Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget ferdigmat

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-07, 17:48   #1
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Lyspære

Hjemmelaget ferdigmat

Inspirert av utviklingen i tråden om alternativer til hel- og halvfabrikata tenkte jeg at det hadde vært morsomt å få tips om hva, hvordan osv. dersom man på en overskuddsdag kunne tenke seg å lage et lite lager av "hjemmelaget ferdigmat" i fryseren.

Altså mat som lages ferdig og fryses, slik at man ved behov kan finne det frem og varme. Enten som hele middagen eller som en del av det og tilsette grønnsaker etc.

Sett at du hadde overskuddet, pengene og lysten til å ha en matlagingsdag og lage middager du kunne fryse ned:

Hva ville du ha laget?

Hvordan? (Kom gjerne med oppskrift).

Hva ville retten ha trengt av tilberedning eller tilbehør den dagen det skulle serveres som middag?

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 19:01   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget ferdigmat

Den broccoli/blomkålsuppen som Mim har lagt ut oppskrift på, egner seg veldig godt for frysing. Den dagen man skal spise den er det bare å ta den opp om morgenen og tine den, og så varme den opp. Det går også å putte hele blokka med frossen suppe i en gryte på svak varme. Om man vil går det jo an å ha oppi noen ekstra buketter med broccoli eller blomkål, men det går også greit uten. Så da er det vel egentlig bare å skjære opp godt brød og ha til, evt. lage hvitløkskrutonger mens suppa blir varm.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 20:09   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget ferdigmat

Lasagne er greit å ha i porsjonspakninger i fryseren. De tiner så fint i mikroen, så er det bare å avslutte oppvarmingen i ovnen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 20:14   #4
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjemmelaget ferdigmat

Når jeg først koker hønsegryte, pleier jeg bruke to-tre høns, siden det uansett skal koke en halv dag. Det passer fint å fryse ned i ferdige middagsporsjoner.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 20:17   #5
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget ferdigmat

Pastasaus med eller uten karbonadedeig er ypperlig å fryse, kjøttboller likeså.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 20:19   #6
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjemmelaget ferdigmat

Og små, sterke kjøttboller. De kan man fryse som de er, eller i tomat-koriander-hvitløkssausen sin.

De kan serveres med spaghetti, couscous, bulgur, båtpoteter, salat, brød... alt etter hva du har tid til, eller har rester av

Den raskeste varianten er å tine en blokk med kjøttboller og ferdig saus, og spise med pitabrød, rømmedipp og rå grønnsaker. Og helst hummus, det har jeg alltid på lur i spisskammerset. (jaja hermetisk)

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 20:23   #7
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjemmelaget ferdigmat

Fiskegrateng

Fiskekaker

Ffiskeboller

Kjøttkaker

Laksekoteletter

Torskefileter

Brunsausjevning (smør brunes i en stor kasserolle og tilsettes etterhvert mel som også brunes. Jeg har et par store løker jeg putter oppi etterpå også. Dette blir en tjukk "gaum" som pakkes i en stor plastboks. Når du så skal ha brunsaus tar du tre "dæsjer" og tilsetter kokende vann sammen med litt sukkerkulør = brunsaus på 1-2-3

Jeg lager alltid store mengder av det over her og fryser i posjoner.


Sist redigert av Ingrid-lille : 05-03-07 kl 20:26. Årsak: stor bokstav
Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 20:23   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget ferdigmat

Pizzapiroger og lignende er også bra å fryse.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 20:27   #9
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget ferdigmat

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Brunsausjevning (smør brunes i en stor kasserolle og tilsettes etterhvert mel som også brunes. Jeg har et par store løker jeg putter oppi etterpå også. Dette blir en tjukk "gaum" som pakkes i en stor plastboks. Når du så skal ha brunsaus tar du tre "dæsjer" og tilsetter kokende vann sammen med litt sukkerkulør = brunsaus på 1-2-3

Jeg lager alltid store mengder av det over her og fryser i posjoner.

Minner meg om min avdøde farmor. Som forøvrig frøs dette ned i melkekartonger (halvfylte) som hun teipet med sånn papirteip. :mimre: :mimre:

Hadde glemt ut det tipset.Takk!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 20:51   #10
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjemmelaget ferdigmat

Hjemmelagede fiskekaker,fiskeboller,fiskepudding og fiskegrateng
Er noe av det vi har i fryseren, i posjonspakker

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 20:59   #11
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget ferdigmat

Pizzafyll kokes alltid i store porsjoner her og fryses ned

Ellers er det mest bakevarer som fryses ned i store kvanta her. Innimellom baker jeg 12 brød og fryser. Rundstykker baker jeg også en haug av når jeg først er i gang

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 21:07   #12
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjemmelaget ferdigmat

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Minner meg om min avdøde farmor. Som forøvrig frøs dette ned i melkekartonger (halvfylte) som hun teipet med sånn papirteip. :mimre: :mimre:

Hadde glemt ut det tipset.Takk!



Jeg pleier IKKE å fryse dette altså, jeg har denne plastboksen stående i kjøleskapet..

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 20:00   #13
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget ferdigmat

Og så var det jeg og den frosne pizzadeigen da.
Funker som bare juling.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no