Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

15 kg fisk fra fiskebilen...

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-07, 23:40   #1
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

15 kg fisk fra fiskebilen...

Vi kjøpte ikke mindre enn 15 kg fisk fra fiskebilen som dukket opp på døra vår i kveld De tre kassene inneholder laks, torsk og kveite. I tillegg kjøpte vi rå scampi. Det sier seg selv at det bør bli mange gode fiskemiddager fremover. Jeg vet at det ligger gode fiskeoppskrifter rundt på forumet, men hvis noen har lyst til å dele noen fler er jeg supertakknemlig. -Med så mye fisk kan vi ha både hverdagsmiddager og festmåltider.

Jeg bidrar med Fisk og skalldyrsuppe med masse godt i (Trond Moi) Den er testet flere ganger og er kjempegod!
(Nok til fem småsultne gjester)
1 løk
1 gulrot
1 fennikel
1 liten bit rotselleri
5 champignoner
1 liten purre
2 ss hakket gressløk
2 ss hakket persille

300 g ferske blåskjell
2 ss olivenolje
2 dl hvitvin
1/2 dl fløte
100 g smør
150 g filet av laks eller ørret
150 g steinbitfilet
150 g rensede reker
6 dl fiskekraft
salt og nykvernet pepper

Dette gjør du
Varm opp olje i en stor gryte.
Finhakk løken og ha oppi sammen med blåskjellene.
Hell over hvitvinen.
Legg på lokk og la skjellene trekke ca tre minutter til de har åpnet seg.
De som ikke har åpnet seg skal du hive.
Kok opp fløten i en liten kjele.
Rør smøret i den kokende væsken.
Del fisken i terninger, ca 2x2 cm. Skrell grønnsakene.
Skjær gulrot, fennikel, sellerirot og purrer i tynne strimler, champignonene i skiver.
Ha grønnsakene over i blåskjellgryta sammen med fisketerninger og rekene.
Hell på fiskekraften.
Kok opp.
Rør i fløtesmøret.
Tilsett urtene.
Ta den store smakskjeen og smak til.
Ha i masse nykvernet pepper.
En del salt trengs nok også.
Server i en pen gryte med godt, nybakt brød ved siden av.

mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 08:11   #2
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 15 kg fisk fra fiskebilen...

Jeg er lat og lager mye fisk i folie. Særlig torsk går det mye av her. Personlig favoritt er torsk, tomater i skiver, squash i skiver, noen klatter smør, noen spruter sitronsaft og salt og pepper.

Tid i ovnen avhenger veldig av fileetenes størrelse, fra 20-30 minutt på 180 grader, kanskje?

Laks skal visstnok også være godt å lage i folie, med grønnsaker. :æsj: (Får totalaversjon mot rød fisk når jeg er gravid og en god stund etterpå - akkurat nå kan jeg ikke forestille meg at det noen gang blir godt igjen!)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no