Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Blåskjell à la Jamie Oliver

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-07, 23:33   #1
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blåskjell à la Jamie Oliver

2 kg førsteklasses blåskjell, uten tråder
Olivenolje
2 hvitløksbåter, skåret i tynne skiver
3 stilker sitrongress, bare den myke kjernen, finhakket
2 friske chilier, røde, grønne eller begge deler
3 ss ingefær, finsnittet
2 never frisk koriander, støtt eller finhakket
1 ss sesamolje
Salt og nymalt pepper
5 årløk, hakket
Saften av 3 lime
4 dl kokosmelk

Ha skjellene i en stor wok eller kjele, og hell over et par klunker olivenolje. Rist på woken og ha i resten av ingrediensene, bortsett fra limesaft og kokosmelken. Rør rundt til alle skjellene har åpnet seg, - kast skjell som ikke vil åpne seg. Press limesaften over og tilsett kokosmelken.
Kok opp og server umiddelbart.

Sausen i bunnen av pannen er nydelig til litt stenovnsbakt brød

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 13:22   #2
karma
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 23
karma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Blåskjell a la Jamie Oliver

Denne må jeg prøve!!

Jeg pleier å koke/dampe blåskjell m/finhakket chili, basilikum,hvikløk, litt salt . Litt olivenolje og kanskje en skvett med hvitvin. Serveres sammen med pasta og masse parmesanost. Dette blir veldig godt

karma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 21:06   #3
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blåskjell à la Jamie Oliver

Hmmmm, gjett om jeg skal prøve denne da.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 23:22   #4
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blåskjell à la Jamie Oliver

Nytelsen ved denne er at alle smakene kommer frem, vi sitter regelrett og stønner av nytelse når denne spises!

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 20:35   #5
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blåskjell à la Jamie Oliver

Synes jeg ser dere, Anne M. Store planer om å stønne sammen med mannen på lørdag. Og ja, kveldskosen blir nok blåskjellgryta til Jamie.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 21:52   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blåskjell à la Jamie Oliver

I morgen skal jeg stønne meg gjennom en blåskjellmiddag sammen med to venninner. Da skal jeg jammen prøve denne! Venninna mi har også en favorittoppskrift hun vil bruke (hvor de dampes i øl), så da lager vi to forskjellige varianter.

Takk for tips!

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 23:15   #7
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blåskjell à la Jamie Oliver

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

I morgen skal jeg stønne meg gjennom en blåskjellmiddag sammen med to venninner. Da skal jeg jammen prøve denne! Venninna mi har også en favorittoppskrift hun vil bruke (hvor de dampes i øl), så da lager vi to forskjellige varianter.

Takk for tips!

Hvordan gikk det?

Kan du legge ut den andre oppskriften?

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 09:31   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blåskjell à la Jamie Oliver

Opprinnelig lagt inn av Anne M, her.

Hvordan gikk det?

Kan du legge ut den andre oppskriften?

Det ble bare helt utrolig godt! Vi spiste til vi nesten sprakk, veltet oss ned på sofaen etterpå og sa nesten ikke et ord til hverandre på flere timer. Bare stønnet i ny og ne og så halvsløvt på tv.

Skal se om jeg finner den andre oppskrifta, det var venninna mi som hadde den. Men jeg mener hun la den igjen her et sted. De to rettene ble helt forskjellige, men gode på hver sin måte. Med hennes oppskrift ble det utrolig god smak på selve blåskjellene. Det smakte skikkelig friskt hav, med masse godt til. Men krafta ble ikke noe spesielt god da (den involverte jo bayer, ikke så godt å dyppe brød i øl egentlig ) mens oppskrifta over var en eksplosjon av masse gode smaker, krafta ble så sinnsykt god at vi satt og dyppet brød i den lenge etter at vi var mette. Selve blåskjellsmaken ble litt mer kamuflert i alt det gode, men hadde god smak de også. Jeg tror jeg likte den best og kommer garantert til å lage den igjen.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no