Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-07, 15:10   #1
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Har det noe med eltingen å gjøre? Konsistensen på deigen?

Sånn gjør jeg det:
1. Blander væske og gjær i kjøkkenmaskina
2. Tilsetter det tørre (bruker ganske løs deig)
3. Lar det elte en god stund
4. Hever
5. Har deigen over i brødformer
6. Etterhever
7. Steiker

Baketips mottas med takk!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 15:12   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Røsser, mener du?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 15:13   #3
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Er dette dialektterminologier for at brødet sprekker? Ryr og røsser? To ord jeg aldri har hørt før.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 15:14   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Jeg lager brød etter typen helledeig. Jeg bruker ca 1 liter vann til 1 kilo mel+frø. Så heller jeg deigen i smurte former, glatter på toppen med fuktig slikkepott, strør med sesamfrø, etterhever til de når kanten og og steker på 180 C i litt over en time. Da blir det faste brød som kan skjære røssefritt i tynne skiver. Jeg elter deigen godt i maskin. Jeg lar brødene hvileet par timer før jeg skjærer i dem.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 15:27   #5
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg lager brød etter typen helledeig. Jeg bruker ca 1 liter vann til 1 kilo mel+frø. Så heller jeg deigen i smurte former, glatter på toppen med fuktig slikkepott, strør med sesamfrø, etterhever til de når kanten og og steker på 180 C i litt over en time. Da blir det faste brød som kan skjære røssefritt i tynne skiver. Jeg elter deigen godt i maskin. Jeg lar brødene hvileet par timer før jeg skjærer i dem.

Jeg steker vanligvis brødene i ca 40 minutter ved 220 grader. Kanskje cluet er å ha litt lavere temperatur og heller ha lengre steketid når man bruker såkalt "helledeig"?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 15:48   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Er dette dialektterminologier for at brødet sprekker? Ryr og røsser? To ord jeg aldri har hørt før.

Jeg har heller aldri hørt disse uttrykkene, kanskje det er unngå at brødet smuler de mener?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 15:55   #7
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg har heller aldri hørt disse uttrykkene, kanskje det er unngå at brødet smuler de mener?

Da jeg så at du hadde besvart innlegget tenkte jeg: "Ja, nå kommer DM og forklarer at "ryr" er et viden kjent begrep". Men nei ...

Heter det ikke å ry, ryr, rydde, har rydd?
Dere har kanskje ikke ryent brød heller?

Men jeg tror vi snakker om det samme fenomenet, ja. Et brød som smuler.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 15:58   #8
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Kan ikke huske å ha hørt det før, men det kan jo være et begrep likevel. Men er det det at brødet smuler du mener? Kan du beskrive fenomenet med andre ord?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 15:58   #9
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Jeg mener jeg har hørt at brød som ryr (ja, jeg sier det jeg også) har skjeiv fordeling av ulike meltyper, altså for lite hvetemel/fint mel i forhold til grovt mel. Men dette er aldri et problem hos meg (og jeg baker relativt grove brød), så jeg vet sannelig ikke.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 15:59   #10
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Å ry vil si at det faller fra hverandre eller smuler veldig når man skjærer i det.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 16:14   #11
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Jeg mener jeg har hørt at brød som ryr (ja, jeg sier det jeg også) har skjeiv fordeling av ulike meltyper, altså for lite hvetemel/fint mel i forhold til grovt mel. Men dette er aldri et problem hos meg (og jeg baker relativt grove brød), så jeg vet sannelig ikke.

Vet du hvordan fordelingen av fint/grovt bør være? Ryr er forresten ikke et ukjent begrep. :trønder:

Er det noen her som har erstattet hvetemel med andre melsorter? Isåfall hvilke?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 16:17   #12
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Ryr er forresten ikke et ukjent begrep. :trønder:

:smask:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 16:24   #13
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Aldri hørt ordet ryr

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 17:07   #14
Tartex
Fortsatt i ammetåke
 
Tartex sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 41
Tartex er litt kul
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Aldri hørt ordet ryr

Ikke jeg heller, men nå om jeg vet hva det er kan jeg jo bidra med oppskriften på vårt brød. Det smuler veldig lite både i fersk tilstand og når det er tint etter frysing:

TØRRE INGREDIENSER:
975 g hvetemel

250g sammalt hvete grov
100g sammalt hvete fin
50 g havregryn
50 g kruskakli
50 hvetekim
50 g (1 pose) tørrgjær
2 ss salt


VÆSKE:
7dl vann
2,5 dl kefirmelk (kan erstattes med melk eller vann)
2 store ss maltekstrakt
3 ss flytende (eller smeltet) smør eller margarin

FREMGANGSMÅTE:
Sikt hvetemelet ned i bakebollen. Ha i resten av det tørre.

Varm opp vannet i en kjele, så det blir varmere enn det skal være. Tilsett maltekstrakt og smør og rør det ut. Ta kjelen av plata og tilsett kefirmelken. Rør godt og avkjøl eller varm opp til væsken er 40-41 grader. Start eltemaskinen på 1, så det tørre blandes Hell i den varme væskeblandingen i en tynn stråle (fortsatt elting på 1). Elt på 1-2 i tilsammen 3-5 minutter.

Ta evt. ut eltekroken og klapp sammen deigen så den ligger jevnt i bollen. Dekk til og la deigen heve i bollen i 30 minutter. Del deigen i 2 og form to brød som legges over i formene (formene skal ikke smøres). La heve lunt (med rent kjøkkenhåndkle over) i 40-45 minutter.

Settes på lav rille i ovnen og stekes på 200 grader i 40 -50 minutter. Skru gjerne ned varmen til 180 grader straks brødene er satt inn. Avkjøles på rist, med kjøkkenhåndkle over.

Tartex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 17:31   #15
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Da lærte jeg meg noe nytt i dag også.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 17:59   #16
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Ryr er et kjent begrep for meg også
Stiller meg i køen for tips.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 18:01   #17
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg lager brød etter typen helledeig. Jeg bruker ca 1 liter vann til 1 kilo mel+frø. Så heller jeg deigen i smurte former, glatter på toppen med fuktig slikkepott, strør med sesamfrø, etterhever til de når kanten og og steker på 180 C i litt over en time. Da blir det faste brød som kan skjære røssefritt i tynne skiver. Jeg elter deigen godt i maskin. Jeg lar brødene hvileet par timer før jeg skjærer i dem.


Vil det si at du ikke forhever deigen før du heller den i former? Jeg lager ofte den brødoppskriften som står på baksiden av Helios 4-kornsmelet (Tors brød), og har til nå forhevet, men kan jeg slippe vil jeg gjerne det!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 19:48   #18
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Mine brød ryr ikke. (visste ikke at det var et trøndersk ord en gang) Jeg har ingen skikkelig vitenskap, men har funnet ut at 3 ting bør være i.

Rug
Sirup
Yoghurt.

Havregryn er heller ikke dumt

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 21:48   #19
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Mine brød henger pent sammen og smuler ikke helt uavhengig om det er hel- eller halvgrovt. Bruker en god del mer salt enn vanlige hjemmebaktoppskrifter (men fremdeles mindre enn kjøpebrød).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-07, 21:52   #20
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Mine brød ryr ikke. (visste ikke at det var et trøndersk ord en gang) Jeg har ingen skikkelig vitenskap, men har funnet ut at 3 ting bør være i.

Rug
Sirup
Yoghurt.

Havregryn er heller ikke dumt

Denne gangen hadde jeg både rug, sirup og havregryn. Yoghurt har jeg aldri brukt, men jeg bruker som regel Kesam. Denne gangen brukte jeg kulturmelk.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no