Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Lære barn å sykle - trailgator?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-18, 19:38   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.036
Blogginnlegg: 259
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Lære barn å sykle - trailgator?

Jeg syns det er vanskelig å lære jentene å sykle. De er litt utrygge, og jeg må holde i bagasjebrettet noe som gir sliten rygg veldig fort. Derfor blir det lite øving. Blir de bedre på å sykle med trailgator, eller er det bortkastet?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 19:54   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.415
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Det finnes jo en stang til å feste bakpå så det blir lettere for deg å holde. Men min gutt lærte å sykle etter å ha brukt påhengssykkel i en uke. Han trengte hjelpen til å skjønne poenget med balanse.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 19:59   #3
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.195
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Vi brukte en slik: https://www.biltema.no/fritid/sykler...ang-2000023872
Det fungerte strålende både for liten og stor.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 20:13   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.206
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Vi brukte en slik: https://www.biltema.no/fritid/sykler...ang-2000023872
Det fungerte strålende både for liten og stor.

Vi og.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 20:15   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.976
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Jeg anbefaler også stang.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 20:20   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.036
Blogginnlegg: 259
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Den stangen var jo litt billigere og lettere å få tak i. Tror jeg prøver den heller.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 22:14   #7
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.961
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Eller se om dere kan få lånt en løpesykkel med litt størrelse på så de finner balansen.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-18, 02:09   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.902
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Vi hadde trailgator. Den er kjempefin til sykkelturer når de er små og kan, men i mine øyne har den ungen funksjon for å lære å sykle. Jeg ville heller forsøkt gode løpesykler.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-18, 06:48   #9
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.726
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Mine to yngste lærte det på egen hånd, men de hadde små nok sykler til at de nådde ned til bakken med beina når de satt på sykkelen. Da satte de bare beina i bakken når balansen streiket, og det var enkelt å prøve på nytt.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-18, 10:14   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.396
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Vi brukte stang på treåringen, og det løsnet på noen få turer.

Trailgator er litt i bruk rundt her, men det er mest for å gi barna sykkelglede og få dem med på lengre sykkelturer enn de klarer å sykle selv. Og du har jo to også, så vil tro stang er enkleste vei til mål.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-18, 12:13   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.036
Blogginnlegg: 259
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

De hadde løpesykler, men de ble for små så jeg ga de bort. De hadde forøvrig balansen inne på de. Men på syklene må de jo tråkke, styre, bremse, se hvor de sykler osv. så det blir noe annet.
Jeg tror de bare trenger litt mer øvelse på syklene rett og slett. Og det blir det altfor lite av...

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-18, 13:49   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.479
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Trailgator er «sånn stang».

Vi har prøvd litt med unge som kan sykle, men det er krevande for voksensyklisten fordi ein får ekstra lengde og annleis svingradius. Så viss du skal bruke Trailgator eller andre stenger anbefaler eg at du øver ein del på å sykle med tilhengersykkel utan barn. I og med at den bakerste sykkelen blir påverka av barnets bevegelser, blir det ikkje heilt som å sykle med vogn. Eg tenker og at formålet med Trailgator er å kunne ha med barn som allereie kan sykle på lengre turar.

Vi fekk eit veldig godt tips til sykkeltrening, og det var å lære barnet å bremse og sette føttene i bakken først. Då turde han i mykje større grad å prøve, fpr då opplevde han kontroll.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-18, 14:06   #13
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.727
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Det mest effektive jeg har gjort er å sende ungen på besøk til en venninne som akkurat hadde lært å sykle. Når jeg hentet henne 2-3 timer etterpå syklet hun rundt på gårdsplassen deres. Tror det var det hun trengte, det siste pushet med å ikke ville være dårligere enn venninnen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-18, 14:42   #14
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.828
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

De hadde løpesykler, men de ble for små så jeg ga de bort. De hadde forøvrig balansen inne på de. Men på syklene må de jo tråkke, styre, bremse, se hvor de sykler osv. så det blir noe annet.
Jeg tror de bare trenger litt mer øvelse på syklene rett og slett. Og det blir det altfor lite av...

Hvis de hadde balansen inne på løpesyklene, tror jeg mye er gjort, altså. Det gjaldt i alle fall for begge mine, men det hjalp sikkert at de syklet mye og gikk direkte over fra løpesykler til pedalsykler da de var 3 1/2 og 4 1/2. Pedaler og bremser var ikke noe problem (tror særlig yngste lenge bremset med beina uansett).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-18, 14:46   #15
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.036
Blogginnlegg: 259
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Hvis de hadde balansen inne på løpesyklene, tror jeg mye er gjort, altså. Det gjaldt i alle fall for begge mine, men det hjalp sikkert at de syklet mye og gikk direkte over fra løpesykler til pedalsykler da de var 3 1/2 og 4 1/2. Pedaler og bremser var ikke noe problem (tror særlig yngste lenge bremset med beina uansett).

De må bare få øvd mer så kommer det nok tror jeg. Det er bare det som er problemet. Jeg har sjelden ork eller tid til det. Men en sånn stang fra Biltema hadde nok gjort det enklere.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-18, 16:29   #16
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.963
Blogginnlegg: 37
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Vi hadde stang, men brukte den lite. (Jeg er ingen løper akkurat, og ikke var ungene så ivrig på å ha noen hengende bak heller.)
Det som funka her var å drite i hele syklinga til de gikk ut døra en dag og bestemte seg for at nå kunne de å sykle.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-09-18, 16:57   #17
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.396
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Ja, Syrinx sitt forslag er også godt. Jeg har hatt et barn med indre driv til å lære å sykle og en som vi syns burde lære å sykle. Det løsna til slutt med begge, men det gjør det hyggeligere om de har lyst til å lære selv.

Nokon sitt tips om først å øve på å bremse og sette ned foten er godt. Det gjorde vi med toern, og han ble veldig raskt trygg.


Sist redigert av Timar : 09-09-18 kl 19:55.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-18, 18:38   #18
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.476
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Jeg satte onkel og bestemor på saken når størstemann skulle lære seg å sykle. Minstemann fiksa det sjøl, han gikk ut, prøvde litt og vips så dukka han.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-18, 20:06   #19
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Min erfaring fra bhg og egne barn er at det beste for barna er at de finner ut av det uten støttehjul, stang mm. Løpesykkel er en fin måte å lære seg balanse på to hjul, uten at en voksen må hjelpe til. Veien fra løpesykkel til vanlig 2-juling er kort.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-18, 08:58   #20
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.036
Blogginnlegg: 259
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære barn å sykle - trailgator?

Kjøpte stang på Biltema, og den fungerer veldig bra. P har øvd to ganger i helgen, og kan snart sykle på egenhånd tror jeg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no