Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Orkideer - hvordan stelle?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-15, 23:32   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.180
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Orkideer - hvordan stelle?

Har handlet litt på Ikea i dag, og en orkide fikk bli med hjem. Hvordan tar jeg best vare på den?
Den står i et vindu som vender mot øst, over en radiator så den skal ikke fryse.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 00:41   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Den liker å stå lyst uten direkte sollys. Jeg leste en gang at man skal vanne den ordentlig under rennende vann sånn at all barken blir ordentlig våt for så å la overflødig vann renne bort en gang i uken. Når jeg husker/gidder/orker det står den i full blomst i flere måneder.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 01:56   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Orkideer er jo en snylteplante, så den krever ikke så mye.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 02:01   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.180
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Orkideer er jo en snylteplante, så den krever ikke så mye.

Jeg har klart å ta knekken på to stk. før ...

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 04:45   #5
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Orkideer er jo en snylteplante, så den krever ikke så mye.

Ikke? Vi drepte så mange, at vi måtte gå over til plastikk.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 07:27   #6
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.227
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Et glass med vann i uka får min. Da står den lenge, til meg å være. Den jeg har nå har blomstret siden starten av oktober på det viset.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 07:51   #7
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.343
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Der vi bodde før, fikk orkideene nøyaktig den samme behandlingen som det de får her vi bor nå. Forskjellen er at i det forrige huset blomstret de med massevis av blomster hele tiden (nye skudd kom nokså umiddelbart etter at den forrige blomstringen var over), mens her vi bor nå gidder de knapt å blomstre ferdig de knoppene/blomstene de hadde da de kom fra butikken. Så tar de kvelden.

Orkideer er rare.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 08:05   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Mine får en liten dæsj vann en gang i uka. Når de er ferdig å blomstre, klipper jeg de rett over tredje ledd fra bunnen og setter de på soverommet, for der er det kaldt. De liker å ha det kaldt når de jobber med å komme i gang med ny bloomstring, er vår erfaring.

De liker heller ikke å ha det for varmt ellers, så hos oss har vi de ikke i direkte sollys og de står heller ikke direkte over panelovn.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 09:07   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Jeg har skylt min under springen en gang i uka slik st barken blir våt, og helt av alt vannet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 09:17   #10
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Jeg tar egentlig livet av alle blomster, men orkideer får jeg til. De liker tydeligvis å bli glemt i en til to uker, får da en liten kopp vann og det er alt. De får stadig nye blomster. Østvendt vindu.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 13:26   #11
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.437
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Her er det mannen som steller blomstrene våre; jeg får de og han holder liv i de. I følge ham så skal ikke orkideer flyttes, de liker å holde seg i ro, litt sollys og ikke for kaldt og så bare litt vann en gang i uka. De eldste orkideene våre er vel en 13 år nå, fått flere avleggere det er liv i også. De blomstrer med jevne mellomrom alle sammen. Ingenting blir klipt av osv med mindre det er dødt.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 13:30   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.180
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Takk for alle tips.

Min far påstår at det er lurt å fjerne barken som er i potta, og kun ha orkideen i en glassvase eller noe. Hva gjør dere?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 13:44   #13
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Våre blomstrer mye og lenge. Største suksesskriteriet er at jeg holder meg unna. Mannen derimot, har grønne fingre. Han vanner de en gang i uka, de står i glasspotter slik at røttene får mye lys og i vinduer som mister sola rundt kl. 12.00. De må ikke tørke ut, det er kanskje det viktigste. Får litt orkidegjødning i pinner når mannen husker det.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 13:52   #14
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.437
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Våre står samtlige, foruten en, i vanlige potter med orkidejorda/barken intakt. En står i glass uten slikt. Alle blomstrer og trives.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 14:07   #15
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Jeg har mine orkideer i et sørvendt vindu og de blomstrer igjen og igjen, med litt ujevne tidsintervaller. Jeg bader dem cirka en gang i uken, da får de stå i vann i vasken og så renne litt av før det er tilbake i potten. Jeg pleier å ha dem fremme når de ikke blomstrer også, har efart at de bruker veldig lang tid på ny blomstring om jeg flytter dem så det prøver jeg å unngå.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 14:40   #16
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Mine står i øst, sør og vestvendte vinduer, de blomstrer, blomstrer av og blomster igjen.
De får en kopp vann en gang i mellom. That it!
Den eldste er vel sju år.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 14:41   #17
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Trenger de vann mens de står og venter på å komme tilbake?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 14:42   #18
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Ikke vann den for mye. Enten bittelitt hver dag, eller så kan du vanne den skikkelig i vasken av og til, så la den renne av seg, så sette den i potten igjen. Viktig at det ikke blir stående i vann lenge.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 16:32   #19
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Trenger de vann mens de står og venter på å komme tilbake?

Mannen forskjellsbehandler ikke og de fleste kommer igjen ganske raskt, så jeg vil anta det.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 20:48   #20
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orkideer - hvordan stelle?

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Ikke? Vi drepte så mange, at vi måtte gå over til plastikk.

Jeg tror du har prøvd for hardt. Jeg gir mine orkideer en runde med vann når jeg kommer på det - de lever og kommer tilbake - de står alle i vindu da.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no