Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hagehortensia - potte eller bed?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-13, 19:07   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.962
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Hagehortensia - potte eller bed?

Jeg har kjøpt meg tre flotte hagehortensia, og hadde egentlig tenkt å sette de i potter. Men så undres jeg om jeg kanskje skal plante de i hagen. Vil de overvintre og blomstre neste år? Trenger de eventuelt spesiell pleie? Vet det er brunsnegler her ute, og det er kanskje noe de er ute etter? Da er det noe enklere å plante de i potter hvis de vil bli spist opp...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 19:09   #2
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.761
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Jeg har plantet den jeg kjøpte i dag i potte og så får jeg bestemme meg senere. Damen på plantasjen sa at jeg kan plante den i bakken til høsten om jeg vil.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 19:10   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

I følge gartneriet her kan man bare glemme å få hagehortensia til å overvintre i krukker eller kasser. Så jeg ville planta den ut i jorda for å gi de en bedre sjanse.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 19:20   #4
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Hagehortensiaen overlevde i krukke på jobben , sto ute på verandaen hele vinteren . Har man mulighet for å pakke inn eller isolere krukkene øker sjangsen .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 19:25   #5
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.865
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Jeg har en som jeg har plantet i jorda for flere år siden men den kommer bare opp med masse bladverk. Ingen blomster. Ikke antydning engang.
Jeg har lest og lest om denne, latt kvistene/bladverket stå til neste vår og kun klippet bort fjorårets grener, men får den ikke til for det. Den blir i det minste stor og grønn hver sommer da.
Så henger litt her for mulige tips.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 23:16   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.084
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Fingrene av fatet, Gina! Hortensia blomstrer på fjorårets greiner.
Jeg rører ikke mine, annet enn størrelsesregulering ved behov, og de bugner av blomster hvert år.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 01:20   #7
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Fakk! Da får jeg ikke blomster i år.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 12:40   #8
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.013
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Fakk! Da får jeg ikke blomster i år.

Ikke jeg heller.
Nok en hage-fadese fra denne kanten.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 12:47   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Hagehortensia kan fint overleve i bed - og det skader jo ikke å prøve, hvis alternativet er å kaste den på høsten. Jeg har en som sto her da vi overtok huset. Den forrige eieren var absolutt ikke hageinteressert, og min har bare hatt blader - aldri blomstret etter at vi flyttet inn. Etterhvert har jeg lært at hortensia er en surjordsplante som ikke blomstrer hvis jorden er feil. Nå har jeg gitt den riktig jord og håper på blomstring.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 08:47   #10
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.110
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Hortensia må beskjæres med en gang den har blomstret, for den utvikler neste års blomsteranlegg ganske kjapt. Utfordringen er at dette er omtrent samtidig som frosten kommer, og da har man gjerne ikke fokus på hage og beskjæring.

En gartner fortalte meg at den vil slutte å blomstre om man ikke beskjærer.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.

Sist redigert av Nooria : 15-05-13 kl 16:42.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 08:59   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.865
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Ok, må huske dette til neste år nå da.
Lurer på om jeg skal kjøpe en ny plante. Trives den i leirejord da?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 19:22   #12
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Etterhvert har jeg lært at hortensia er en surjordsplante som ikke blomstrer hvis jorden er feil. Nå har jeg gitt den riktig jord og håper på blomstring.

Hvordan gjør man jorden sur, da? (Er rosejord sur, forresten?)

Og hva er egentlig forskjellen på hagehortensia og "vanlig" hortensia, de man kjøper til å ha inne?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 20:38   #13
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.110
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Rhododendronjord er sur, ikke Rosejord.

Det finnes mange sorter Hortensia, og de som er hagehortensia tåler norske vintre og skal gi blomster (dog er vi en del som sliter med å få det).

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 21:01   #14
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Mine hagehortensiaer har takket for seg i vinter - det er ikke håp. Nå vurderer jeg å bytte ut med roser, siden jeg uansett må plante nytt. Jeg har fortsatt en hel fjellvegg med klatrehortensia som blomstrer som aldri før.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 21:05   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.636
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Men hvordan SER jeg forskjell da?

Jeg fikk nemlig et par stykker i fjor som var såpass store at de ikke så ut til å passe inne, så jeg hadde dem på trappa, tok dem inn i vinter. Jeg glemte litt å vanne dem da, og den ene omkom og den andre hadde visst store mengder lus eller noe annet rart viste det seg (så like godt jeg satte dem alene nede i kjelleren...)

Vel, dumme meg klippet dem dessverre ned, så selv om det kommer blader på denne som kom seg utigjen i vår (sprayet med grønnsåpe en del ganger så ser den grei ut) får jo uasett ikke blomster. Kunne den vært plantet ute, og slippe denne faren for at jeg glemmer å vanne den i kjelleren? Eller er det en som burde bodd inne?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 23:12   #16
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.110
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Vet du hva de heter? Om de var store og du fikk de på sommeren, vil jeg tippe at de er hagehortensia.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 22:07   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.636
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hagehortensia - potte eller bed?

Nei, jeg vet ikke hva de heter, men de var litt større enn hva mine vinduakarmer egentlig rommer, så de passet fint på trappa, og jeg fikk dem i begynnelsen av august begge to.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no