Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Akademiker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-06, 09:35   #21
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademiker

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

En akademiker er en person som er immatrikulert ved et universitet. Vanligvis bruker jeg og andre det om personer som har en akademisk grad. Det får man stort sett bare ved universiteter. Har man en treårig høgskoleutdanning regnes man normalt ikke som akademiker.

Man er vel immatrikulert på høgskole også?

Hva med 4 år på høgskole da? Jeg ser ikke helt forskjellen mellom universitet og høgskole. Det er det samme systemet, antall studiepoeng og karaktersetting.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 09:43   #22
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Akademiker

Jeg ser alltid for meg en sær professor når jeg tenker akademiker. Men nå blir jeg usikker. Selv er jeg siviløkonom, er jeg også en akademiker?

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 10:03   #23
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademiker

Det er ikke alle høyere utdannelser som er klassifisert som høyere utdannelse, og det har hvertfall tidligere vært skille mellom profesjonsstudier og gradsstudier. Dette fordi profesjonsstudier ofte er mer snevert og konkret, mens gradsstudier lærer studenter om flere forskjellige teorier og hjelper til et videre perspektiv og kritisk refleksjon.

Nå etter omleggingen av høyskolsesystemet er det mange diskusjoner angående hva som er og ikke er en akademisk utdannelse, og mange mener det holder med høyskoleutdannelse på tre år fordi dette nå blir en grad.

Men en akademiker i mine øyne er en som har en høyere utdannelse med bred innføring i ulike filosofier og tenkemåter og som har evne til kritisk tenkning og refleksjon. Akademisk kompetanse handler mye om å kunne tenke konseptuelt. Å sette ting i en større sammenheng og kunne løfte blikket fra detaljene.


Oprinnelig så kom vel ordet akademiker om en person som kunne reflektere filosofisk i forhold til Platon eller noe slikt?

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 12:16   #24
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademiker

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Det er ikke alle høyere utdannelser som er klassifisert som høyere utdannelse, og det har hvertfall tidligere vært skille mellom profesjonsstudier og gradsstudier. Dette fordi profesjonsstudier ofte er mer snevert og konkret, mens gradsstudier lærer studenter om flere forskjellige teorier og hjelper til et videre perspektiv og kritisk refleksjon.

Nå etter omleggingen av høyskolsesystemet er det mange diskusjoner angående hva som er og ikke er en akademisk utdannelse, og mange mener det holder med høyskoleutdannelse på tre år fordi dette nå blir en grad.

Men en akademiker i mine øyne er en som har en høyere utdannelse med bred innføring i ulike filosofier og tenkemåter og som har evne til kritisk tenkning og refleksjon. Akademisk kompetanse handler mye om å kunne tenke konseptuelt. Å sette ting i en større sammenheng og kunne løfte blikket fra detaljene.


Oprinnelig så kom vel ordet akademiker om en person som kunne reflektere filosofisk i forhold til Platon eller noe slikt?

Du koker det nesten ned til en subjektiv oppfatning. Jeg har gått både på høgskole og nå på universitet. Jeg kan ikke se den store forskjellen. Vi hadde filosofi på høgskolen.

Jeg fikk forresten tilbakemelding på min første obligatoriske refleksjonoppgave nå Det sto at jeg viste dyp innsikt og forståelse og koblet det opp mot det faglige på en god måte men at jeg måtte holde meg til de formelle kravene på antall sider Jeg skrev ei halv side for langt

Da er jeg vel akademiker da ???

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 12:22   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademiker

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg ser at Skilpadda har svart mye av det samme, men jeg tror hun er alene om å mene at sivilingeniører, leger og jurister ikke er akademikere.

Som jeg sa, så bruker jeg ordet på litt forskjellige måter. Og den ene betydningen jeg tenker på ligger nok nærmere et synonym til "teoretiker", med et anstrøk av "intellektuell". Og hverken som øre-nese-hals-lege eller som tunnelingeniør synes jeg man kan klassifiseres som "teoretiker". Så denne betydningen har egentlig mer med hva man jobber med (og litt med hva slags type person man er) enn akkurat hva slags utdannelse man har.

Er du forresten uenig i at et hovedfag er en "mer akademisk" utdannelse enn et profesjonsstudium som sivilingeniør, siviløkonom eller lege? Jeg spør fordi jeg jo godt vet at folk legger ulike ting i "akademisk".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 12:27   #26
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademiker

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Som jeg sa, så bruker jeg ordet på litt forskjellige måter. Og den ene betydningen jeg tenker på ligger nok nærmere et synonym til "teoretiker", med et anstrøk av "intellektuell". Og hverken som øre-nese-hals-lege eller som tunnelingeniør synes jeg man kan klassifiseres som "teoretiker". Så denne betydningen har egentlig mer med hva man jobber med (og litt med hva slags type person man er) enn akkurat hva slags utdannelse man har.

Er du forresten uenig i at et hovedfag er en "mer akademisk" utdannelse enn et profesjonsstudium som sivilingeniør, siviløkonom eller lege? Jeg spør fordi jeg jo godt vet at folk legger ulike ting i "akademisk".

I det offentlige Norge (media) blir lærere regnet som akademikere. Mange av dagens lærere har kun 3 år på høgskole/universitet. Nå er det 4 års utdannelse.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 12:33   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademiker

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

I det offentlige Norge (media) blir lærere regnet som akademikere. Mange av dagens lærere har kun 3 år på høgskole/universitet. Nå er det 4 års utdannelse.

Jeg ville nok regne lærere som akademikere, ja. Jeg synes ikke det er lengden på utdannelsen som avgjør om den er akademisk eller ikke.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 12:39   #28
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akademiker

Dette minner meg om en laaaang fyllediskusjon jeg hadde med en kamerat av ex'n min for mange år siden...definisjonen på en akademiker. Jeg tror faktisk jeg tok litt feil der, men jeg innrømmet det aldri...
Uansett, jeg regner nå en akademiker for en person med høyere utdannelse, spesielt teoretisk rettet. En ingeniør er en akademiker.
Sånn følelsemessig har jeg et bilde av en universitetslærer i brun cordjakke, slitte bukser og en pipe i munnen...

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 18:25   #29
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademiker

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er du forresten uenig i at et hovedfag er en "mer akademisk" utdannelse enn et profesjonsstudium som sivilingeniør, siviløkonom eller lege? Jeg spør fordi jeg jo godt vet at folk legger ulike ting i "akademisk".

Siviløkonomer regnes vel ikke som akademikere gjør de det da?

Jeg er i grunnen uenig i at et hovedfag er mer akademisk enn for eksempel sivilingeniør, lege eller jurist. Det er stor forskjell på en praktisk utdanning som treårig høgskoleingeniør og sivilingeniør for eksempel. Det er like stor forskjell på en sykepleierutdanning og et legestudium.

Begge de treårige høgskoleutdannelsene har en forholdsvis liten teoridel i forhold til hva man legger inn av praktisk læring, mens både sivilingeniør og legeutdanningene er i hovedsak teoretiske med innlagte praksis i ferier eller i etterkant av studiene.

Jeg regner lektorer som akademikere, men ikke lærere med treårig eller fireårig høgskole. Lærerne har en praktisk utdanning på linje med sykepleieren eller ingeniøren, som ikke krever fordypning i noen fag, mens lektorene har minimum mellomfag er det vel i to fag, samt pedagogisk utdannelse i tillegg.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 18:35   #30
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Akademiker

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Siviløkonomer regnes vel ikke som akademikere gjør de det da?

Trodde ikke det jeg heller. Men jeg har akkurat byttet jobb nå, og fagforeningsfolka har begynt å kaste seg over meg. Og NSF (Norske Siviløkonomers Forening) var så vidt jeg forstod medlem av Akademikerne. Så jeg er litt usikker...

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 19:02   #31
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademiker

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Siviløkonomer regnes vel ikke som akademikere gjør de det da?

Jeg vil i alle fall regne sivilingeniører og siviløkonomer som "likeverdige" i denne sammenhengen, så hvis den ene gruppen er akademikere, så synes jeg den andre også er det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 19:49   #32
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Akademiker

Med akademiker tenker jeg på en person med en høyere teoretisk universitetsutdannelse. Enig med Skilpadda at jeg ikke ser på siv.ing, jurister ol som akademikere.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 19:55   #33
Mica
Djevelsk
 
Mica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 367
Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Sv: Akademiker

Jeg er definitivt ikke akademiker, en bachelor/diplom grad i markedsføring fra BI/NMH har i mine øyne ikke gjort meg til akademisk. I januar starter jeg opp med en mastergrad (PR/Markedsføring) uten at det gjør meg til en akademiker.

Faktisk så kunne jeg ikke tenke meg å være mer akademisk, jeg priser meg lykkelig over at jeg har vært så heldig å funnet den rette utdannelsen og yrkesveien for meg . Min mor akademikeren (veterinær, doktorgrad og forsker) kunne i sin tid ikke fatte at hennes datter valgte "lette" fag som markedsføring og bedriftsøkonomi fremfor matte og naturfag, men på en annen side så forstod hun det heller ikke da hennes 12 år gamle datter satte rekord i speiderens loddsalg (jeg likte jo å selge lodd ).

Min sjef i det politiske partiet jeg jobbet for tidligere, kategoriserte meg som sommerlett salgs-markedsfører aktig da jeg som den eneste ansatte som offentlig sa at jeg hadde problemer med å forstå budskapet i reklamene . Jeg måtte jo forstå at dette var et klinkende klart budskap for alle , og fikk beskjed om å overlate dette til proffene (akademikerne ??)og heller konsentrere meg om tekster til intern motivering (der passet nemlig den sommerlette salgs-markedsførings aktige stilen) .

Når noen forteller om sin akademiske utdannelse eller jobb, så tenker jeg litt sånn "ahhh" erkjennende inne i mitt hode, og neste tanke er at de nok fryktelig smarte. Det er ikke det at jeg føler meg dum, men jeg vet at jeg ikke på noen måte har det akademiske i meg og er fryktelig glad for at noen andre kan være det, mens jeg med god sannvittighet kan konsentrere meg om mine områder og gjerne være litt ja... "sommerlett-salgs-markedsførings-aktig" ?

__________________
Mica

Sist redigert av Mica : 07-10-06 kl 19:57. Årsak: Puh! rekker å rette opp en skrivefeil før hele "akademiker gjengen" leser ;)
Mica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 20:22   #34
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Akademiker

Jeg er ingen akademiker, så da stiller jeg vel i en bolk av vanlige jeg da .....

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 21:18   #35
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Akademiker

Dette er akademikerne

Akademikerne ble stiftet 1997 og er hovedorganisasjon på arbeidstakersiden. Medlemmene er yrkesorganisasjoner for folk med utdanning fra universitet eller vitenskapelig høyskole.


http://www.akademikerne.no/

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 21:22   #36
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akademiker

Jeg er medlem av akademikerne

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 21:29   #37
Lanka
Arbeidende mamma
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 11
Lanka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Akademiker

Artig diskusjon å lese på en lørdagskveld når mannen sitter og ser på fotball. Her er medlemsforeningene i akademikerne, der bl.a. jeg som sivilingeniør i Tekna er medlem:

Medlemsforeninger

Siviløkonomene

Postboks 1869, Vika, 0124 Oslo
Tlf:22 82 80 00 Faks:22 82 80 01
post@sivilokonomene.no, www.sivilokonomene.no/default.asp?campaign=6


Tekna - Teknisk-naturvitenskapelig forening
Postboks 2312 Solli, 0201 Oslo
Tlf:22 94 75 00 Faks:22 94 75 01
post@tekna.no, www.tekna.no

Fikk ikke lov til å legge inn hele lista, men jeg tok med de to siste som det har vært strid om her. Og en link til der alle medlemsforeningene er listet opp:

http://www.akademikerne.no/default.asp?V_ITEM_ID=75

Lanka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 21:36   #38
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Akademiker

Fullstendig liste over medlemsforeninger:

Arkitektenes Fagforbund
Den norske lægeforening
Den norske tannlegeforening
Den norske veterinærforening
Krigsskoleutdannede offiserers landsforening
Naturviterforbundet
Norges Juristforbund
Norsk Lektorlag
Norsk Psykologforening
Samfunnsøkonomenes Fagforening
Samfunnsviternes fagforening
Siviløkonomene
Tekna - Teknisk-naturvitenskapelig forening

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 21:47   #39
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademiker

Jeg er vel pr definisjon en Akademiker. Jeg har høyere utdannelse fra universitet. For meg er egentlig ordet Akademiker et negativt ladet ord.
For meg er det mennesker som ikke greier å snakke på en måte som folk flest forstår. Jeg tror det er språkviteren i meg som har skylda

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 21:51   #40
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akademiker

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

En akademiker er en person som er immatrikulert ved et universitet. Vanligvis bruker jeg og andre det om personer som har en akademisk grad. Det får man stort sett bare ved universiteter. Har man en treårig høgskoleutdanning regnes man normalt ikke som akademiker.

Jo, det tror jeg faktisk de gjør nå, Nenne. Tidligere sosionomutdanningen i Trondheim heter nå bachelor i sosialt arbeid.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no