Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tenker du når noen sier de er...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-06, 13:39   #1
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Hva tenker du når noen sier de er...

Hva tenker du når noen sier de er...

  1. Ateist
  2. Kristen
  3. Muslim
  4. Buddist
  5. Jøde
  6. Jehovas vitne
  7. Misjonær

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 13:44   #2
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Vil vel egentlig ikke tenke så mye på det om folk forteller det, men ville kanskje bedt en buddist fortelle meg mere. For det er en reliogion jeg vet lite om føler jeg, og kanskje den religonen som ville vært noe for meg
(elendig forklart den siste biten)
Og jeg ville kanskje spurt en fr Jehovas Vitne om hvordan det er å gå fra dør til dør, for jeg synes noen av de som har kommet på døren er skikkelig slitsomme.
En misjonær ville jeg nok spurt om var i utlandet og eventuelt hvor.

Hvilken tro folk har er for min del helt opp til de, så lenge de ikke føler det store prekekallet. Men at de forteller om ting innen sin tro synes jeg er greit.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:10   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Jeg syns det er vanskelig å svare når du spør sånn.

For det første kommer det helt an på situasjonen man er i. Hvis noen helt uten foranledning kom og fortalte meg at de var jøder/buddhist/Jehovas Vitne hadde jeg vel stusset litt. Kommer det i en samtale om tro og utøvelse av tro ville jeg selvølgelig tenkt over saken. Var det en person som brukte sin tro/mangel på tro på en lite sympatisk måte ville mine tanker være annerledes enn om det var en med et bilde på det hele som jeg likte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:19   #4
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner spørsmålet ditt.

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:34   #5
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner spørsmålet ditt.

Det er i grunn ikke et konkret spørsmål forsovidt, men et ønske om å lage tankespinn rundt disse "båsene" (i mangel av et bedre ord)

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:37   #6
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Det er i grunn ikke et konkret spørsmål forsovidt, men et ønske om å lage tankespinn rundt disse "båsene" (i mangel av et bedre ord)

Sånn om jeg f.eks. får bestemte bevisste eller ubevisste tanker i hodet, eller om fordommer kommer inn dersom jeg hører at en person f.eks. er buddhist?

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:42   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Det er i grunn ikke et konkret spørsmål forsovidt, men et ønske om å lage tankespinn rundt disse "båsene" (i mangel av et bedre ord)

Det kommer jo helt an på situasjonen eller settingen opplysningen kommer fram i.

Men hvis jeg f.eks. leste på et utfyllt skjema at personer jeg ikke kjente (for å forhindre at mitt inntrykk var farget av noe som helst annet) var det ene eller det andre ville jeg ikke reagert ved noen av dem. Jeg har kanskje litt dårlig forhold til Misjonær og Jehovas Vitne fordi jeg ikke er spesielt begeistret for misjonering.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:46   #8
Sparky
Mean Milk Machine
 
Sparky sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 217
Sparky er litt kul
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Jeg regner med at personen ønsker å prate om tro hvis h*n først tar det opp. Hadde vi kunnet ha en god diskusjon og akseptert hverandres tro/meninger så kunne det blitt veldig interessant. Som troende hater jeg å bli satt i bås. Jeg prøver derfor å unngå å gjøre det samme med andre.
Hvis vedkommende er låst i sine meninger om min tro og heller vil krangle og bare kritisere kan de finne noen andre å prate med.

Sparky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:48   #9
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Sånn om jeg f.eks. får bestemte bevisste eller ubevisste tanker i hodet, eller om fordommer kommer inn dersom jeg hører at en person f.eks. er buddhist?

Ja, noe i den duren der

Fordi de fleste har et forhold til disse tingene utifra egne erfaringer eller mediapåvirkning osv, derfor syns jeg det er spennende å høre hva slags tanker folk sitter med ene og alene ved å høre trosretningen til et menneske

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:50   #10
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Jeg blir nok generelt litt skeptisk dersom folk føler at de må fortelle om livssynet sitt allerede når de presenterer seg. Ja, med mindre det er relevant for settingen, altså.

Ellers synes jeg nok det er mest spennende å møte folk med et annet livssyn enn meg selv. Jeg har mye å lære! Jeg tror ikke jeg er spesielt skeptisk til folk med et annet livssyn enn det jeg har. Men når det gjelder misjonærer, kjenner jeg at jeg blir litt skeptisk. kanskje jeg er litt redd for at de skal klare å omvende meg.

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 15:10   #11
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er humanetiker, derfor dømmer jeg ingen for sin tro. Det er opp til den selv, om de vil være kristen eller muslim. Syns ikke noe er no verre enn no annet, eller bedre.. Personlig tror jeg ikke på noen Gud, så alt i alt handler det om respekt. Syns Kardemommebyloven er bra jeg.

Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill. Og forøvrig kan man gjøre hva man vil...

....Men

hi hi.. trykket litt for fort her.. Men jeg spør og graver alle om hva de tror og mener.. for kunnskapens skyld.


Sist redigert av DM : 07-10-06 kl 16:17. Årsak: Slo sammen trippelposting
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 15:14   #12
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Jeg er humanetiker, derfor dømmer jeg ingen for sin tro.

Det er jo flott at du tenker sånn.

Jeg er også humanetiker, men etter min mening kan det være like fordømmende å ikke ha en gud som å ha det i forhold til hvordan man ser på mennesker med andre livssyn?

Synes ikke egentlig humanetiker at alle burde ha hatt det samme livssyn som dem?

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 15:22   #13
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Det er jo flott at du tenker sånn.

Jeg er også humanetiker, men etter min mening kan det være like fordømmende å ikke ha en gud som å ha det i forhold til hvordan man ser på mennesker med andre livssyn?

Synes ikke egentlig humanetiker at alle burde ha hatt det samme livssyn som dem?

Jeg føler det ikke sånn.. Det er ihvertfall et samfunn man ikke kan melde seg inn i før man er myndig. Jeg ble vel helst engasjert der pga at de er for å skille stat/kirke. Syns ikke kristendommen har noe for seg i politikken og skolen, det er alt for mange forskjellige mennesker i Norge for det. Det blir litt galt for meg når voksne skal "forkynne" for barna. De kan få kunnskapen, og heller velge når de blir gamle nok. Vet jo at i prinsippet det er sånn det skal være i skolen i dag, men det er det bare ikke ennå..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 15:24   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Synes ikke egentlig humanetiker at alle burde ha hatt det samme livssyn som dem?

Hehe, du kan så si! Er humanetiker og ateist selv, og jeg tror jo riktignok at alle som tror på en Gud tar feil, men jeg prøver å respektere troen deres for det. Så lenge de respekterer min mangel på det samme.

Har en veldig god venninne som ble kristen for noen år tilbake, jeg har ingen problemer med å diskutere tro med henne, og vi har gjensidig respekt for at vi aldri kommer til greie å "verve" den andre. Og det er ikke det samtalene våre går ut på heller, vi har interessante meningsutvekslinger om hvor forskjellig vi ser forskjellige situasjoner, og det er jo alltid nyttig å tilegne seg kunnskap om.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 15:35   #15
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Jeg tror jeg klarer å akseptere, men ønsker selvsagt at andre skal gjøre det samme med meg. Ble døpt katolsk, og skjønner det med tilhørighet, og å være litt i forsvarsposisjon, det kan irritere meg ennå at noen prater dritt om paven f.eks. Men det er vel generelt mye drittprat om "andre enn den religionen man tilhører". Det er en av tingene som jeg ikke syns passer inn i "de godes" oppførsel. Man merket det kanskje spesielt i ungdommen, den konkurransen innad i de forskjellige menighetene også. Hvem som var "mest" kristen, den som sang finest osv.. mye baksnakking bak ryggen til andre..ingen klarte egentlig å være god nok.. men det var jo ikke ovenfor noen Gud, eller Jesus, men ovenfor de andre i menigheten.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 16:13   #16
Nille
Livsnyter
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Nille er litt kul
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Ingen spesielle tanker - i utgangspunktet. Jeg er ganske så fordomsfri. Men for diskusjonens skyld så satte jeg opp lista di og gjorde et lite tankeeksperiment. Og det overrasket meg litt at jeg ikke hadde noen spesielle eller sterke følelser rundt noe av det. Men jeg oppdaget også at jeg knytter det mer til folk jeg kjenner som bekjenner seg den ene eller den andre trosretningen. Ikke religionen som "tro" eller "gruppe" - om det ikke hørest helt snodig ut... Lurer på om jeg kanskje er en smule overfladisk siden jeg ikke klarer å se i dybden av de forskellige. Men det er nok bare slik at jeg først ser mennesket og ikke troen de bekjenner seg til. Jeg tror heller ikke at religion og politikk bør blandes. Det kommer aldri noe godt ut av det. Skill stat og kirke er mitt synspunkt. Jeg mener alle må få tro på det de vil. Så kan ekstremistene samles i sine ekstremistland. Men det er en annen tråd (mange ideer til nye tråder etterhvert).

Men til lista:

  1. Ateist - javel.... kjenner flere som sier de er ateister. Sambo er f.eks. mer ateist enn agnostiker - sier han. Han er ikke bombastisk eller fornekter. Han bare tror ikke at det finnes en allmektig Gud. (På en skole han var ansatt fikk han ikke undervise i "kristendom" som det het da.) Han syns bibelen er "en stilig samlig av bøker" og han har sansen for gammel testamentet. Mange gode historier vi kan lære masse av. Men han tror ikke på det.
  2. Kristen - har vokst opp med en kristen farmor (som velsignet alle hun traff), og en "gladkristen" tante som aldri presset troen sin på noen. Har gått på søndagsskolen og var med i ungdomsmusikken i Frelsesarmeen (spilte tamburin). Men sistnevnte var vel helst for at jeg var forelska i John Gunnar Akerø (bror til Dan Børge). Etter konfirmasjonen var det andre ting som var mer interessante.
  3. Muslim - sønn hadde flere muslimske skolekamerater som ofte var hjemme hos oss. Bortsett fra hva de kunne/ikke kunne spise var det ikke noe forskjell på dem og andre unger. Og nå jobber jeg med ei muslimsk dame. Hun får ikke ansvar for pølsekokingen mer (etter et særdeles mislykket forsøk) - men det er hun som bringer temaet på banen om det diskuteres slike ting. Jeg så det siste flyet krasje inn i WTC 11/9, men jeg forbinder ikke det med muslimer. Jeg setter ikke likhetsteng mellom muslimer og terrorister for å si det sånn. Om man leser Koranen finner man mange gode verdier der. Men det er jo tolkingen det kommer an på.
  4. Buddist. Har en eks. som var/er buddist. Det var spennende i begynnelsen fordi det var nytt og forholdsvis ukjent. Fredelig og mediterende forbinder jeg det mest med. Om jeg skulle "være" noe er det nok dette som ligger nærmest min filosofi.
  5. Jøde. Tenker på krigen. Holocaust, konsentrasjonsleire. Neste bilde er de ortodokse med hattene og krøllene sine. Men snodig nok sniker Brian seg inn her - fra "Life of Brian". (Jøss, hvor kommer det fra ??) Flinke forretningsfolk sies det. En venninde av meg i USA påstår jøder er bedre elskere enn ikke jøder. Kan ha noe med omskjæring å gjøre sies det. Ikke vet jeg - har ikke prøvd. Klarer ikke helt å forbinde det med dagens situasjon i Israel. Har en venninde som bor i TelAviv. Hun er jøde. Foreldrene flyttet fra Israel til USA en gang på 60-tallet. Hun flyttet tilbake for noen år siden "for å finne røttene sine". Vi snakker aldri om politikk.
  6. Jehovas vitne. Skolevenninden min som ikke feiret jul elelr bursdag er det første inntrykket. Så vakttårnet - og av alle ting - plommer. Jehovas Vitner i Stavanger har et forsamlingslokale det de før hadde hage rundt. I hagen var det plommer. Og muren rundt ble forsert flere ganger i løpet av høstmånedene.... De som ringer på døra og ikke vil gå.
  7. Misjonær. Indremisjonen. Barna i Afrika. Annie Skau. Juletrefest i Bethania. Loddsalg på samvirkelaget. "Helvetes pinsler" (som misjonæren påsøndagsskolen truet barna med om de ikke var snille). Jobber med en misjonærdatter og ivrig indremisjonist. Hun samler stadig inn klær til barn i "misjonærland" eller lakner til bandasjer til sykehus i India.
Nå er det sikkert ikke slikt du var ute etter. Og jeg beklager om jeg har tråkket noen på tærne med mine betraktninger. Men det er også alt de er: Betraktninger - sånn litt på avstand. Fra en person uten noen som helst tilknytning til en bestemt religion.

__________________
Nille

No brain is stronger than its weakest think.
-Thomas L. Masson-
Nille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 16:59   #17
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Ingen spesielle tanker - i utgangspunktet. Jeg er ganske så fordomsfri. Men for diskusjonens skyld så satte jeg opp lista di og gjorde et lite tankeeksperiment. Og det overrasket meg litt at jeg ikke hadde noen spesielle eller sterke følelser rundt noe av det. Men jeg oppdaget også at jeg knytter det mer til folk jeg kjenner som bekjenner seg den ene eller den andre trosretningen. Ikke religionen som "tro" eller "gruppe" - om det ikke hørest helt snodig ut... Lurer på om jeg kanskje er en smule overfladisk siden jeg ikke klarer å se i dybden av de forskellige. Men det er nok bare slik at jeg først ser mennesket og ikke troen de bekjenner seg til. Jeg tror heller ikke at religion og politikk bør blandes. Det kommer aldri noe godt ut av det. Skill stat og kirke er mitt synspunkt. Jeg mener alle må få tro på det de vil. Så kan ekstremistene samles i sine ekstremistland. Men det er en annen tråd (mange ideer til nye tråder etterhvert).

Men til lista:

  1. Ateist - javel.... kjenner flere som sier de er ateister. Sambo er f.eks. mer ateist enn agnostiker - sier han. Han er ikke bombastisk eller fornekter. Han bare tror ikke at det finnes en allmektig Gud. (På en skole han var ansatt fikk han ikke undervise i "kristendom" som det het da.) Han syns bibelen er "en stilig samlig av bøker" og han har sansen for gammel testamentet. Mange gode historier vi kan lære masse av. Men han tror ikke på det.
  2. Kristen - har vokst opp med en kristen farmor (som velsignet alle hun traff), og en "gladkristen" tante som aldri presset troen sin på noen. Har gått på søndagsskolen og var med i ungdomsmusikken i Frelsesarmeen (spilte tamburin). Men sistnevnte var vel helst for at jeg var forelska i John Gunnar Akerø (bror til Dan Børge). Etter konfirmasjonen var det andre ting som var mer interessante.
  3. Muslim - sønn hadde flere muslimske skolekamerater som ofte var hjemme hos oss. Bortsett fra hva de kunne/ikke kunne spise var det ikke noe forskjell på dem og andre unger. Og nå jobber jeg med ei muslimsk dame. Hun får ikke ansvar for pølsekokingen mer (etter et særdeles mislykket forsøk) - men det er hun som bringer temaet på banen om det diskuteres slike ting. Jeg så det siste flyet krasje inn i WTC 11/9, men jeg forbinder ikke det med muslimer. Jeg setter ikke likhetsteng mellom muslimer og terrorister for å si det sånn. Om man leser Koranen finner man mange gode verdier der. Men det er jo tolkingen det kommer an på.
  4. Buddist. Har en eks. som var/er buddist. Det var spennende i begynnelsen fordi det var nytt og forholdsvis ukjent. Fredelig og mediterende forbinder jeg det mest med. Om jeg skulle "være" noe er det nok dette som ligger nærmest min filosofi.
  5. Jøde. Tenker på krigen. Holocaust, konsentrasjonsleire. Neste bilde er de ortodokse med hattene og krøllene sine. Men snodig nok sniker Brian seg inn her - fra "Life of Brian". (Jøss, hvor kommer det fra ??) Flinke forretningsfolk sies det. En venninde av meg i USA påstår jøder er bedre elskere enn ikke jøder. Kan ha noe med omskjæring å gjøre sies det. Ikke vet jeg - har ikke prøvd. Klarer ikke helt å forbinde det med dagens situasjon i Israel. Har en venninde som bor i TelAviv. Hun er jøde. Foreldrene flyttet fra Israel til USA en gang på 60-tallet. Hun flyttet tilbake for noen år siden "for å finne røttene sine". Vi snakker aldri om politikk.
  6. Jehovas vitne. Skolevenninden min som ikke feiret jul elelr bursdag er det første inntrykket. Så vakttårnet - og av alle ting - plommer. Jehovas Vitner i Stavanger har et forsamlingslokale det de før hadde hage rundt. I hagen var det plommer. Og muren rundt ble forsert flere ganger i løpet av høstmånedene.... De som ringer på døra og ikke vil gå.
  7. Misjonær. Indremisjonen. Barna i Afrika. Annie Skau. Juletrefest i Bethania. Loddsalg på samvirkelaget. "Helvetes pinsler" (som misjonæren påsøndagsskolen truet barna med om de ikke var snille). Jobber med en misjonærdatter og ivrig indremisjonist. Hun samler stadig inn klær til barn i "misjonærland" eller lakner til bandasjer til sykehus i India.
Nå er det sikkert ikke slikt du var ute etter. Og jeg beklager om jeg har tråkket noen på tærne med mine betraktninger. Men det er også alt de er: Betraktninger - sånn litt på avstand. Fra en person uten noen som helst tilknytning til en bestemt religion.

Jo det var akkurat dette jeg var ute etter, nemlig andres erfaringer som gir assosiasjoner og tankespinn rundt disse trossamfunnene.
Kjempe spennende lesing og morsomme erfaringer

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 18:07   #18
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Jeg har hatt mye med både muslimer, kristne, misjonærer og Jehovas Vitner å gjøre. Så jeg hadde vel reagert med nysgjerrighet overfor jøden og buddhisten, og prøvd å finne et passende tidspunkt for å spørre dem litt hvordan det var å være buddhist/jøde, hvis ikke de fortalte om det uoppfordret.

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 18:10   #19
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Hva tenker du når noen sier de er...

  1. Ateist
  2. Kristen
  3. Muslim
  4. Buddist
  5. Jøde
  6. Jehovas vitne
  7. Misjonær

At de er troende og at jeg håper at de ikke har tenkt å forkynne for meg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 18:14   #20
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

1.ja vel
2. ja vel
3.ja....
4.ok
5.ok..javel
6. Tenker ikke så mye sier ja vel og lukker døra.
7.Ikke i kveld kjære jeg har hodepine.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no