Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tenker du når noen sier de er...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-06, 18:28   #21
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

1. En ateist forbinder jeg med en person som har tatt et valg om at hun/han ikke tror på en gudeskikkelse.

2. Når jeg leser kristen, tenker jeg i to baner. Jeg tenker litt på hvordan vi f.eks. i Norge blir skjært over en kam, da vi tilhører den kristne kultur. Ergo kunne man fort puttet meg og mine i den båsen.
En kristen er for meg mer et menneske som igjen har tatt et personlig valg, og akseptert Jesus som sin- og verdens frelser for den saks skyld. En kristen ser på Jesus som Guds sønn.

3. En muslim... Igjen kjenner jeg hvor lett det blir å putte mennesker i bås - tenke på kvinner med hijab etc. Etter å ha jobbet med endel mennesker av muslimsk tro, har jeg skjønt at det også er store forskjeller fra kultur til kultur hvordan islam praktiseres. Jeg kjenner jeg blir lei meg på muslimers vegne når troen deres blir forbundet med terrorisme, og får lyst til å rope at ikke alle muslimer er terrorister, og at ikke alle muslimer er ute etter å gjøre Norge og den vestlige verden til regimer under Islam.

4. Budhismen er jeg veldig nyssgjerrig på, for jeg innrømmer glatt at jeg kan fint lite om det livssynet. Jeg tror de tror på reinkarnasjon, og at budhismen er opptatt av menneskeverd og sameksistens.

5. Jøde. Her er jeg veldig opptatt av at man må skille en person som er jøde fra den israelske stat.
Man kan være dypt uenig med hva slags politikk Israel fører, men man bør ikke hate jøder av den grunn.

6. Jehovas vitne... akk ja... En av årsakene til at jeg aldri åpnet døra da det ringte på når jeg var alene hjemme da jeg var yngre , men gikk ut på terrassen for å sjekke hvem det var. Det var lettere å avvise JV fra "oven." Jeg kjenner fint lite til JV som trosretning - sikkert fordi jeg aldri gadd å slippe dem inn over terskelen. Jeg husker jeg syntes synd på barna som ikke fikk feire fødselsdag og julaften da jeg var mindre. Nå tenker jeg vel mer at de sikkert har andre fester og høytider, og at det nok er mindre stigmatiserende å ikke feire jul/bursdag i dag, da mange andre barn - av andre trosretninger - heller ikke gjør dette. (I hvertfall på steder hvor det er større grad av innvandring, jeg vet ikke hvordan dette vil være på et sted som i hovedsak er etnisk "kristent" norsk.)

7. En misjonær... og nok en gang kommer jeg tilbake til JV, og grunnen til at jeg ikke slipper dem inn...
Jeg har ikke sansen for folk som vil selge meg sin tro.
Jeg er vokst opp i et kristent hjem, men i et hjem hvor min tro/mangel på tro, var min egen sak, og ingen andres.

"Mitt forhold til Vår Herre, skal jeg ta opp med ham den dagen jeg møter ham, og ikke på bedehuset med emisæren og naboene" som min salige oldemor visstnok uttrykte, da hun fikk pes på bygda fordi hun var den eneste som ikke møtte opp på bedehusmøtene.
Tror jeg hadde likt min oldemor.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 18:40   #22
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du når noen sier de er...

Hvis du bare skal ha et tankespinn rundt ordene;

1. Tenker på noen gode venninner.

2. Tenker på familien til mannen.

3. Tenker at så synd det er så mange fordommer mot muslimer.

4. Tenker at det er synd mange ikke vet mye om denne religionen.

5. Tenker på 2.verdenskrig.

6. Tenker på en tidligere skolevenninne.

7. Tenker på min svigerinne og hennes venninner.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no