Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Takker du og takker barna dine?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-07, 20:12   #1
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takker du og takker barna dine?

Spinoff fra de andre trådene om uhøflighet med mer.
Takker du, og lærer du barna å takke?
Tenker på forskjellige situasjoner, takk for maten, takke for gaver og takke for seg etter besøk.

Jeg takker selv, og minner jentene på det også, men jeg tvinger dem ikke til det. Men jeg ser at mange mener det er helt unødvendig, hva mere du?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:13   #2
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Jeg takker for gaver, for hjelpen, for maten og for meg.

Som deg formaner jeg ungene til å gjøre det samme, men tvinger dem ikke.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:15   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Ja jeg takker for det meste, helt automatisk. Min datter er også flink til å takke, men av og til slår hun seg litt vrang, spesielt om det er fremmede eller om det er mye folk på en gang. Da tvinger jeg henne ikke, men hun viser som regel takknemlighet på andre måter om hun ikke takker direkte. Jeg ser på det som normal høflighet, så for oss er det viktig å takke. Jeg slet litt i Italia da svigerfar mente jeg ikke skulle verken takke for maten eller noe som helst, fordi det ikke er vanlig der. Jeg gjorde det allikevel.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:17   #4
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Jeg takker og har lært barna å takke. Toåringen har ikke helt skjønt det enda.

Det hender barna glemmer seg, så da minner jeg de på det.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:18   #5
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Svigermor er som din svigerfar, Iset.
Hun mener at barna ikke trenger å takke for maten, for har man brakt barn til verden så er det jo ens plikt å gi dem mat.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:19   #6
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Både ungene og vi voksne takker.
Takker for maten, takker for gaver, takker for besøket og takker for oss når vi går.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:20   #7
Tusta
Aktiv
 
Tusta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 265
Tusta er litt kul
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Jeg takker for det meste.

Jentungen takker for maten. Går bort til mormor og sier "mateeen mormor" og så få rmomor kos. Hun takker som regel når hun får ting osv, og for hjelp.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:21   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Jeg takker for alt mulig - for maten, for sist, for oss, for gaver, for vekslepenger i butikken, for hjelp på jobben, for å få sendt saltet over middagsbordet. Jeg prøver også å lære poden at det er fint og høflig å takke og at folk setter pris på å bli takket. Minner ham ofte på det når det er aktuelt, noen ganger fordi han glemmer det og noen ganger fordi han blir litt sjenert. (Det samme - det at vi prøver å lære ham det, og at vi ofte må minne ham på det - gjelder også å hilse, å si ha det, og å svare når andre folk gjør det.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:23   #9
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Jada, vi takker oss ihjel.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:24   #10
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jada, vi takker oss ihjel.

Ikke glem å poste "dem" nå.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:24   #11
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Jeg takker og jeg synes det er viktig å lære barna det.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:25   #12
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Ikke glem å poste "dem" nå.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:26   #13
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Jeg er opptatt av at barna skal lære seg å takke. Takke for maten, takke for gaver de får. Får de noe og giveren ikke er der når de åpner, skal det takkes pr. brev, telefon eller neste gang vi møtes.
For meg er det viktig.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:32   #14
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Vi takker borte, vi takker hjemme, å takke det må vi aldri glemme. Det var en liten sang vi lærte hjemme av min far, og det lever jeg etter. Mine barn må også takke for mat, når de får noe servert, får gaver, hjelp osv. osv... Det er da vanlig høflighet?!

Veslemor sa en periode "her" som takk. Det kom sikkert av at jeg ofte sier "her" når jeg gir henne noe hun spør etter, enten det er et glass melk eller en brødskive.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:32   #15
Anonyma
Aktiv
 
Anonyma sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Innlegg: 196
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg takker for gaver, for hjelpen, for maten og for meg.

Samme her, og jeg prøver mitt beste å lære ungene det samme.

__________________
Anonyma
Anonyma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:36   #16
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Her takkes det for det meste. Tattamat, sier 2-åringen når han går fra bordet.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:39   #17
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Prøver å lære dem å takke for det meste.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:40   #18
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Jeg takker som Skilpadda for det meste og vil prøve å lære barna mine det samme.

Jeg syns ikke det er krise om barn glemmer å takke for maten innimellom, men jeg vil legge stor vekt på at de husker å vise sin takknemlighet når noen gjør noe for dem eller gir noe til dem som har kostet giveren ekstra mye arbeid, omtanke, penger etc.

Jeg er uendelig takknemlig for alt svigermor, søsteren min, moren til en venninne og andre har strikket til barna mine for eksempel. Selv har jeg kun strikket et pledd, og selv om de selvsagt kan dette med strikking mye bedre enn meg så må de jo ha brukt mye, mye tid på disse plaggene.

Selv setter jeg stor pris på at folk takker eller kommenterer det dagen etter når vi har hatt middagsbesøk, fester, bryllupsfest etc. Det ligger jo ofte en del planlegging bak, selskapet er kanskje bra også, og når man da rydder og ordner dagen etterpå i litt antiklimaksstemning er det kjempekoselig hvis det tikker inn en melding om at folk hygget seg kvelden før. Det er ikke noe jeg forventer altså, men hvis folk har hatt det gøy så setter jeg pris på at de ikke holder det fors seg selv men deler det med vertskapet!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:47   #19
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Jeg takker i alle naturlige situasjoner selv, og jeg takker barna mine når de hjelper meg, henter noe til meg osv. - og slik lærer de å takke selv også.

De skal ikke takke for maten her hjemme - det blir helt feil for meg.

Men de takker for maten når vi er på besøk hos venner og familie.

Jeg driller dem ikke i høflighetsfraser og ydmyker dem ikke med å korrigere dem borte hos andre. Jeg kan ikke akkurat si at jeg faller om av flauhet om barna mine skulle glemme å strø om seg med høflighetsfraser. Om de blir så oppslukt av en gave de får, at de glemmer å takke, så minner jeg dem diskret på det.

Å lære dem å si "takk for meg" har ikke fallt meg inn å gjøre ennå. Jeg takker for hele familien - og for så små troll synes jeg et blidt fjes og "Hadet bra!" er høflig nok i lange baner.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:52   #20
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Takker du og takker barna dine?

Jeg mener det er en selvfølge å takke, og prøver å lære gutten vår det samme.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no