Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Gaustatoppen, hvor krevende?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-20, 13:08   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.867
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gaustatoppen, hvor krevende?

Hvor hardt er det egentlig å bestige Gaustatoppen? Jeg leser på Turistforeningens sider at turen er gradert som krevende, men alt annet jeg leser tyder på at det ikke kan være så enormt krevende?

Jeg ser det er rundt 4-5 km én vei, og det er beskrevet alt fra en 2 timerstur til fleretimerstur, i det hele tatt klarer jeg ikke helt å se for meg hvordan dette er.

Og MÅ man ha fjellsko? Jeg hater fjellsko og vil helst inngå å kjøpe det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:17   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Jeg synes det var greit, men litt kjedelig. Mye steinrøys, støvler er nok lurt. Det var mange barn som gikk opp. Jeg tok det veldig rolig og brukte vel 5 timer tur retur, inkludert en ganske lang pause på toppen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:18   #3
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Ikke så veldig krevende. Burde ha fjellsko. Det er MYE steiner der. Fin tur!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:20   #4
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.732
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Ikke krevende, vi gikk med unger (yngste var ti) og hund. Fjellstøvler er et must og det tar mye lenger tid ned.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:27   #5
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Ikke veldig krevende, mellomste var fem år når vi gikk der han hadde bare joggesko og spratt oppover, og nedover og for den del.
Jeg hadde vel hiking-sko tror jeg og det gikk helt fint.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:30   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Jeg har også lurt på dette, for ingenting i teksten forklarer hvorfor den er merket «krevende». Men nå tar jeg jo for meg turer her i området, og en del av merkingen stemmer dårlig. Dalsnuten er jo merket «middels», og man går hele turen på under en time, selv med barn (og halt hjertetransplantert).

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:33   #7
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Den er nok merket krevende fordi det er en del stein og ur.

Jeg forstod ikke hvorfor turen inn til bunn av Vøringsfossen var merket krevende, men der var det også en del ur. Jeg følte iallefall på den turen at det er greit å ha grei balanse og hodet på rett plass, samt gode sko.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:40   #8
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Du må like stein :-) Jeg var ikke i superform da jeg gikk opp, men syntes det var en helt grei tur. Men gå etter de røde T'ene, der er det best sti.
Jeg ville brukt gode stive sko, men det var mange med vanlige joggesko som gikk opp også (de med sandaler ga seg så det ut til). Vi brukte nesten like lang tid ned som opp.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:42   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Jeg tenker også at den er mest krevende på grunn av veldig steinete og ujevnt underlag, og noen bratte partier. Den er ikke krevende fysisk eller kondisjonsmessig, det er bare å ta det med ro. Litt tøff for knær og ankler nedover.

Jeg hadde lave terrengsko og angret på at jeg ikke hadde tatt de høye, til tross for 28 grader. Men så har jeg ganske vinglete ankler.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:44   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Da vi gikk der så blåste det mye, og der var vi nok litt uforberedt i forhold til nok klær på særlig minstemann. Vi tok tunnelbanen ned igjen, så det gikk veldig fint. Eldste var vel rundt 7 år da vi gikk der, og hun spratt opp helt uten problemer, så jeg syns ikke den var spesielt krevende.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:45   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Barn er jo ofte bedre i ulendt terreng enn oss, kremt, modne. Mye mer vant til sprett i skog og mark.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:46   #12
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Vil si den er temmelig lettgått til tross for stein og ur. Har vært der tre ganger, og brukte joggesko de to gangene det var fint vær. Brukte 1 time og 45 min opp sist, bare voksne + hunder, atskillig mer første gang da jeg hadde med venninne som aldri hadde gått lengre enn 10-15 minutter oppover i ett strekk. Super utsikt i klarvær, da! Lurt å ta med niste, vaffelkøen på hytta kan være veldig lang!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:46   #13
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.238
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Vi brukte 90 min opp ifjor, det er mye ur og steiner. Hele turen tok 4 timer inkl en lengre rast på toppen. Øverst er det blitt meget godt tilrettelagt med sherpatrapper, slik at det er enklere på toppen enn da jeg var oppe på toppen på 90-tallet engang. Man kan velge å ta Krosso banen en eller begge veier, og da blir det lite krevende.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:50   #14
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.238
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Vi ble forøvrig forsinket av en gruppe med italienske turister i flipfloper, som ikke gikk til side og slapp oss forbi. Men de kom seg opp til toppen til slutt.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:52   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Vi hadde med oss en 5.5-åring da vi gikk. Han hverken mistet motet eller var særlig sliten. Men det var mye steinur som krevde oppmerksomhet.

Jeg vil anbefale fjellsko med hod støtte.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 13:56   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.867
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har også lurt på dette, for ingenting i teksten forklarer hvorfor den er merket «krevende». Men nå tar jeg jo for meg turer her i området, og en del av merkingen stemmer dårlig. Dalsnuten er jo merket «middels», og man går hele turen på under en time, selv med barn (og halt hjertetransplantert).

Hehe, jeg er enig i at det er en enkel tur, men en time totalt, da er du sprek. Jeg bruker 35-40 minutter opp hvis jeg går nokså raskt. Tror jeg. Det er lenge siden jeg har gått.

Har lyst å gå Bynuten, men den er merket som krevende.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 14:09   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.867
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Takk for alle svar!

Det blir joggesko eller ingen tur, jeg misliker fjellsko såpass at jeg ikke er villig til å kjøpe det.

Stemmer det at banen koster 300 pr pers? Synes det var rimelig dyrt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 14:25   #18
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hehe, jeg er enig i at det er en enkel tur, men en time totalt, da er du sprek. Jeg bruker 35-40 minutter opp hvis jeg går nokså raskt. Tror jeg. Det er lenge siden jeg har gått.

Har lyst å gå Bynuten, men den er merket som krevende.

Du husker nok feil! Jeg brukte ikke så mye som 40 minutt første gangen jeg gikk opp, en drøy måned etter transplantasjonen. Vi brukte 27 minutter opp forrige uke. Vi går opp på venstre side, og ned på høyre. Det ligger i grunn i sakens natur at jeg ikke er sprek.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 14:31   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.867
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Du husker nok feil! Jeg brukte ikke så mye som 40 minutt første gangen jeg gikk opp, en drøy måned etter transplantasjonen. Vi brukte 27 minutter opp forrige uke. Vi går opp på venstre side, og ned på høyre. Det ligger i grunn i sakens natur at jeg ikke er sprek.

Hm, jeg må gå den turen igjen ganske snart. Vi går som regel motsatt, opp høyre og ned venstre.

Kan ikke du gå Bynuten, og så forteller du meg hvordan den er?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-20, 14:35   #20
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaustatoppen, hvor krevende?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hm, jeg må gå den turen igjen ganske snart. Vi går som regel motsatt, opp høyre og ned venstre.

Kan ikke du gå Bynuten, og så forteller du meg hvordan den er?

Det står på planen, og jeg hadde allerede gått, om det ikke var for den fordømte ankelen! Jeg er noe upålitelig i veldig ulendt terreng enda. Så Gaustatoppen må vel også vente litt, da. Om du ikke har gått Preikestolen i år, så gjør det nå, før resten av Norge kommer..! Den er jo også lettgått, med tanke på terreng. Der kan du gå med joggesko! Ellers vil jeg si joggesko er alt for mykt i røft terreng...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no