Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Karameller som ikke vil stivne

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-13, 12:23   #1
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Karameller som ikke vil stivne

Jeg trenger visst teskjeforklaring på karamellkoking. Gjerne med en god oppskrift. I fjor ble de alt for harde. I år vil ikke massen stivne skikkelig.
Jeg vil helst ha karameller som er seige, men ikke for myke.
I år kokte jeg massen på svak varme i nesten 1.5 time før jeg ga opp. Mulig at jeg hadde litt for lite sirup i - kan det være grunnen? Smaken er det ikke noe å si på, men jeg syns den er for tykk til å passere som saus og for tynn til å kunne gå som karameller. Jeg innser at jeg ikke kan spise hele med skje, men man kan kanskje bruke det som fyll i et eller annet? Eller er det noe jeg kan gjøre for å få den fastere?

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 12:32   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Lag sjokoladekonfekt med karamellfyll.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 12:39   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.463
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Du må bare koke den lenger. Ta "rulletesten", drypp en dråpe i kaldt vann, kan den rulles til en kule så er den ferdig.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 12:42   #4
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Lag sjokoladekonfekt med karamellfyll.

Har du en god oppskrift.


Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Du må bare koke den lenger. Ta "rulletesten", drypp en dråpe i kaldt vann, kan den rulles til en kule så er den ferdig.

Jeg prøvde å ta kuletesten, men jeg syns ikke den ble fastere de siste 45 minuttene. Kan jeg koke den videre i dag, eller må jeg bare lage ny runde?

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 12:56   #5
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Her er oppskrift på verdens enkleste og beste karameller. Kun 6-8 min koketid.

http://www.lovelybaking.com/2011/11/...arameller.html

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 13:30   #6
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Kok på litt sterkere varme. Min erfaring er at det er bedre at det koker raskt opp og tykner, for så å koke det videre på svak varme og i kortere tid enn å koke det lenge på svak varme fra starten av.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 14:18   #7
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Anbefaler termometer til karamellkoking. Da koker man bare til eksakt riktig temperatur, og så blir karamellene passe!

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 18:49   #8
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Har ikke termometer, men får kjøpe det hvis neste porsjon blir mislykket. Får prøve først med sterkere varme og/eller Morellas oppskrift.
Takk for tips.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 19:23   #9
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Oppskriften Morella linker til er veldig god. Jeg har lagd den flere ganger og de er HIMMELSKE!
Det blir veldig myke karameller av det. Jeg ville kokt de 15 min istedenfor 6-8 min. Jeg har også i min begeistring doblet og 3-doblet oppskriften, det er kansje ikke så lurt. De blir enda mykere. Lag heller 2 normale porsjoner etter hverandre hvis du trenger mye.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 19:45   #10
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Hvilket termometer brukes til sånt som dette?

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 19:45   #11
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.038
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Vanlig, digitalt steketermometer er topp.

Vil tro dette gjør jobben.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 23:18   #12
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Oppskriften Morella linker til er veldig god. Jeg har lagd den flere ganger og de er HIMMELSKE!
Det blir veldig myke karameller av det. Jeg ville kokt de 15 min istedenfor 6-8 min. Jeg har også i min begeistring doblet og 3-doblet oppskriften, det er kansje ikke så lurt. De blir enda mykere. Lag heller 2 normale porsjoner etter hverandre hvis du trenger mye.

Jeg har lagd store mengder av disse de siste julene. Kan være enig i at koketiden bør være litt lengre, spesielt om du lager større porsjoner.
Det fine med dem er at de ikke setter seg fast i tennene.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 09:23   #13
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Jeg har lagd store mengder av disse de siste julene. Kan være enig i at koketiden bør være litt lengre, spesielt om du lager større porsjoner.
Det fine med dem er at de ikke setter seg fast i tennene.

Oppdatering: Kokte en enkelt porsjon (12-15 min) i går etter å ha postet her... og det ble knekk! WTF? Men det er fint med knekk. Får ta fram hammeren. Jeg skjønner bare ikke hva som gjorde forskjellen.

Brukte et annet merke kondensert melk. Men beskrivelsen var den samme: "sweetned condensed milk" og samme tykke, søte guffen inni som det jeg brukte i fjor. Ja, og så "stappet" jeg brunsukkeret i dl-målet. Jeg hadde strødd oppi det litt løsere i fjor.

Vel, koker ny porsjon i kveld, og bare 6-8 min.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 09:27   #14
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Vi sliter også med å få rett konsistens på karamellene. Det blir enten eller, og aldri sånn som vi vil. I fjor lagde vi ikke i det hele tatt. Mulig vi bør prøve med et sånt termometer ja.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 11:56   #15
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.444
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Du har rett og slett laget herlig karamellsaus!

Vi bommet et år og fikk flytende karameller, nå lager vi det hvert år som karamellsaus. Supert til is, kake, karamellpudding. Hele familiens julefavoritt

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 12:04   #16
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Jeg bruker denne oppskriften, og ganget med to gjør jeg som følger:

Høyeste varme til det koker, deretter 7 (9 er varmest) i ca 24-25 min. Massen skal bli mørkegul deretter lysebrun, tykk og til slutt såpass tykk at du drar den litt rundt når du rører. Da blir den litt mørkere og så er den ferdig (hvis ikke den allerede er brent og blir til knekk, slik du fikk). I går blingset jeg litt, og fikk de for mye så da var det bare å putte massen oppi gryta igjen og koke litt til (selv om den hadde stått i fryseboksen noen minutter for å se hvor mye den stivnet). Hadde koket i ca 21 min før jeg satte i frysa første gangen, og etter ytterligere et par minutter eller så ble de perfekte! Faste, men myke som smør så snart man får dem på tunga

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 12:04   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Det er ikke annet enn lengre koketid som hjelper. Det er umulig å bruke tidsangivelse på sånt, koketiden varierer fra år til år - slik oppleves det i alle fall for meg. Du slipper ikke unna enten jevnlig kuletest eller sukkertermometer, hvis du skal ha mulighet til å ha kontroll på konsistensen.

Opprinnelig lagt inn av Tuppen, her.

Jeg prøvde å ta kuletesten, men jeg syns ikke den ble fastere de siste 45 minuttene.

Toffen og jeg kokte karameller i går, og jeg er sikker på at temperaturen på sukkertermometeret ikke rørte seg på minst en time (og det var etter at massen allerede hadde kokt, under langsomt økende temperatur, i en time). Men da den endelig begynte å stige, så steg den fort, så vi måtte stå klar og snappe vekk kjelen for at ikke karamellene skulle bli for harde, som de ble i fjor.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 12:30   #18
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Jeg kokte karameller i går, med mitt digitale sukkertermometer som jeg ellers bruker til å koke drops. Kokte først til 118 grader, de ble så myke at jeg helte dem i posjonsformer og satt kaldt. Den neste kokte jeg til 125 grader, den ble bare bittlitt hardere. Nå gidder jeg ikke prøve mer. Smaken er det ikke noe å si på. Et godt tips jeg fikk var å bruke mellomleggspapir som innpakning. Ferdig klippet og setter seg ikke fast.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 13:19   #19
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.122
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Mellomleggspapiret mitt satte seg dønn fast og ble katastrofe. jeg tok kuletesten og de ble litt for klissete her. Kokte minst en time.

Jeg måtte bruke plastfolie, men siden det var noe klissete så har jeg dyppet de i sjokolade.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 13:24   #20
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karameller som ikke vil stivne

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men da den endelig begynte å stige, så steg den fort, så vi måtte stå klar og snappe vekk kjelen for at ikke karamellene skulle bli for harde, som de ble i fjor.

Blir de for harde om de blir for hardt kokt?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no