Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-06, 10:49   #1
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Mørlefse er samme typen lefse som man får kjøpt ferdigsmurte i butikken, men de er klart myyye bedre når de er hjemmelagede. Det er ikke tynne leiver som skal bløtes før de smøres, men tykk og deilig lefse, som er saftig og god, og som man kan smøre ferdig og fryse, så den er klar til å brukes når besøket står i døra.
Lettvindt å lage, også for de som ikke har mastergrad i husmorfag.

1 dl smeltet smør
1 dl sukker
1 dl lys sirup
1 1/2 dl kefir
1 1/2 dl helmelk
2 egg
3 ss hornsalt (nei, det er ikke skrivefeil, det skal være så mye)
Hvetemel til passe deig.

Bland alle ingrediensene sammen, til en deig som er litt løsere enn bolledeig. Sett deigen i kjøleskapet over natten.
Del så deigen i passe emner, og kjevle ut til runde leiver som er ca 1/2cm tykke. Bruk rikelig med hvetemel, så ikke deigen setter seg fast.

Stekes på stekebrett med bakepapir, 200grader i 3-5 minutter, til leivene har fått en lekker gyllenbrun farge.

La leivene avkjøles, før du har på en blanding av smør, sukker og kanel. Del leiven i to, og legg halvpartene oppå hverandre, med smurningen inn mot midten. Deles på samme måten som med kakestykker.

Vel bekomme!

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.

Sist redigert av Marit K : 23-11-06 kl 11:13.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 10:52   #2
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Åh nå fikk jeg lyst til å bake lefse og mimre litt over kjære farmor som alltid hadde tykklefse på lur

Takk for oppskrift

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 11:14   #3
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Tykklefse er jo helt fantastisk godt - spesielt når de er hjemmelaget.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 11:17   #4
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Tykklefse er jo helt fantastisk godt - spesielt når de er hjemmelaget.



__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 17:48   #5
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Tusen takk for oppskrift,denne skal prøves.

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 18:05   #6
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Nystekt mørlefse (uten smurning) dyppet i kald kulturmelk/cultura, er bare utrolig snadder....

Takk for oppskrift!

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 19:40   #7
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Detr aller beste å spise dem med brunost

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 20:48   #8
Klatremus
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 144
Klatremus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Er det mulig å steke dem på takke, i tilfelle hvordan?

Klatremus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 21:38   #9
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Jeg elsker mørlefser. Tynne lefser liker jeg ikke.
Bestemor pleide å lage mørlefse. :mimre:

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 22:15   #10
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Dette er nøyaktig samme oppskrift jeg benytter og her bakes det slike til jul. Ungene elsker dem! Jeg spurte forrige dagen om hvilke kaker de "måtte" ha for at det skulle bli ordentlig jul (tør jeg innrømme at jeg frittet ut i håp om å slippe unna endel av julebaksten i år?)?

Svaret var: eplekake og tykklefser!

He he....ikke særlig lystne på "vanlige" julekaker mine unger forstår jeg...

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 22:18   #11
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Dette er nøyaktig samme oppskrift jeg benytter og her bakes det slike til jul. Ungene elsker dem! Jeg spurte forrige dagen om hvilke kaker de "måtte" ha for at det skulle bli ordentlig jul (tør jeg innrømme at jeg frittet ut i håp om å slippe unna endel av julebaksten i år?)?

Svaret var: eplekake og tykklefser!

He he....ikke særlig lystne på "vanlige" julekaker mine unger forstår jeg...

Jeg har også lyst til å begynne å bake tykklefser til jul. Får ta det neste år når jeg har 2 armer.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 07:08   #12
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Opprinnelig lagt inn av Klatremus, her.

Er det mulig å steke dem på takke, i tilfelle hvordan?

Nei disse tror jeg ganske sikkert at du må steke i stekovnen. Leivene blir for myke til at man kan snu de uten at de går i stykker.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 16:24   #13
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Takker for oppskrift.
Sånne skal jeg helt klart lage.
Hvor lenge holde de seg om man ikke legger i fryseren?

Skal lage og legge i fryseren også, men greit å vite hvordan man bør oppbevare de ellers og hvor lenge de er holdbare da.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 16:44   #14
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Dette må prøves, tusen takk for oppskrift.


Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Hvetemel til passe deig.

!

Jeg blir sånn passe stressa av slike måleenheter, men da får en litt spenning i hverdagen i alle fall.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 21:11   #15
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Dette må jeg prøve ut straks jeg får tid over eksamen. Takk for oppskrift!

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 14:20   #16
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jeg blir sånn passe stressa av slike måleenheter, men da får en litt spenning i hverdagen i alle fall.

Ja sånne måleenheter gjør meg også litt svett.
Nå skal jeg bake lefse i morgen, så da kan jeg jo komme med en liten lefsebakerapport her. Mulig jeg har noen tips i forhold til deigen også - det vil jo vise seg.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 14:34   #17
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Hvor mange runder blir det i ovnen ?
Tror jeg skal prøve dette en dag, må bare kjøpe meg en kjevle først
Eller klarer jeg meg uten...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 14:37   #18
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Kjevle må du nok ha ja.
Mamma mente det kanskje ble så mye som 20 leiver, men jeg skal ikke svare deg for sikkert, for jeg har ennå ikke prøvd. Dersom du lurer på om du får det til, så går det jo an å lage en halv porsjon bare for å prøve.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 14:40   #19
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Da får jeg kjøpe kjevle da...
Du får oppdatere oss når du er ferdig da

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 16:30   #20
morgana
På vent....
 
morgana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På bygda!
Innlegg: 1.985
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Sv: Maritmammas oppskrift på tykklefse/mørlefse

Denne skal jeg jammen prøve! Takk skal du ha

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no