Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Frendeløs

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-10, 22:50   #1
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Frendeløs

Noen som husker denne serien? Den gikk på tv et par ganger da jeg var liten, jeg kunne tenkt meg å vise den til ungene hvis det er mulig å få tak i den.

Såvidt jeg husker så handler den om en gutt som vokser opp hos en snill dame på landet, men må plutselig være med sin biologiske mor til hennes flotte gods, hvor han ikke trives. Jeg tror han rømmer, og opplever mye spennende og trist på veien tilbake til "mor" på landet.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 23:34   #2
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frendeløs

Jeg har boka i hylla mi og husker at jeg hulket meg gjennom den. Husker serien også. Han fulgte vel med en omstreifer av noe slag, moren hans bodde på en båt og det hele var veldig trist.

Rart å skulle gjenfortelle den, jeg innbilte meg at jeg husket den godt. Det gjør jeg tydeligvis ikke.

Men det var en ape, en gruve og noen som døde.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 23:42   #3
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frendeløs

Så vidt jeg husker er det ganske stor forskjell på boka og serien. På engelsk heter den Nobody's Boy, sånn hvis du vil søke etter den utenfor Norge.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 00:03   #4
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frendeløs

Ja stemmer et du sier, jeg tror ikke jeg husker alt selv lenger, men jeg mener det var noe med en rik dame.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 07:49   #5
nicomama
Superaktiv
 
nicomama sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 345
nicomama er litt kul
Standard

Sv: Frendeløs

Mener å erindre den ja, men når var det den gikk på tv?

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 08:26   #6
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frendeløs

Jeg leste den mange mange ganger, men husker ikke mer enn dere andre. Skjønt jeg tror han gutten het Remi. Husker også en ape og en omvandrer, og at de spilte på en lirekasse.

Jeg gråt bøtter og spann hver gang. Den boka og Onkel Toms hytte.

Kan ikke huske å ha sett den som serie.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 08:28   #7
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frendeløs

Remi, ja. Og Signor Vitalis er han som reiser rundt med sin trupp av hunder, som Remi slår seg sammen med.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 08:33   #8
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frendeløs

__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 09:13   #9
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Frendeløs

Wikipedia har en ganske omfattende synopsis av boka, for de som måtte ønske å friske opp erindringene.
SNL, derimot, nøyer seg med en kort og drepende omtale av Malots forfatterskap...

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:04   #10
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frendeløs

Nå har jeg lest det som sto på Wikipedia, og nå fikk jeg bare enda mer lyst å se serien igjen.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:08   #11
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frendeløs

Huff ja, ikke rart at jeg gråt mye. Der var det mye trist.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:09   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frendeløs

Hvor gammel må barn være før de kan lese den selv?

Har ei jente på 6,5 som leser bra, men hun er kanskje i yngste laget?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:28   #13
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frendeløs

Jeg husker ikke hvordan boken var skrevet, men jeg husker at jeg leste den på noen få dager da jeg var rundt 8 år. Den beskriver jo veldig godt hvordan det var i Frankrike på 1800 tallet, noe som kan være litt vanskelig for en så liten jente å forstå og se for seg. Men hvis du forklarer litt underveis så går det sikkert bra.

Jeg finner serien på nett, men kun på fransk, et språk som jeg absolutt ikke forstår .

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 12:17   #14
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frendeløs

Vi kanskje venter litt. Tror ikke jeg har den lenger, og den finnes ikke å få kjøpt. Men biblioteket har den nok fortsatt.

Satser på litt Roald Dahl nå til sommeren som er litt større bøker enn leseløvene. Hun er som sagt veldig god til å lese, men mangler øving i å lese lengre historier.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 12:17   #15
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frendeløs

Den finnes å kjøpe som lydbok forresten, i flere nettbutikker. (bokkilden, bokklubben, Norli m fl.)

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:42   #16
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Frendeløs

Jeg leste Frendeløs ommatt og ommatt som barn, og datter'n på 9 har lovet at hun skal gi seg igang med den når hun er ferdig med Harry Potter.

Husker jeg så serien også, en gang midt på 80-tallet kanskje?

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 13:57   #17
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frendeløs

Ja den ble visst laget i 1981. Filleren at den er fransk!

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no