Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Medlem av en loge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-06, 21:42   #21
Gyda
Fullverdig medlem
 
Gyda sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 76
Gyda er litt kul
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Opprinnelig lagt inn av SmarteSmelt, her.

Mannen var lenge med i Round Table, og jeg ble "invitert" med i hva het det nå igjen da... den kvinnelige varianten, womens circle, eller noe sånt.

Jeg takket pent nei.
Mannen har meldt seg ut.

Nyttig på mange måter, men rett og slett ikke tid...

hvordan nyttig da?

Jeg har inntrykk av at det gjerne er klubber for de som "er noe", hvor de som er med lager seg kontaktnett som ikke alltid tåler dagens lys. Vaskehjelpa på Rema blir ikke invitert liksom. Dermed ganske ugreit syns jeg. Problematisk om politimestere, presten, dommeren, rikfolket i byen, etc etc er med i en egen hemmelig klubb hvor de utveksler gudhjelpes meg hvem vet for informasjon og tjenester.

Det er dessuten er åndelig aspekt i noen av logene, hvor man f.eks må si fra seg kristentroen sin ved opptaksseremonier.

__________________
As you journey through life take a minute every now and then to give a thought for the other fellow. He could be plotting something.
Hagar the Horrible
Gyda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 21:48   #22
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Jeg synes sånne loger virker litt muffins. Har ikke helt sansen, selv om jeg ikke helt vet hva det er snakk om. Siden alt er så hemmelig, er vel ikke det så rart. Mulig jeg er fordomsfull, men jeg ser for meg rikinger som mesker seg med hverandre - og lærer hverandre sjusk og snusk. Og som vil virke veeeldig spennende og interessante.

Fader Solveigmor, no vært æ skræmt et øyeblikk.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 21:52   #23
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Jeg syns forøvirg det er fryktelig harry, både RT, LC, XO og faens oldemor.

Det synes jeg også, men jeg blir bare beskyldt for å være nysgjerrig og misunnelig når jeg sier det så jeg prøver å holde munn.
Min svigermor er medlem og jeg synes helt ærlig at det drar ned litt på helhetsinntrykket, men igjen, det er mulig at det bare er min ubevisste misunnelighet som snakker.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 22:42   #24
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Har ikke sansen for logesystemet. Har mer nyttige ting å drive med enn sånt tull.

De bygger opp nettverk som de kan bruke som selvstendig næringsdrivende. Mange av dem er jo selvstendige og av de bedre bemidlede i lokalsamfunnet. Ikke alle da.

I Odd Fellow har jeg skjønt at det er skille på kvinner og menn. Kvinnene lager mat til mennenes møter. Tro om mennene lager mat når kvinnene har møter

Mulig jeg avslører en del fordommer nå

Lions og Kiwanis er litt bedre, selvom jeg ikke har sans for dem heller, men de samler inne penger til lokale formål blant annet. Det er bra. Det jeg ikke liker er at det er lukket.........

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 23:17   #25
Klatremus
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 144
Klatremus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Det eneste jeg har sett av dem (Odd Fellow) var i bisettelsen til min onkel da de sto æresvakter ved kisten hans. Syntes det var vakkert jeg.

Klatremus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 23:37   #26
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.728
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

syns forøvirg det er fryktelig harry, både RT, LC, XO og faens oldemor.

Hvorfor det, egentlig?
Det kan godt være at jeg også synes det, men jeg har rett og slett ikke kunnskap nok om disse lukkede kretsene til å vite om det er harry eller ikke.
Er det det at det er lukket som er harry for deg?

Svigerfar er en vanlig mann som har jobbet på "gølvet" i hele sitt liv, han har også vært aktiv i fagforeninga.
Han er som sagt medlem og noe tillitsvalgt-aktig i logen, derfor ser jeg ikke på det som noen rikmanns-klubb.

Mulig jeg tar feil også, men jeg klarer ikke å ha noen sterke meninger om noe jeg ikke vet hva er.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 23:40   #27
Klatremus
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 144
Klatremus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Min onkel var forøvrig en mann fra arbeiderklassen.

Klatremus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 01:00   #28
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Opprinnelig lagt inn av Gyda, her.

hvordan nyttig da?

Jeg har inntrykk av at det gjerne er klubber for de som "er noe", hvor de som er med lager seg kontaktnett som ikke alltid tåler dagens lys. Vaskehjelpa på Rema blir ikke invitert liksom. Dermed ganske ugreit syns jeg. Problematisk om politimestere, presten, dommeren, rikfolket i byen, etc etc er med i en egen hemmelig klubb hvor de utveksler gudhjelpes meg hvem vet for informasjon og tjenester.

Det er dessuten er åndelig aspekt i noen av logene, hvor man f.eks må si fra seg kristentroen sin ved opptaksseremonier.

Kan bare svare for de jeg kjenner, hvor kriteriene for opptak var invitasjon, alder og yrke (man skal ikke ha samme yrke som andre).

"Nyttig" fordi det var mange mennesker det rett og slett kunne være nyttig å kjenne...

Og "hemmelig"?
http://www.rtn.no/default.asp?menu=3
http://www.lcnorge.no/

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 08:37   #29
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Opprinnelig lagt inn av Gyda, her.

Jeg har inntrykk av at det gjerne er klubber for de som "er noe", hvor de som er med lager seg kontaktnett som ikke alltid tåler dagens lys. Vaskehjelpa på Rema blir ikke invitert liksom. Dermed ganske ugreit syns jeg. Problematisk om politimestere, presten, dommeren, rikfolket i byen, etc etc er med i en egen hemmelig klubb hvor de utveksler gudhjelpes meg hvem vet for informasjon og tjenester.

Dette er mitt inntrykk også.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 08:49   #30
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Min mor, min mormor, min tante og min morfar før han døde, er alle medlem i Odd Fellow/Rebekka.

Min mor er frisør og min tante sykepleier, så det er ikke noe høystatus ute og går der nei!

Jeg har alltid undret meg over hva i alle dager de bedrev på disse møtene sine, men så vidt jeg har skjønt, så driver ihvertfall Rebekka-logen mye med veldedighet.

Min onkel er frimurer, og slik jeg ser det, er frimurerne mer hemmelig gutteklubb enn Odd Fellow/Rebekka ihvertfall.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 09:32   #31
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Mannen min og faren min er frimurere. Det eneste hemmelige er ritualene ved opptak til nye grader. Og det er av pedagogiske årsaker. Jeg har vært skeptisk og foraktfullt innstilt til sånne klubber, men ikke nå mer. OddFellow og frimurere og gjengen driver mye veldedighet, men i det skjulte.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 15:23   #32
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Har dere lest den boken av Kim Småge? Husker ikke hva den heter, men den var meget debattert da den kom for et par tiår siden.

Er meget skeptisk til losjeopplegget.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 16:17   #33
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Har dere lest den boken av Kim Småge? Husker ikke hva den heter, men den var meget debattert da den kom for et par tiår siden.

Er meget skeptisk til losjeopplegget.

Ja, den har jeg lest. Ikke særlig troverdig, men en spennende fortelling.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 19:57   #34
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Svigerfar har en høy grad i frimurerlosjen, og mitt inntrykk er at losjen gjør veldig mye bra, og at det er ett godt samhold på tvers av yrkesgrupper. Tror vel egentlig at det er en livsstil. Nå er vel frimurerne ikke spesielt hemmelige, siden medlemslistene er offentlig tilgjengelig. Man kan forresten søke på medlemmer her hvis man liker å snoke :hehe:

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 20:03   #35
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Noen som kan fortelle meg hva denne graden betyr i Frimurerlosjen?

IX LL

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 20:21   #36
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Noen som kan fortelle meg hva denne graden betyr i Frimurerlosjen?

IX LL

Det er en variant av grad ni. Grad ti (X) er det høyeste, men også der finnes flere varianter. Jeg vet ikke hva de siste bokstavene står for. Gradsystemet er vel det mest hemmelige innenfor frimurerlosjen. Seremoniene for gradsopprykk er vel hemmelige, også for medlemmene.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 20:30   #37
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Her var det manger fordommer ja... enkelte tror at loger er for de "som er noe" eller er "bemidlede". Det vitner jo om en god del uvitenhet.

Min far er Frimurer og medlem av Rotary. Han er meget riktig med i disse losjene fordi det er sosialt, de bygger kontaktnett og det er rett og slett sosialt og hyggelig.

Frimurerlosjen holder litt hemmelig hva de driver med, men som min far sier da jeg spøker med ham om ritualer med å ligge i kister osv. så svarer han bare, "Tror du virkelig at jeg ville gjort det, om det var tilfelle? Aldri i verden!"

Rotary driver også mye med humanitært arbeid, språkkutvekslingsprogram m.m.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 20:32   #38
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Det er en variant av grad ni. Grad ti (X) er det høyeste, men også der finnes flere varianter. Jeg vet ikke hva de siste bokstavene står for. Gradsystemet er vel det mest hemmelige innenfor frimurerlosjen. Seremoniene for gradsopprykk er vel hemmelige, også for medlemmene.

Jeg retter meg selv.
Det er en grad 11 også

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:02   #39
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Her var det manger fordommer ja... enkelte tror at loger er for de "som er noe" eller er "bemidlede". Det vitner jo om en god del uvitenhet.

Joda, det er nok mange fordommer ute og går. Men jeg tror ikke det er tilfeldig at jeg i frimurerlosjen finner:

500 direktører
500 leger
258 advokater
217 politifolk
77 prester

Og:
2 butikkmedarbeidere
5 taxieiere
24 elektrikere
20 sykepleiere

Det er bare å søke på et kjent -sen-navn, så får man et inntrykk.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:17   #40
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Medlem av en loge?

Det er jo ikke noe rart i at det blir fordommer rundt noe som skal være hemmelig.

Men jeg lurer litt på om det vil "dø" ut det med loger, eller om rekrutteringen er bra? Jeg kjenner nemlig ingen på min alder som er med. Eller starter man kanskje ikke med dette før man passerer en viss alder?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no