Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og hijab

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-11, 23:11   #41
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Nei altså.... jeg har ikke sett det eller hvilken sammenheng det er brukt i. Men for meg er det total kræsj og overhode ikke greit.

Jeg er vokst opp med strenge regler for hva som går og ikke går til bunad. Det er helt på grensa å bruke bunaden uten hodeplagg, det gjør jeg sjelden. Og putte på et helt annet hodeplagg enn det som hører til?!? Nei det er ikke greit altså, hverken hijab eller noe som helst annet skaut.

Men hvorfor er det ikke greit? Jeg har ikke bunad selv, så jeg lurer. Er det ikke rom for å revurdere bunadslovene, de står vel ikke akkurat i Norges lover?

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:12   #42
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men kors er jo et religiøst symbol på lik linje med hijab. Det er derfor jeg spør: Er det lov med kors?

Det er vel ikke vanlig at man bruker kors på bunad?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:14   #43
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Folk må gjerne gå med hijab til bunad for min del, men jeg synes det ser teit ut. Men jeg synes også ryggsekk og bunad ser merkelig ut, så hva vet vel jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:16   #44
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det er vel ikke vanlig at man bruker kors på bunad?

Se sølja over.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:27   #45
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Dessuten, bunad har jo alltid vaert en fusion av moenstre fraa utlandet formet etter lokale tradisjoner og materialer. Saa en kombinasjon av bunad og hijab er hvertfall ikke mer problematisk enn hijab i seg selv.

Jeg synes det i Norge i 2011 er like mye eller lite problematisk med hijab som med solbriller, piercinger og paraply, men akkurat denne argumentasjonen synes jeg ikke henger på greip. Mange av våre bunader er et uttrykk for hvordan folk gikk kledd på et gitt sted til en gitt tid. At det i Nord-Gudbrandsdalen rundt 1830 var tilgang på damask fra skotske veverier, og at impulser fra draktmoten på kontinentet sakte seg opp i dalene så kvinner der klippet av det gamle lange livet og sydde det fast på stakken, det er fusion der og da. Men jeg synes ikke det gjør det ok å f.eks bruke polyester i bunadskjorta, bruke lange bukser i stedet for knebukser til en jakke med snitt fra 80 år tidligere, eller for trettenåringer å bruke konebelte fordi det er så dyrt og skinner så fint. (Yey! Nå fikk jeg kranglet om bunad på 17 mai i år også selv om vi er utelands! Hurra! )

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 06:37   #46
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Men hvorfor er det ikke greit? Jeg har ikke bunad selv, så jeg lurer. Er det ikke rom for å revurdere bunadslovene, de står vel ikke akkurat i Norges lover?

Det handler om skikk og bruk og tradisjon. For min bunad (og mange andre sin) er det strenge tradisjoner, man kan jo bryte dem om man vil. Og man kan selvfølgelig mene at det er teite tradisjoner og ta på seg hva man vil sammen med bunaden. Men jeg synes ikke det er greit.

Hvis man bytter ut og legger til, så mister bunaden sin tradisjonelle verdi. Da blir det et klesplagg man kan ha på seg på lik linje som alt annet. Og når sant skal sies, hvis man skulle velge klesplagg fritt - så var det vel ikke en tykk ullkjole i glorete broderier som sto høyest på lista? Man bruker bunad fordi det er et plagg med masse tradisjon og kultur i, og da velger man de tingene som tradisjonelt hører til.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 07:12   #47
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.385
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad og hijab

Helt greit med hijab til bunad synes jeg.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 07:51   #48
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg synes hijab er et problematisk plagg. Til hva som helst. Særlig opprørt blir jeg dog ikke.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 08:20   #49
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg synes det er litt rart om jeg skal kjøpe noe som er helt og holdent mitt, kanskje til og med sy det selv, også skal noen andre bestemme når jeg skal bruke det og hvordan jeg.

Hijab synes jeg er en skikk som gjerne kunne vært avskaffet uansett. Men noen andre følelser om den brukes til bunad enn ellers har jeg ikke.

  Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 08:21   #50
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Og når sant skal sies, hvis man skulle velge klesplagg fritt - så var det vel ikke en tykk ullkjole i glorete broderier som sto høyest på lista? Man bruker bunad fordi det er et plagg med masse tradisjon og kultur i, og da velger man de tingene som tradisjonelt hører til.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener? Det er nok svært få som bruker bunad som helst skulle latt være. De har valgt den fordi de syns den er et flott stasplagg, og som regel har en familiær tilknytning til stedet den kommer fra. Dette kan jo gjelde jenter i hijab også. Og vi bruker massevis til bunaden som ikke er akkurat som i gamle dager. Skoene, f. eks. Tynne bomullstrømper. Hårstrikk i håret. Vi dropper hodeplagg. Det er så godt som ingen som bruker en bunad 100% korrekt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 08:27   #51
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bunad og hijab

Forresten - om kors - de fleste bunadene vi har her i landet er utviklet lenge, lenge etter at Norge ble et kristent land, så det er jo ikke det aller minste rart om det er symbolikk med kors her og der. Noe annet ville igrunnen vært ganske snodig.

Uansett mener jeg at enten får man ta bunadspolitigreia til maks og ta for seg alle de som ikke har riktig hodeplagg, strømper, paraply og hva man nå har, eller så får man respektere at en bunad er en privat eiendom som brukes av den som eier den slik eieren ønsker. Barbent eller med hijab eller i dyrkelse av fetish for den delen.

  Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 08:33   #52
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er et sunt tegn på at integreringen i Norge faktisk har kommet ganske langt, i motsetning til det man får inntrykk av gjennom media. Det er fasinerende å se hvor mange elever med minoritetsbakgrunn som nå går i bunad i forhold til for bare 5 år siden.

Enig med Lisa! Ja til bunadshijab!

http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.6550638

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 08:39   #53
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og hijab

Og hvem er bunadspolitet egentlig? Er det husfliden?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 08:40   #54
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg tror nok vi trenger et strengere og mer aktivt bunadpoliti.

Før du slipper inn på 17. mai-feiringen blir alt som ikke er originalt og riktig konfiskert, de tar fra deg solbriller, mobil, lommebok, kamera, paraply og øreringer, de drar over fjeset med en sånn sminkefjernervåtserviett. Hvis du har feil sko, strømper eller søljer, eller mangler hodepryd, må du stå bakerst sammen med de med stakk.
Hvis det er noe ved bunaden din, det være seg mønster, søljer, knyting av sjal eller lignende som er en "familieting" må du kunne bevise at dette er noe som blitt har holdt på med i minste fem generasjoner. Kun direkte slektlinje. Ingen bastarder.

Festdrakter er strengt forbudt, ettersom de er billige og dårlige kopier av den vakre nasjonaldrakten, og dermed ikke så mye mer enn et hån.
Hvis det ikke er en nordmann som har sydd bunaden din blir du sendt hjem.

Hvis du har korrekt bunad, men ankommer feiringen på en måte som ikke gjør seg (som for eksempel på scooter) blir du humant avlivet og bunaden din blir donert til et skikkelig menneske som kan ta vare på den.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 08:47   #55
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Jeg tror nok vi trenger et strengere og mer aktivt bunadpoliti.

Før du slipper inn på 17. mai-feiringen blir alt som ikke er originalt og riktig konfiskert, de tar fra deg solbriller, mobil, lommebok, kamera, paraply og øreringer, de drar over fjeset med en sånn sminkefjernervåtserviett. Hvis du har feil sko, strømper eller søljer, eller mangler hodepryd, må du stå bakerst sammen med de med stakk.
Hvis det er noe ved bunaden din, det være seg mønster, søljer, knyting av sjal eller lignende som er en "familieting" må du kunne bevise at dette er noe som blitt har holdt på med i minste fem generasjoner. Kun direkte slektlinje. Ingen bastarder.

Festdrakter er strengt forbudt, ettersom de er billige og dårlige kopier av den vakre nasjonaldrakten, og dermed ikke så mye mer enn et hån.
Hvis det ikke er en nordmann som har sydd bunaden din blir du sendt hjem.

Hvis du har korrekt bunad, men ankommer feiringen på en måte som ikke gjør seg (som for eksempel på scooter) blir du humant avlivet og bunaden din blir donert til et skikkelig menneske som kan ta vare på den.

Enig. For hvis vi ikke gjør det sånn kan vi jo risikere at bunadstradisjonen blir en levende tradisjon, bygd på en sterk nasjonal arv men med evne til å tilpasse seg realiteten i dagens moderne samfunn, i stedet for en statisk tradisjon uten tilpasningsevne. Og sånn vil vi vel ikke ha det, vel! :skingrestemme:

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:02   #56
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.991
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg er bunadspoliti. Jeg synes man kun skal ha en bunad man har stedlig tilhørighet til, og jeg synes man skal ha bunadssko og ikke andre svarte sko. Jeg synes heller ikke at bunad og hijab hører sammen. Jeg synes ikke noe form for hodeplagg hører sammen med bunad med mindre det er bunadslua/-hatten. Det er ikke en rasistisk greie, men en bunadsgreie. Jeg synes hijab er akkurat like upassende som caps eller solhatt.

Jeg presiserer at jeg er bunadspoliti for voksne. Små barn er jeg ikke nøye med.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:03   #57
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg må innrømme at jeg ikke ser problemet. Men så er jeg en av dem som ikler ungene mine juksebunad også, så bunadspolitiet er nok ikke noe fan av meg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:03   #58
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Tenker likt som Tjorven.

Neket: Festdrakt er da vel helt greit? Iallfall i mine øyne.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:11   #59
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og hijab

Rine: Ja, i mine øyne er det greit, jeg syns de er fine, men jeg har hørt rykter om at enkelte innen bunadspolitiet fnyser av sånt, de mener det skal være ekte eller ikke i det hele tatt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:14   #60
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bunad og hijab

Helt greit.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bunad, hijab, minoriteter, regler


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no