Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-08, 07:37   #41
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har så lite takt og tone, at jeg til og med kommenterer slikt.

Men det som er verst er den jævla paraplyen. Regncape folkens, regncape!

Hehe, mannen vil helst ikke gå sammen med meg på 17. mai... Men han er vant til det, for farmora hans var også sånn.

Når det gjelder regntøy til bunad så er det jo drakthistorisk ingen forskjell på en paraply eller en regncape i plast. Men det å innbille seg at det blir mere korrekt fordi paraplyen har påtrykt bilder av digre telemarkssøljer, det blir for dumt. Og når man i tillegg henger paraplyen på bunaden som om den var ei løslomme med sølvlås og hørte hjemme der....

__________________
2001&2005

Sist redigert av Acsa : 31-03-08 kl 16:46.
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 07:41   #42
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Det blir også "teit" om alle damene i en familie har grønn nordlandsbunad, og plutselig kommer ei jente og vil ha blå. Bare for å være sær. Sånn sett er jeg nok litt tradisjonell på det feltet.

Hvorfor det, egentlig? Den ble jo utarbeidet i to farger for å ha mulighet for variasjon, uten noen større tanker rundt saken. (F.eks var det ikke noen plan om innland og kyst med hver sin farge). Hva hvis man liker blå bedre og kler blå bedre og da vil bruke bunaden ved flere anledninger?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 08:05   #43
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Hva er et konebelte?

Lille Ru: Du mener vel ikke at vi skal bruke en slik gjennomsiktig plastsekk? Nei, takke meg til paraply. Dog uten bunadstrykk, som Acsa så fint presiserer.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 08:16   #44
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hehe, mannen vil helst ikke gå sammen med meg på 17. mai... Men han er vant til det, for farmora hans var også sånn.

Når det gjelder regntøy til bunad så er det jo drakthistorisk ingen forskjell på en paraply eller en regncape i plast. Men det å innbille seg at det blir mere korrekt fordi paraplyen har påtrykt bilder av digre telemarkssøljer, det blir for dumt. Og når man i tillegg henger paraplyen på bunaden som om den var ei løslømme med sølvlås og hørte hjemme der....

Mammas amerikanske kusine bare elsker bunadparaplyen sin. (Hun har ikke bunad). Det var nesten ille å gå gjennom Oslos gater sammen med henne og familien. Jeg tror de endte opp med alt bunadlignende plaststæsj som finnes

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 08:38   #45
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Jeg har den grønne nordlandsbunaden, ettersom min mor kommer derfra, og jeg har arvet hennes bunad.

Jeg mener man bør ha aner til en plass, for at man kan bruke stedets bunad. At min manns familie kommer fra Finnmark, gir ikke meg rett til å gå med Finnmarksbunad.
I min venninnes familie, som også har aner fra Nordland, er det nå en stor diskusjon. Min venninnes bror har giftet seg, og hans kone mener derfor at hun bør ha nordlansbunaden hun også. Det blir helt feil, mener jeg. Ja, deres barn kan bruke nordlandsbunaden, men den inngiftede kvinnen bør bruke bunad fra sine egne aner.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 08:44   #46
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hva er et konebelte?

Hvordan det ser ut kan vel variere. På min bunad er det et stoffbelte dekket med firkantede beltestøler i forgylt sølv. Og jeg har observert det samme som Acsa - alle konfirmantene har det. Selv om de egentlig ikke skal ha belte i det hele tatt, bare forkle som knyttes bak. Mens mitt forkle sitter under beltet med hekter, og uten sløyfe i ryggen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 09:56   #47
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg mener man bør ha aner til en plass, for at man kan bruke stedets bunad. At min manns familie kommer fra Finnmark, gir ikke meg rett til å gå med Finnmarksbunad.

Oi, der forsvant jeg ut i kulda, gitt!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 10:17   #48
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Jeg ville ikke kommet på å kjøpe meg en bunad som jeg ikke hadde et forhold til, bare fordi jeg syntes den var fin. Da kunne jeg like gjerne kjøpt meg en penkjole eller drakt. Det ville vært unaturlig for meg å få meg folkedrakt fra kjærestens fødested (han er utlending), og det ville vært enda rarere om han fikk seg bunad herfra.

Mine bunader er nedarvet fra bestemødrene mine, den ene er fra stedet jeg kommer fra og bor på (= dritkjedelig å gå med på 17. mai), den andre er fra min bestemors fødested og ligner på min mors bunad. Selv om jeg ikke har noe forhold til bestemors fødested, har jeg forhold til damen som har sydd og vevd selve bunaden. Det er nok for meg.

Barna kan få velge om de vil ha norsk bunad eller folkedrakt fra farens sted.

Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 10:43   #49
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Det er mange av oss som forundres over hvor mange på vestkanten i Oslo som føler tilknytning til Telemark. Beltestakken fra Øst-Telemark = Oslo 3-bunaden...

Hva "tilknytning" betyr, er jo individuelt, men i min verden velger man ikke bunad fordi "den er den fineste", men fordi man kan knytte slekten sin til bunadstedet (og da helst ikke en altfor fjern slektning) eller har bodd der en stund selv.

Jeg er forresten såpass bunadpoliti at jeg synes det passer dårlig med overdreven sparkling (les sminke) når man har bunad.

Bunadparaplyene ja...

Nå skal det sies at jeg kom hjem etter en 16-timers 17. maifeiring med ølkroker klemt fast rundt hele nederste kanten på bunadstakken. 17. mainachspiel i studietiden...

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 11:03   #50
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Jeg synes man bør ha en viss tilhørighet til stedet...... Foreldrene mine kommer fra Telemark, og hadde jeg vært tynn kunne jeg brukt den flotte telemarksbunaden jeg har arvet etter mormor.......... (Mamma bruker den nå) Ellers har jeg veldig lyst på bunad som passer, men det er ikke aktuelt å kjøpe telemarksbunad, den er for dyr og jeg vil ha beltestakken i så fall... Så jeg har vurdert romeriksbunaden. Når har man egnetlig opparbeidet seg tilhørighet? Familien min og jeg flyttet til Romerike for 14 år siden eller noe.... Gubben sin familie kommer fra Trømsø og Vardø eller Vadsø (husker aldri...) Men de har aldri bodd der selv som voksne mennesker. Og gubben har vært der opp en gang.....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 11:18   #51
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Her er kone beltet til min bunad.



Det vanlige til min bunad er å ha eit vevd/brodert belte med sølvspenner.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 16:19   #52
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hvorfor det, egentlig? Den ble jo utarbeidet i to farger for å ha mulighet for variasjon, uten noen større tanker rundt saken. (F.eks var det ikke noen plan om innland og kyst med hver sin farge). Hva hvis man liker blå bedre og kler blå bedre og da vil bruke bunaden ved flere anledninger?

Fordi jeg anser bunaden som et tradisjonelt plagg. For meg er den det. Ikke noe jeg valgte i så måte. Den hadde tilknytning til familien min og røttene mine. Bakgrunn for bunad og tilhørighet til resten av familien var viktigere enn at jeg eventuelt skulle kle blå bedre. Det var totalt irrelevant faktisk. Når vi alle møtes, så har alle grønn. Så sånn sett står nok bunadsfølelsen sterkt i familien vår.

Hadde sikkert vært annerledes om bunad var noe jeg valgte selv som eldre, uavhengig av familien. Men når oldemor, mormor, mamma, 2 tanter, 2 søskenbarn og søstra mi har grønn, + at oldemor broderte til oss, så var det mer en videreføring enn et valg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 16:41   #53
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Synes ikke det spiller noen rolle, og at det for hver og en bestemme selv.
Rent personlig ville jeg ha samme bunad som alle de andre damene i familien, og synes det er artig å ha en tilhørighet til stedet plagget kommer fra.

De par siste årene har jeg hatt fryktelig lyst på jubileumsdrakten Eva Lie har designet for Oslos 1000 års jubileum. Men man kan vel ikke ha både den og bunad, har jeg hørt mannen påstå

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 16:43   #54
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Electronica, jeg skjønner argumentene du bruker i det første avsnittet når det gjelder valget av en bestemt bunad. Men jeg skjønner ikke helt dette med at tradisjonen og røttene styrer valget av en blå og en grønn variant av samme drakt? Jeg bestrider ikke at det er sånn, jeg bare jobber litt med å forstå det.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 16:45   #55
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mammas amerikanske kusine bare elsker bunadparaplyen sin. (Hun har ikke bunad). Det var nesten ille å gå gjennom Oslos gater sammen med henne og familien. Jeg tror de endte opp med alt bunadlignende plaststæsj som finnes

Hellooooow, I wænt æ booonæd in saizzzz twelve. From instihelvetedalen, I æm Norweeeeeegian, y'know!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 17:31   #56
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Electronica, jeg skjønner argumentene du bruker i det første avsnittet når det gjelder valget av en bestemt bunad. Men jeg skjønner ikke helt dette med at tradisjonen og røttene styrer valget av en blå og en grønn variant av samme drakt? Jeg bestrider ikke at det er sånn, jeg bare jobber litt med å forstå det.

De oppleves overhode ikke som samme drakt. Jeg visste knapt at de fantes som blå før vi flyttet tilbake til Mo. Å velge blå ville være som nesten å velge en annen type bunad. å velge seg bort fra resten av familien. Men det er sikkert vanskelig å forstå om man ikke er oppi det selv. Bestevenninna mi hadde selvsagt blå som de andre i sin familie.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 18:07   #57
Tusta
Aktiv
 
Tusta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 265
Tusta er litt kul
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Jeg synes absolutt det skal være en tilknytning.

Når jeg skulle få bunad, så fikk jeg valget mellom sør-trøndelag og vest-agder. Sør-trøndelag fordi farfar bodde der, og jeg har familie der. Vest-agder fordi det er her jeg bor. Jeg valgte Vest-agder fordi jeg bor her, og ikke føler jeg har noen tilknytning til trøndelag. Søstrene mine har valgt sør-trøndelag bunaden.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 18:23   #58
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det tar jeg ikke så stivt. Altså, jeg hadde ikke giddet å velge meg en bunad fra et sted jeg knapt hadde hørt om. Så fint synes jeg ikke bunad er. Men om en venninne kom og fortalte at hun ville ha lik bunad som meg, til tross for at hun ikke hadde noen tilknytning til Rogaland whatsoever, så hadde jeg syntes det var helt fint.

Jeg kommer fra tjukkeste bunad-land, hvor du skiller deg ut hvis du ikke har bunad på 17. mai! Jeg har også bundad fra samme plassen som jeg vokste opp. Likevel så er jeg helt på linje med Monsoon her, plager meg ikke at andre velger annerledes.

Og jeg kan godt finne på å gå med solbriller til bunaden på en solfylt 17.mai.

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 20:32   #59
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.759
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Det var liksom aldri noen diskusjon rundt dette. I vår familie har vi grønn nordlandsbunad, og "that's it". Synes den er flott selv, oldemor rakk å brodere både min, søstra mi sin og et søskenbarn av meg sin før hun gikk bort. De siste hun lagde. For meg symboliserer bunaden hvor jeg kommer fra. Jeg kunne ikke tenkt meg å gått i bunad bare fordi den var fin eller noe sånt. At andre har andre kriterier blir deres sak. Folk gjør jo som de selv vil.

Det blir også "teit" om alle damene i en familie har grønn nordlandsbunad, og plutselig kommer ei jente og vil ha blå. Bare for å være sær. Sånn sett er jeg nok litt tradisjonell på det feltet.

Jeg har en liten historie knyttet til Nordlandsbunaden. Jeg var sikker på at jeg har fortalt den her inne tidligere, men jeg kan ikke finne den igjen.

En meget varm julidag for en del år tilbake var jeg i et bryllup og hadde på meg en lånt blå nordlandsbunad. I bryllupet var det ei til i nordlandsbunad, men hun hadde den grønne. Jeg husker ikke helt hvorfor det ble til at jeg lånte bunaden, men jeg tror det skyldtes økonomien på den tiden. Jeg hadde sikkert ikke råd til til en ny penkjole. Nå vel, bunaden er fin og jeg følte meg fin i den. Men fy søren så varmt det var. Jeg var da en totalt uerfaren bunadsbruker og tanken på at det kunne bli varmt i bunad i juli hadde ikke streifet meg.

Etter vielsen hadde vi noen timer til overs og jeg forsøkte å bearbeide husbonden, som kun var min samboer og ikke ektefelle på den tiden, til å kjøre hjem slik at jeg kunne ta på meg noe en sannsynligvis upassende, men i det minste sommerlig kjole. Jeg greide dessverre ikke overtale ham til det for han mente vi ikke ville rekke tilbake i tide.

Da middagen startet, i et ikke direkte kjølig lokale, var jeg varm, svett og temmelig utilpass. Jeg hadde også en dundrene hodepine. Husbonden satt rett ovenfor meg, med en meget gravid kvinne tilbords. Den gravides ektefelle satt ved siden av meg og på den andre siden av ham satt ei i en stroppeløs kjole. Mannen var et stykke unna edru, og vekslet mellom å omtrent legge nesen sin i utrigningen til hun på den andre siden og riste i bunadsskjørtet mitt og spørre om det ikke var varmt. Det er ikke en overdrivelse å si at jeg ønsket ham langt pokker i vold og var meget fristet til å tømme en vannmugge i fanget hans.

Uansett, til tross for fyrens animerte tilstand fikk han med seg at det var to tilnærmet like bunader i bryllpet. Han kommenterte det, og ble fortalt av hun i den grønne bunaden at det ene var kystbunad og det andre innlandsbunad.

Kort tid etterpå skulle ahn fortelle dette til en annen gjest: "De to bunadene der er like, men den ene er innlandsbunad og den andre er utland."

Jøss da! En skikkelig våken og oppegående sjarmør det der.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 21:00   #60
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

~TM~: Hørtes fornøyelig ut.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bunad, kultur


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no