Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pusse sølv til bunaden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-08, 20:44   #21
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Jeg har brukt et middel kjøpt hos gullsmed, som det følges svamp med. Har funket som bare det. Du har ikke oksydert sølv på det andre på bunaden og lyst sølv på konebeltet da. Vel lykke til med pussingen....

Jeg har nettopp pusset sølvet på konebeltet, og måtte kjøpe en ekstra støle, har også fått svigermor til å sy den ut. Jeg er med andre ord blitt feit. Har ikke brukr bunaden min på 6-7år, siden den har vært for trang. de to neste dagene så må jeg se om jeg klarer å stryke bunadsskorten. Hmm kanskje jeg skal ringe min mor istedenfor å høre lystre.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 20:45   #22
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Siden alt bunadsølvet mitt, bortsett fra sølvbelte, er oksydert trøster jeg meg med at sølvet SKAL være svart og ikke blankt.

Alt blir forøvrig oppbevart i plastposer, så det er faktisk slik det skal være. Bortsett fra halssøljen. Den ble levert til sølvsmed for å repareres og kom tilbake skinnende blank. Og det skal den jo slettes ikke være.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 20:53   #23
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Ikke bruk microfiberklut på sølv, den kan lage riper.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:51   #24
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Nå har jeg brukt et eller annet skvip jeg fant på RIMI ("oppfunnet av en gullsmed" - nææ?) og en flanellsklut. (Det var det jeg hadde tilgjengelig som var mykt.) Det ble sånn passe blankt. Søljene gav jeg opp, det var så mange smådingser der. Men mansjettknapper, veskesølvet, sølvet til sjalet og noen slike småtterier fikk seg en runde. Kluten ble svart, og fingrene mine likeså. Så da har det nok blitt litt bedre. Men ja, til neste år blir det levert inn til ordentlig rens. Jeg renset også søljen til guttungen. Den er 55 år gammel, og virkelig vakker. Den var koselig å sitte å pusse på.

I morgen er det stryking av skjorte til meg og minsten. Det blir vel en ny tråd da ja.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:54   #25
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Å nei. Jeg har glemt av at dette må gjøres før 17. mai

Jeg har sølvknapper og hemper som er sydd fast i bunaden - det evige problemet er hvordan jeg skal få de blanke uten å få sølvpussemiddel på stoffet. Særlig hempene som man ikke kan snike papir under mens man pusser. De er sydd fast på alle kanter. Må de virkelig klippes av og syes på igjen?

:vurderer for første gang å droppe bunaden:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:56   #26
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Å nei. Jeg har glemt av at dette må gjøres før 17. mai

Jeg har sølvknapper og hemper som er sydd fast i bunaden - det evige problemet er hvordan jeg skal få de blanke uten å få sølvpussemiddel på stoffet. Særlig hempene som man ikke kan snike papir under mens man pusser. De er sydd fast på alle kanter. Må de virkelig klippes av og syes på igjen?

:vurderer for første gang å droppe bunaden:

Du kan kjøpe sånn sølvpusseklut hos gullsmeden. Det funker sånn noenlunde på fastspente hekter.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:58   #27
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Du kan kjøpe sånn sølvpusseklut hos gullsmeden. Det funker sånn noenlunde på fastspente hekter.

Sølvpusseklut? :aldri hørt om: Har alle gullsmeder det?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:58   #28
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Bomullspads og papir innunder, duger heldigvis på min bunad (Nordland). De fordømrade hektene blir jo svart bare man tenker på dem.
Jeg har dog pusset med q-tips.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 22:01   #29
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Sølvpusseklut? :aldri hørt om: Har alle gullsmeder det?

Jeg har i hvert fall sett det på de gullsmedene jeg har vært. Ser sånn ut:


Man pusser med ene sida og polerer med den andre. Det eneste kjipe er at det er litt vanskelig å komme til innerst i krinkelkroker. :nordlandbunad:

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 22:02   #30
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Å sånn klut skal jeg ha. Om jeg husker å kjøpe en da :ikke pålitelig:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 22:06   #31
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Jeg leverte mitt bunadssølv til ordentlig rens hos gullsmed for 4 år siden, og det er like blankt og fint!! Oppbevaring i tette pastposer er cluet sa gullsmeden. Sånne små ziplock-poser.

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 22:18   #32
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Nå har jeg brukt et eller annet skvip jeg fant på RIMI ("oppfunnet av en gullsmed" - nææ?) og en flanellsklut. (Det var det jeg hadde tilgjengelig som var mykt.) Det ble sånn passe blankt. Søljene gav jeg opp, det var så mange smådingser der. Men mansjettknapper, veskesølvet, sølvet til sjalet og noen slike småtterier fikk seg en runde. Kluten ble svart, og fingrene mine likeså. Så da har det nok blitt litt bedre. Men ja, til neste år blir det levert inn til ordentlig rens. Jeg renset også søljen til guttungen. Den er 55 år gammel, og virkelig vakker. Den var koselig å sitte å pusse på.

I morgen er det stryking av skjorte til meg og minsten. Det blir vel en ny tråd da ja.

Jeg anbefaler deg å teste mitt råd. Hell varmt vann i et glass. Ha oppi en dæsj med zalo og en dæsj med salmiakk. Legg sølvet i blandingen og la det ligge en stund. Skyll med rent vann. Det er null klin og det virker faktisk.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 01:21   #33
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Jeg har aldri pusset bunadssølvet. *sjuske*

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 07:42   #34
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg har aldri pusset bunadssølvet. *sjuske*

:vet hvem jeg skal gå ved siden av i toget:

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 08:15   #35
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Jeg har hatt bunad siden 2001 og har fremdeles ikke hatt behov for å pusse sølv. Alt sølv er pakket inn i trange og tette plastposer.

Ellers er jeg imponert over at du er ute i god tid. Pusse sølvet onsdag og stryke skjorte torsdag? Hva i all verden har du tenkt å gjøre på fredag kveld og/eller lørdag morgen?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 08:40   #36
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Tidlig ute? Å nei du. Her er det snakk om kvelder som må brukes til å bake kaker til barnehagefesten, rydde huset til 17. mai-feiring, stryking av flagg, orging av mat og vin, ut å handle søttendemaisløyfe til barnehagetoget, i tillegg til at jeg har en søt liten deadline på jobb på mandag. Jeg har dårlig tid. Med andre ord: Alt er som normalt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 08:45   #37
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Stryke flagg?

Mannen skal visst vaske huset på fredagskvelden. That's it. Nei, forresten, jeg skal visst bake Glitterkaken.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 09:01   #38
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Stryke flagg?

Mannen skal visst vaske huset på fredagskvelden. That's it. Nei, forresten, jeg skal visst bake Glitterkaken.

Er ikke dine flagg krøllete? Eller insinuerer du at jeg har husmortendenser nå?

Glitterkaken skal jeg bake i kveld. Jeg har blitt instruert om å bake jordbærkake til 17. mai. Stønn.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 09:08   #39
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Bomullspads og papir innunder, duger heldigvis på min bunad (Nordland). De fordømrade hektene blir jo svart bare man tenker på dem.
Jeg har dog pusset med q-tips.



Sølv pusses hvert år, flagg strykes og bunader luftes.


Jeg er litt forundret over hvor mange som må ha hjelp av sin mor. Er ikke dere selv mødre? Er det ikke på tide å lære seg slike ting?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 09:16   #40
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse sølv til bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er ikke dine flagg krøllete? Eller insinuerer du at jeg har husmortendenser nå?

Nei (ikke som jeg har registrert, i hvert fall ) og kanskje ja.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bunad, bunadssølv, uselvstendige mammadalter


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no