Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-07, 21:28   #81
olfiga
Aktiv
 
olfiga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: på en øy
Innlegg: 116
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

klart vi har rotasjon, men det betyr likevel at noen må jobbe helligdager, selv om de har barn. Man kan ikke klage for det, har da valgt yrke selv.. Når det er jul f.eks får en lille og jul aften fri, mens de da må jobbe 1 og 2 dagen. Det kalles å samarbeide slik at alle skal få noen dager fri. Så noen må være på jobb hele tiden uansett.
Man kan jo ikke forlange at de som ikke har barn kan jobbe de dagene istedet for de som har barn.

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 21:30   #82
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

klart vi har rotasjon, men det betyr likevel at noen må jobbe helligdager, selv om de har barn. Man kan ikke klage for det, har da valgt yrke selv.. Når det er jul f.eks får en lille og jul aften fri, mens de da må jobbe 1 og 2 dagen. Det kalles å samarbeide slik at alle skal få noen dager fri. Så noen må være på jobb hele tiden uansett.
Man kan jo ikke forlange at de som ikke har barn kan jobbe de dagene istedet for de som har barn.

Da jobber du ikke alle helligdager da. Du har fri på julaften f.eks.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 21:30   #83
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

klart vi har rotasjon, men det betyr likevel at noen må jobbe helligdager, selv om de har barn. Man kan ikke klage for det, har da valgt yrke selv.. Når det er jul f.eks får en lille og jul aften fri, mens de da må jobbe 1 og 2 dagen. Det kalles å samarbeide slik at alle skal få noen dager fri. Så noen må være på jobb hele tiden uansett.
Man kan jo ikke forlange at de som ikke har barn kan jobbe de dagene istedet for de som har barn.

Men da jobber du jo ikke alle helligdager da. Du sa det ovenfor her. Det du beskriver over her er derimot en ganske vanlig rotasjonsordning ja.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 21:40   #84
olfiga
Aktiv
 
olfiga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: på en øy
Innlegg: 116
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Det betyr at noen må det uansett om det er vinterferie eller ei, og de vil ha like store problemer med ferier og slikt som andre. Man har jo ikke hvert år samme dagene\ukene fri.. og da synes jeg ikke det er noe særlig at andre klager for at de får for lite pauser ved at en ferieuke forsvinner..

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 22:07   #85
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Ja, det er sprøyt, mammami. Sier du at det er bare folk som ikke behersker yrket sitt som forsvarer det?

Det kan kanskje høres sånn ut, men det er en nyanseforskjell som jeg skal prøve å forklare bedre;

Selvfølgelig skal man forsvare yrket sitt, men det går en grense for hva slags kritikk man gidder å gi oppmerksomhet, og hva man bare skal heve seg over. Jeg skjønner ikke behovet for å forsvare seg mot fullstendig urimelig kritikk. Saklig kritikk er noe helt annet.

Jeg sier ikke at det bare er folk som ikke behersker yrket sitt som forsvarer det. Men jeg har trukket en parallell til min egen arbeidsplass, hvor jeg ser at folk har vesentlig mer behov for å forvare seg mot ulike påstander når de føler seg truffet (av den samme påstanden).

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 08:17   #86
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Jøss. Du må ha skikkelig dårlig erfaring med SFO, olfiga.
På mine barns SFO er lederen lærerutdannet og de er utrolig dyktige med barna. Når jeg spør hvordan det har gått kan de ofte fortelle en del og det er tydelig at de virkelig SER barna også.

Assistenten til han som har ADHD jobber også på SFO, så SFO og skoledagen tilpasses hverandre. Dvs. at man kan se an formen. SFO-lederen deltar på ansvarsgruppemøter om barnet. Denne engasjerte og involverte holdningen ser jeg også at de har overfor andre barn der.

Eks: En dag hadde et av barna mine virret litt omkring og ikke helt fått til å leke med legoen. En av de ansatte satte seg derfor ned med ham og hjalp ham med å sortere bitene litt, og dermed fungerte det bedre og han fikk kost seg masse.

Jeg blir stadig forbløffet over hvor flinke de er til å se barna. Hvor gode de er på å lage et godt fritidstilbud. Og hvor god kompetanse det er blant personalet.

De sitter ikke og drikker kaffe, såvidt jeg vet. Men de har et skrivebord med telefon etc. midt i lokalene og de spiser sammen med barna.

Jeg har kanskje ikke det helt store sammenligningsgrunnlaget, men jeg husker at SFO fra den skolen jeg gikk på også var veldig ok. Men jeg er muligens litt inhabil der fordi både min mor og andre lærere ved skolen tok sin tørn der for å få det til å fungere.

Poenget mitt er at det nok en gang blir litt feil å skjære alle over en kam. Eller hva det nå heter.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou

Sist redigert av kie : 15-01-07 kl 08:27.
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 08:51   #87
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Jeg har jobbet et år på SFO, og der jeg jobbet var det ikke slik som Olfiga har inntrykk av at det er. Men samtidig er jeg stadig forundret over at vi fungerte så godt som vi gjorde.

Jeg har hørt mye forskjellig om SFO, og de ansatte der. Og jeg så selv hvilke slette rutiner det var for å ansette assistenter i SFO. Når de trengte folk så ansatte de den første som dukket opp og ikke virket helt fortapt. Hos oss var det bare flaks at de fleste var oppegående og kunne bidra til fellesskapet.

Jeg jobbet der i 1 år, og iløpet av det året skiftet vi leder 3 ganger, og 2 assistenter ble ansatt for så å bli sparket igjen pga alkoholproblemer.

Slike ting kan jo skape dårlig arbeidsmiljø hvor enn det måtte være.

Det er en "svakhet" i yrker der det ansettes ufaglærte arbeidere, men det er likevel ikke en selvfølge at det ikke skal fungere. Det kan like gjerne være den utdannede barne og ungdommsarbeideren som ikke fungererer i gruppa.

Og jeg tror mye har med innstillingen til de voksne/foreldrene å gjøre.
Man vet når man leverer fra seg barnet sitt at det ikke får samme oppfølging og lik mengde oppmerksomhet som det gjør om du hadde vært hjemme med det.
Og SFO er ikke ment som en forlengelse av skoledagen.
Det er fritiden til barna.

Barna skal leke uten å føle at en voksen henger over dem til en hver tid, og de skal få lov å gjøre ingenting om det er det de ønsker.
Noen ganger betyr det at de har flere voksne på SFO som samtidig kan ta seg en kopp kaffe på hjørnet.
Det betyr jo ikke at de ikke har tid til barna, eller har en viss kontroll på hva som skjer.


Jeg tror de fleste som har valgt å jobbe med barn gjør en god jobb. Noen få sluntrer unna, oppfører seg dårlig eller bare passer ikke til jobben.

Noen ganger tenker jeg at det går litt sport i å finne mest mulig å klage på hos de som er med barna våre. Det er litt om og gjør å finne ting man er rystet over for å få fram at man kun ønsker det beste for barna sine.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 08:57   #88
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

Det betyr at noen må det uansett om det er vinterferie eller ei, og de vil ha like store problemer med ferier og slikt som andre. Man har jo ikke hvert år samme dagene\ukene fri.. og da synes jeg ikke det er noe særlig at andre klager for at de får for lite pauser ved at en ferieuke forsvinner..

Det er ikke snakk om at "en ferieuke forsvinner"; såvidt jeg forstod, går ikke forslaget ut på å gjøre skoleåret lengre (altså gi lærerne flere undervisningstimer), men på å organisere skoleåret annerledes, slik at skolene får lengre påskeferie, mens vinterferien utgår. At lærerne da påpeker at dette er en dårligere løsning både for dem og for elevene er ikke det samme som at de "klager for at de får for lite pauser".

Det de sier, er derimot at det er bedre med enda en kort undervisningspause i vinterhalvåret enn å ha lengre påskeferie, både for at elevene får litt fri, og for at lærerne får anledning til å komme á jour med etterarbeid og planlegging. Og det med at det er bedre for elevene å dele opp i flere friperioder, var noe av det det ble lagt mest vekt på i begynnelsen av diskusjonen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 18:46   #89
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Jeg må innrømme at jeg har samme erfaring som olfiga når det gjelder SFO-ansatte. Greit nok, jeg vet om to-tre flinke ved vår skole. Dessverre består hovedmassen ufaglærte av fjortisser og late førtiåringer. Jeg har jobbet der, så dette er ikke sett fra utsiden. De ansatte satt og snakket med hverandre og deltok sjelden i barnas verden. Jeg har opplevd at en ansatt satt i telefonen og fortalte om hva tarotkortene hadde fortalt henne - dette brukte hun 30 minutter på mens vi var på jobb sammen.

Jeg tok min fjerdeklassing ut av SFO før jul, hun har det mye bedre hjemme sammen med venner.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 20:32   #90
olfiga
Aktiv
 
olfiga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: på en øy
Innlegg: 116
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Kansje dette med SFO trenger en egen tråd, men ja jeg og flere har svært dårlig erfaring med SFO. og deriblandt rektoren på skolen..
Dette pga at det går en bekk langs med hele skolen rett vutenfor inngangen til SFO og 1 klasse. Det har blitt klaget i 9 år på dette pga barna ikke har tilsyn. Dette er en bekk som kommer fra fjellet med iskaldt vann og noen plasser er opp til 10 cm. dyp. De som jobber der synes det "koselig"at barna leker i bekken. Og ved gjentatte tester er det ingen voksne tilstede. De sitter og skravler og ler under ett lite tak. For det regner kan du skjønne. Det finnes unger som tisser seg ut for de får ikke lov inn å tisse, Det finnes store unger som kaster hverandre uti(morsomt) Det finnes uttallige ting som jeg kan nevne, men enden var at min 6 åring er alene hjemme Ca 1 time før han går til bussen( ca 10 min å gå dit) og etter skolen kan ha noen ganger bli med en venn hjem som gså tar bussen. Han er tryggere alene hjemme enn på SFO. Vi har gått til lokal avisen, radio, og vg. De har hatt en liten notis for rektoren ser ut til å skremme godt. Han er arrogant og sier det uaktuelt og sette opp ett gjerde da bekken er en naturlig del av skolens habitat. Da bor vi i på en øy med skog, fjell og sjø. Det er vel nok av habitat rundt her... Derfor er det mye bedre at de kan være på skolen og lære noe fornuftig, enn å overlate barna til de ansatte på SFO i ferier osv..

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 20:34   #91
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg tok min fjerdeklassing ut av SFO før jul, hun har det mye bedre hjemme sammen med venner.

Det er jeg ikke i tvil om. Det er svært få 4.klassinger som heller vil være på SFO enn å være hjemme. Spesielt hvis vennene er hjemme.




Jeg håper du ser at SFO er et bra tilbud selv om du har dårlig erfaring med det.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 23:34   #92
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det er jeg ikke i tvil om. Det er svært få 4.klassinger som heller vil være på SFO enn å være hjemme. Spesielt hvis vennene er hjemme.




Jeg håper du ser at SFO er et bra tilbud selv om du har dårlig erfaring med det.

De fleste i klassen hennes går ennå på SFO, men vi og foreldrene til bestevenninden avtalte å si opp samtidig. Enern er nemlig litt engstelig og har ikke villet være hjemme alene. Før nå. Hun ble bråmoden, på en måte.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no