Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hodelus

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-07, 23:21   #21
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er ikke mitt problem. Jeg holder barna mine borte fra noe som kan forvolde skade, akkurat som jeg ikke ville sendt dem på skolen om det går smittsomme sykdommer vi ikke er interessert i å motta. Kan ikke skolen holde seg "ren" så får de ta forhåndsregler.

Om du skal holde ungene dine borte fra skolen hver gang det "går" lus, kommer de til å gå glipp av mye skolegang gitt. Lus er forøvrig ikke skadelig, men plagsomt det er det.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 23:24   #22
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodelus

De har nå hatt 3,5 år uten lus nå og ett tilfelle i bhg, så denne enorme mengden skolegang hun vil gå glipp av har jeg ikke sett noe til. Eller kanskje vi bare har gode foreldre på skolene hun har gått på.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 23:28   #23
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er ikke mitt problem. Jeg holder barna mine borte fra noe som kan forvolde skade, akkurat som jeg ikke ville sendt dem på skolen om det går smittsomme sykdommer vi ikke er interessert i å motta. Kan ikke skolen holde seg "ren" så får de ta forhåndsregler.

Hva slags skade kan hodelus forvolde da?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 23:29   #24
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Som lærer synes jeg virkelig ikke dette er min oppgave, selv om jeg gjerne vil lusa til livs!
Vi sender ut luseskjema hvis det oppdages lus i klassen. Der står det også et generelt skriv om hvordan en skal forholde seg til lus.

Zefid skriver ikke at det er "din" oppgave, hun skriver at skolen bør tilby opplæring. Jeg synes det er en logisk tanke at skolen bidrar - vil tro at lærere og andre ansatte er like interessert som foreldrene i å bli kvitt problemet.

En fornuftig strategi kan være at skolen samarbeider med skolehelsetjenesten/helsesøster om å gi nødvendig informasjon og opplæring.

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 23:34   #25
Edvard
Superaktiv
 
Edvard sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 312
Edvard er litt kulEdvard er litt kul
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Hva slags skade kan hodelus forvolde da?

Kløe, smitte, og hygienisk ekkelt. Men ingen alvorlig helsefare i vårt velernærte samfunn. Helsesøstersjekk er et nøkternt og godt forslag. Kurene virker.

__________________
Mattis: "Du skal tala til meg som folk"
Edvard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 23:37   #26
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Hodelus

Jeg mente ikke at lusekamming skal stå på timeplanen, men jeg syns virkelig at lærerne har et visst ansvar i å bekjempe luse-utbrudd, enten ved å tilkalle helsepersonell til å sjekke barna eller gjøre det selv ved misstanke/påvis
Disse lappene med luse-info som kommer i sekken bør som sagt være tilgjengelig på alle språk som er representert i skolen/bhg i tillegg til at det burde være steg for steg forklaring (gjerne med bilder) hvordan man skal gå fram og hva man skal se etter.

Skolen her praktiserer slik at kun elevene på det trinnet hvor en eller fler har påvist lus får med lapp hjem, hva med de som har søaken på andre trinn evnt bhg.

Et annet stort problem i denne sammenhengen er at det fremdeles er forbundet en viss skam til dette å ha hodelus så veldig mange som oppdager det gir ikke beskjed videre til skole og bhg eller lekekamerater for den saks skyld, dette mener jeg i stor grad skyldes for dårlig info

En venninne av meg oppdaget lus på ett av barna sine for noen år siden og ringte rundt til de hun visste hadde vært i kontakt med henne, hvorpå en av stedene hun ringte til sa, åja, men det er vel ikke så farlig her i huset har vi slitt med det lenge (vips så fant hun kilden i alle fall...)

Jeg er selvfølgelig helt enig i at det er foreldrenes hovedansvar å kamme ungene med lusekam regelmessig, men det er i skole/bhg problemet er størst i forhold til spredning og da mener jeg det er en selvfølge at de også tar sin del av problem-løsningen.

Det er sikkert flere her inne også som ser at det ofte er slik på skolen og i bhg at langt ifra alle foreldre tar oppgaven sin like seriøst, se deg rundt på neste foreldremøte og tell hvor mange av barna som er representert..... Like sløve er det også mange som er i forhold til å ta lappenen i sekken på alvor. Altså holder det ikke bare med en lapp hvis det ikke følges opp at den faktisk blir lest, forstått og reagert på



__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 23:39   #27
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Eller kanskje vi bare har gode foreldre på skolene hun har gått på.

Ja, tenk det. En skole full av Sitronforeldre.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 23:42   #28
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

De har nå hatt 3,5 år uten lus nå og ett tilfelle i bhg, så denne enorme mengden skolegang hun vil gå glipp av har jeg ikke sett noe til. Eller kanskje vi bare har gode foreldre på skolene hun har gått på.

Bare for at ditt barn har sluppet unna luse-kreket er det ikke dermed sagt at det ikke har vært utbrudd.
Som sagt er det ikke så mange som gir beskjed hvis de oppdager lus

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 01:01   #29
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hodelus

Nå klør det fryktelig i hodet mitt.

Bør nok gå og legge meg nå

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 01:37   #30
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hodelus

Her har skolen og barnehagen vært skikkelig plaget med lus, til slutt gikk skolen til innkjøp av en luskam og alle elever ble i perioder undersøkt en gang i uka på skolen, og ble det oppdaget lus så ble de sendt hjem med beskjed om å ta en luskur, Vi må også undersøke ungene selv en gang i blandt, spesielt etter ferier har vi gjort dette, og da må vi kvittere på at det er gjort og om vi har funnet lus/lusegg eller ikke, og de som ikke leverer noen lapp blir sjekket på skolen, dette ser ut som om har hatt god effekt. det er sjeldent det er med brev hjem fra skolen om at det er lus der,

Her har ingen av ungene hatt lus noen gang, så jeg er veldig usikker da jeg sjekker, er redd for å ikke oppdage det, så da en kamerat av 7 åringen hadde lus som mora hadde oppdaget, så spurte jeg om hun kunne sjekke gutten min også i tilfelle jeg hadde oversett noe, men hun fant ikke noe hos han.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 09:41   #31
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Jeg synes at helsesøster burde hatt ansvar om å sjekke en klasse dersom det var påvist lus der, slik at evt. andre ble fanget opp samtidig. Da tror jeg epidemien ville lagt seg fortere enn det den gjør nå.

Helt enig. Det burde være mulig å få til. Særlig på skoler der det er et stort problem.

Zefid sier mye bra, men jeg er enig i at lærerne har ikke tid til slike ting. Foreldrene har hovedansvaret, men skolen kan ta sine forholdsregler såklart når de vet det er lus blant elever. Et viktig poeng Zefid kommer med er de elevene med foreldre som ikke har norsk som morsmål. Mange av de vil ha problemer med å lese informasjonen om lus og hva man gjør. Derfor burde Folkehelseinstituttet utarbeide skriv på forskjellige språk som skolene kan bruke.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 09:45   #32
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

De har nå hatt 3,5 år uten lus nå og ett tilfelle i bhg, så denne enorme mengden skolegang hun vil gå glipp av har jeg ikke sett noe til. Eller kanskje vi bare har gode foreldre på skolene hun har gått på.

Barna dine kan ha hatt lus uten at dere merket det. Lusene kan ha levd i håret og så dødd ut. Så ingen kan være sikker

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 09:53   #33
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Barna dine kan ha hatt lus uten at dere merket det. Lusene kan ha levd i håret og så dødd ut. Så ingen kan være sikker

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 10:13   #34
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

He he..... ble du sjokka Nelle

Det sto så i et skriv vi fikk fra barnehagen for et par år siden. Der sto det at lusene ville etterhvert dø ut av seg selv, men selvfølgelig måtte man behandle for å få fjernet lusene. Presiserer: Man SKAL fjerne lus når det er i håret, altså. Ingen tvil om det.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 16:39   #35
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Barna dine kan ha hatt lus uten at dere merket det. Lusene kan ha levd i håret og så dødd ut. Så ingen kan være sikker

Trust me; lus hadde jeg merket.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 17:55   #36
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av mammami, her.

Zefid skriver ikke at det er "din" oppgave, hun skriver at skolen bør tilby opplæring.

Hvilke ansatte på skolen da?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 17:56   #37
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Hvilke ansatte på skolen da?

Helsesøster? :dum:

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 18:02   #38
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Helsesøster? :dum:

Joda. Hun er ikke en av skolens ansatte, men hun kan godt sjekke lus. Det hender de gjør det innimellom. Men ikke på alle.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 18:57   #39
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Trust me; lus hadde jeg merket.

Trust me, det skal du søren meg ikke være så krystallklar på altså.

Her i huset har måtte vi kure ungene før jul. Begge hadde levende lus. Jeg er utdannet i helsevesenet, og vi hadde fått lapper fra skole OG barnehage om at det var lusesmitte. Jeg hadde sjekket barna, slik man skal etter boken: godt lys, kam, nakken, bak ørene... og fant ingen ting. Først da storesøster begynte å klø, og jeg sjekket nok en gang, fant jeg egg. Og lus. Kløen kommer først etter 3-4 mnd, og på ett av hårene fant jeg døde egg så langt ute som 5 cm på håret. Så hun hadde hatt dem en stund. Og sikkert smittet andre...

Da lærte jeg at det søren meg ikke er så lett å være helt sikker bestandig. Jeg hadde ALLE forutsetninger for å påvise dem, men bommet altså likevel.

Jeg er forresten evig takknemlig personalet i bhg. Da jeg fortalte om smitten dagen etter (kuret dem om kvelden) tok de affære og sjekket alle barna. 60% hadde lus; puddingen hadde jo garantert blitt reinfisert dersom de ikke hadde sendt alle hjem straks.

Så nå er vi lusefrie og barna kjemmes med lusekam etter hver hårvask, dvs et par ganger i uken. Og jeg tar meg selv ukentlig just in case. For den dritten vil vi ihvertfall aldri ha igjen.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 19:01   #40
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hodelus

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Trust me; lus hadde jeg merket.

Trust me, det skal du søren meg ikke være så krystallklar på altså.

Her i huset har måtte vi kure ungene før jul. Begge hadde levende lus. Jeg er utdannet i helsevesenet, og vi hadde fått lapper fra skole OG barnehage om at det var lusesmitte. Jeg hadde sjekket barna, slik man skal etter boken: godt lys, kam, nakken, bak ørene... og fant ingen ting. Først da storesøster begynte å klø, og jeg sjekket nok en gang, fant jeg egg. Og lus. Kløen kommer først etter 3-4 mnd, og på ett av hårene fant jeg døde egg så langt ute som 5 cm på håret. Så hun hadde hatt dem en stund. Og sikkert smittet andre...

Da lærte jeg at det søren meg ikke er så lett å være helt sikker bestandig. Jeg hadde ALLE forutsetninger for å påvise dem, men bommet altså likevel.

Jeg er forresten evig takknemlig personalet i bhg. Da jeg fortalte om smitten dagen etter (kuret dem om kvelden) tok de affære og sjekket alle barna. 60% hadde lus; puddingen hadde jo garantert blitt reinfisert dersom de ikke hadde sendt alle hjem straks.

Så nå er vi lusefrie og barna kjemmes med lusekam etter hver hårvask, dvs et par ganger i uken. Og jeg tar meg selv ukentlig just in case. For den dritten vil vi ihvertfall aldri ha igjen.

Litt ekstrafakta:
* Ja, lus dør ofte ut etter hvert pga innavl som gjør dem forplantingsudyktig.
* Det finnes flere lusemidler som virker, også noen som ikke er resistensutviklende. Men man må fjerne eggene manuelt uansett, og det er jo det som er jobben. Det heter forresten "nit-picking" på engelsk; da skjønner man jo hvor DET utrykket for tidkrevende pirkearbeid kommer fra.
* De er motstandsdyktige små j*vler. Selv hårfarging overlever de.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no