Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Flytte til Fredrikstad, Horten/Tønsberg eller Oslo?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 18:53   #1
Fr_Cargo
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1
Fr_Cargo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Flytte til Fredrikstad, Horten/Tønsberg eller Oslo?

Vil veldig gjerne vite litt om byene og det haster! Bor du her? Kjenner du noen som trives/misstrives? Hva ville DU ha valgt, uavhengig av meg og min situasjon?

Jeg har nok innsett at Oslo blir for dyrt. Selv om det er hit jeg vil. Innsett at barna (10 og 11 år) må ha noe plass. Nå har jeg plutselig valget mellom tilsvarende bolig (70-85 kvm) i 3 byer; Fr.stad, Horten og Tønsberg. Har noe familie i nærheten alle 3 steder, men mest på østsiden av fjorden. Må ut fra nåværende bosted innen få uker. Jeg takket nei til de bittesmå leilighetene i Osloområdet. For de som ikke har fulgt meg,- Her er en innføring i "ståa":









//Nå tikker klokka altfor fort og jeg håper noen kan råde meg;

En litt "spesiell", kall det gjerne "småbohemsk" familie på 3; Mor og barn på 10 + 11. Vi har tidligere bodd i Oslo indre by og likt oss veldig godt. Her er vi kjent, selv om vi er fra en mindre by på Østlandet. Vi har flere ganger forsøkt å flytte ut av byen. Spesielt jeg og ett av barna føler at vi ikke passer inn på småsteder, har andre verdier og interesser. Folkesnakk og snobberi er noe jeg takler dårlig. Er høgskolestudent, har dårlig råd og trives i kunstneriske miljø jeg ikke finner maken til utenfor visse områder i storbyen. Er jeg egoistisk? Barna lider under min misstrivsel her på landet, tragikomisk nok misstrives jeg fordi jeg føler ungene mine bør bo på noe større enn 45 kvm, komme seg ut av storbyen og inn i et såkalt sunnere miljø. Det er bare det at barna koste seg minst like mye i indre storby,- med flotte/dog litt alternative aktiviteter der inne. Har støtt på mye "slikt gjør man ikke her" og, for meg, smale tankebaner her vi bor nå. Helst skal alle være like og jeg er vedlig annerledes. Kall meg en sofistikert "freak"

Må bestemme meg innen få dager; 40 kvm (studentbolig) i indre Oslo, 55 kvm på tettsted utenfor Oslo eller 85 kvm og mange nok soverom i Fredrikstad. Prisen på disse er den samme, noe billigere i Oslo (Oslo = studentbolig, de to andre "vanlige" leieboliger) Alle steder har vi familie i rimelig avstand, men Osloområdet vil være nærmest til flest. Skal jeg tenke fornuftig og velge en mindre by i Østfold hvor fremtidsutsiktene på boligmarkedet er bedre? Eller flytte tilbake og inn i Oslogryta på minimal plass, men med kjent og kjært og gangavstand til det meste? Bilen min lever nok ikke lenge og økonomien vil ikke bedre seg stort de kommende årene. Jeg må fullføre utdanning (som finnes i nærhet til alle 3 nevnte steder) og er heldig nok til å få denne dekket.

Innspill? Råd mottas med stor takk! Det haster virkelig og hjernen vrir og vender på det meste... Positivt og negativt settes opp imot hverandre, for meg ender vel alternativene på uavgjort. Vi må sette rot og bosette oss for lang tid fremover. Men kan vi virkelig leve på 40 kvm, slik vi levde da barna var mindre?//

Fr_Cargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no