Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-17, 23:36   #1
artemis
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 219
artemis er litt kulartemis er litt kul
Standard

Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Ei venninne og jeg har landet på at årets get-away-tur blir til Trollheimen, så vi skal gå Trekanten om et par uker

Vi har booket overnatting, og går Gjevillvasshytta- Trollheimshytta -Jødalshytta. Ingen av oss har vært på fottur i Trollheimen før. Jeg er rimelig fjellvant og venninna mi er relativt sprek, men for oss begge, så er det "to unger siden" vi tok en skikkelig fjelltur /syklet Trondheim-Oslo (for å si det sålles) Jeg har forstått at det er merkede løyper, men jeg er en sånn person som ønsker å ha kart med meg. Ikke på telefonen, men i papirformat. Syns ikke det er helt enkelt å finne ut hvilket kart jeg bør kjøpe. Både for Trollheimen Nord og Sør? Eller finnes det et eget papirkart for Trekanten? Nettet gir meg ikke noe godt svar.

Har du ellers andre tips, triks og råd du vil dele, så tas alt i mot med takk!

Foreløpig har jeg har notert meg:
- gå i fjellsko, fjellbukse og den tynne favorittulltrøya
- ta med lakenpose, lett regntøy, litt ulltøy, solkrem, solbriller, liten kikkert, lett fottøy til å ha i hyttene, truser, sokker, lett anorakk, gnagsårplaster, termos, vannflaske, litt myggolje (??)

Ting jeg ikke klarer å dra uten, men som kanskje er unødvendig (?)
- kniv
- Jervenduken
- kart og kompass

Innspill til pakkelista?

__________________
--------------
2012 & 2014

Sist redigert av artemis : 08-08-17 kl 23:37. Årsak: skriveleif
artemis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-17, 23:59   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Nei, men jeg har gått trekanten i Rondane.
Regntøy hadde jeg droppet. Det holder med en vindtett og vanntett jakke syns jeg.
En fleecejakke har jeg alltid med i tilfelle jeg blir litt kald. En ullgenser er jo et alternativ.
Vanntette poser til å pakke ting i i sekken. Jeg har fått ødelagt et kamera og en powerbank før jeg innså at det var lurt. Clas Ohlson sine er bra!
Powerbank kan være greit å ha.

Er det betjente hytter? Da har de sikkert kart der. Vi fant det beste kartet på den første hytta vi kom til. Det ble forøvrig veldig lite brukt. Mye mer praktisk med norgeskart-appen på mobilen.
Kartmappe om du vil ha kart.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-17, 00:12   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Og tynne vanter/hansker Blir gjerne litt kald på hendene hvis det regner.
En tynn buff kan være kjekt hvis du har mye hår. Holder hodet varmt og håret borte fra øynene.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-17, 00:15   #4
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Alltid kart og kompass. Alltid! Været svinger fort. Ville tatt med votter og pannebånd også. Husk medlemskort om dere er det. Kan lastes ned på app.

Trekanten er en kjempefin tur. Dere starter med den lengste strekningen. Er dere i bra form, så kan dere ta med Blåhø på turen til Trollheimshytta. Fra toppen kan man skråne ned til løypa, slik at man ikke trenger å gå hele veien tilbake for å finne merket sti. Derav lurt med kart og kompass. Siste nedstigning til hytta er laaang. Fjellet (Skallen), kalles de syv skuffelser (spesielt når man går opp). Man tror hele tiden at man er fremme, men så er det nok et platå.

Riktig god tur. Ta dere tid til å være ute om været tilsier det. Man skal ikke ha det travelt på fjelltur 💕

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-17, 00:18   #5
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Jeg har ikke gått der enda, men den står høyt på listen.

Du kan printe ut kartet du trenger fra Kartverkets sider. Med vanntett kartmappe funker det kjempebra!
http://www.norgeskart.no/

Jeg ville tatt med lue, votter og buff, og jeg er fryspinn, så jeg hadde også tatt med en lett/tynn dunjakke.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-17, 00:36   #6
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Myke klær til å ha på etter dusj. Jeg bruker ullsokker istedet for lett skotøy på hyttene. Lettere å ha med, og varmere. Skal man ut på do eller noe, er det bare å smette på fjellskoene eller lånestøvlene på hyttene.

Hodelykt er lurt (både til sen innkomst til hytte og dobesøk på natten. Sportstape (reparerer det meste av bein og utstyr), samt liten førstehjelpspakke.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-17, 11:30   #7
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Det står endel om turen her:
https://www.tt.no/trekanten/

Det finnes et turkart fra DNT over området om du vil ha et godt papirkart med:
http://www.dntbutikken.no/main.aspx?...le&artno=42827

God tur! Har veldig lyst til å gå turen selv

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-17, 11:38   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Det er veldig lenge siden jeg gikk den, og var nokså uerfaren (og dermed med altfor tung sekk). Men jeg syntes rutene var overoptimistiske på tidsbruk sammenlignet med Jotunheimen og Rondane. Det var også veldig mye myr og vedlig vått, så det var umulig å ikke bli kliss på bena.

Men igjen, dette var godt tilbake i forrige århundre.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-17, 21:33   #9
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Slenger meg på denne tråden. Jeg og barna på 10 og 12 vurderer å gå Trekanten i helga. Men, jeg er litt usikker på om vi klarer det. Sist helg gikk vi 15 km i variert fjellterreng uten store problemer, men jeg er ikke topptrent. Barna er i god form og vant til fjellturer som er kortere.

Vi tenkte også å gå til Jøldalshytta først, og så til Trollheimshytta. Men, kanskje det er lurere å gå motsatt vei?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 10:52   #10
artemis
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 219
artemis er litt kulartemis er litt kul
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er veldig lenge siden jeg gikk den, og var nokså uerfaren (og dermed med altfor tung sekk). Men jeg syntes rutene var overoptimistiske på tidsbruk sammenlignet med Jotunheimen og Rondane. Det var også veldig mye myr og vedlig vått, så det var umulig å ikke bli kliss på bena.

Men igjen, dette var godt tilbake i forrige århundre.

Oh, yes. Det var optimistiske ruter, ja. Vi hadde finvær, lette sekker, holdt greit tempo og er ikke i verdens dårligste form, likevel hadde vi ikke sjans til å rekke middagen kl.19 på Trollheimshytta (gikk fra Gjevillvasshytta 09.00). Skjønner i ettertid at grunnen til at folk går motsatt vei er den j---- nedstigingen til Trollheimshytta. Den tok jo aldri slutt

Vi tok korteste rute (5 t) mellom Trollheimshytta og Jødalshytta, den var lett og fin.

Siste etapper fra Jødalshytta til Gjevillvasshytta var i veldig greit terreng, men også her hadde vi utfordring med å rekke middagen. Starta fra Jødalshytta 08:30 og var ikke på Gjevillvasshytta før 18.15.

__________________
--------------
2012 & 2014
artemis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 10:56   #11
artemis
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 219
artemis er litt kulartemis er litt kul
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Slenger meg på denne tråden. Jeg og barna på 10 og 12 vurderer å gå Trekanten i helga. Men, jeg er litt usikker på om vi klarer det. Sist helg gikk vi 15 km i variert fjellterreng uten store problemer, men jeg er ikke topptrent. Barna er i god form og vant til fjellturer som er kortere.

Vi tenkte også å gå til Jøldalshytta først, og så til Trollheimshytta. Men, kanskje det er lurere å gå motsatt vei?

Forstod det som at Gjevillvasshytta - Jøldalshytta - Trollheimshytta er den "vanligste" veien. Jeg gikk motsatt vei, men gjør ikke det flere ganger med mine knær.

Jeg møtte ei dame som gikk med sin 10-åring. Imponerende, syns jeg. Hun sa at hun beregnet 3-4 timer ekstra per etappe. Og hun hadde tyngre sekk, slik at 10-åringen ikke skulle bære så mye. Da jeg møtte henne siste dag på Gjevillvasshytta sa hun at det var hun som hadde holdt på å bryte pga tung sekk og kjempesliten. 10-åringen hadde visstnok klart seg bra

__________________
--------------
2012 & 2014
artemis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 20:26   #12
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Jeg gikk i helga med 10-åringen og 12-åringen. Vi gikk Gjevilvasshytta-Trollheimshytta-Jøldalshytta og brukte 8, 6 og 7 timer. Nedstigningen mot Trollheimshytta var knalltøff, men vi klarte det. Barna var sprek, og 10-åringen strenet forbi folk opp mot Skrikhøa.

En flott tur i et nydelig vær!

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 14:37   #13
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Skal gå denne turen i juli og håper virkelig vi får greit vær. Skal gå Gjevil - Jøldalshytta - Trollheimshytta - Gjevil.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 15:11   #14
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Vi gikk denne turen for snart 2 år siden. Samme runde som du nevner iben, gikk i månedsskiftet juli/august og var knall heldige med været. Hadde som alltid rikelig med buffer, votter og lue i sekken - men kunne gå over Trollhøtta i shorts og T-skjorte! Krysser fingrene for at du også får en strålende flott tur!

De yngste (den gang 11 og 12) gikk over Geithetta, og den eldste gikk Svartådalen. Mødre med tenåringer (15+16) klatret opp på Trollhøtta, ubeskrivelig flott, men lang og dryg nedstigning ned mot Trollheimshytta.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 15:24   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Et par tiår siden jeg gikk, men kan bidra med å si at det er en veldig flott tur!

Kan dog avbefale å knekke ankelen underveis, slik at man mister båten og må overnatte på en seter. Eller, akkurat det var jo veldig fint, faktisk. (Det var turkameraten som skadet seg, og vi trodde det var en forstuing, bandasjerte godt og humpet videre. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 16:20   #16
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Opprinnelig lagt inn av iben, her.

Skal gå denne turen i juli og håper virkelig vi får greit vær. Skal gå Gjevil - Jøldalshytta - Trollheimshytta - Gjevil.

Mine brødre i røde kors henter stadig folk på vei fra trollheimshytta så du er i gode hender dersom noe skjer

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 16:25   #17
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kan dog avbefale å knekke ankelen underveis, slik at man mister båten og må overnatte på en seter. Eller, akkurat det var jo veldig fint, faktisk. (Det var turkameraten som skadet seg, og vi trodde det var en forstuing, bandasjerte godt og humpet videre. )

Nå går ikke båten lenger. Men det er fortsatt like fint på Vassendsetra. Antar at det var der du var.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 16:26   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gått Trekanten i Trollheimen?

Jeg husker ikke. Husker bare at senga var veldig kort.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no