Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-12, 16:28   #21
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Det står i bruksanvisningen at man skal rengjøre filtrene annen hver uke.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 19:00   #22
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Jeg skyller filtrene minst 1 gang pr mnd. Heldigvis har vi vedovn for de tørker sent.

Men det er vanskelig å tørke noe støv av pumpen, synes jeg. Man kan åpne opp fronten, men etter å nesten ikke fått den på igjen tør jeg ikke det mer.

Vår står på 22 grader hele tiden. Har ikke funksjonen nattsenking, bare tidsinnstilling for å skru av/på. (Har Panasonic)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:14   #23
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det står i bruksanvisningen at man skal rengjøre filtrene annen hver uke.

Annenhver uke? Da vi fikk vår installert sa de at man skulle støvsuge en eller to ganger i året.

Må innrømme at jeg ikke har lest bruksanvisningen, og derfor ikke vet hva som står der, siden jeg ikke har hatt bruk for annen informasjon enn det vi fikk vite da den ble montert.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013

Sist redigert av Myria : 24-01-12 kl 21:22.
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:17   #24
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Vi støvsuger vår ukentlig, men har aldri vasket filterene. Bør vi det altså?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:18   #25
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Til oss er anbefalingen i bruksanvisning annenhver UKE også
Glemmer det ofte jeg da

Minner meg på at jeg MÅ gjøre det i morgen

Vår pumpe står også alltid på 22 grader

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:45   #26
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vi støvsuger vår ukentlig, men har aldri vasket filterene. Bør vi det altså?

Vi har ei Toshiba-pumpe og der er det ei varsellampe som begynner å lyse når det er på tide å ta ut filteret og vaske det. Gjekk over eit år før den lyste hos oss. Den lyser etter eit visst antall timar.
Vi støvsuger filteret ofte, men trur ikkje det blir meir enn annakvar veke.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:58   #27
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Jeg støvsuger filtrene ca hver 3. uke. Har to katter som "støver" en del.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 22:07   #28
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Jeg skyller filtrene minst 1 gang pr mnd. Heldigvis har vi vedovn for de tørker sent.

Tøysejente! Det er avfukter i pumpen, du kan sette dem i søkkvåt!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 22:16   #29
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Nå fikk jeg en påminnelse, og rengjøring skal settes på planen en av dagene. Vi flyttet inn i slutten av november, men jeg tipper at hund og oppussingsstyr har gjort sitt slik at en støvsugerrunde er på sin plass.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 22:53   #30
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Vi renser pumpen annen hver mnd. Pumpa går døgnet rundt på samme temperatur stort sett hele året, (Ikke de varmeste mnd). Vi lærte at det er mer økonomisk å gjøre det sånn enn å skru den av og på. Termostaten stiller jo guffen den pumper ut.

Vi har lave strømregninger. Nå sist endte vi på 4000 for hele huset i 3 kalde mnd.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 23:00   #31
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe


Nå trodde jeg faktisk det var JEG som hadde laget denne tråden, før jeg fikk lest 1.innlegg og fikk se at det ikke var meg likevel.

Så nå trenger jeg kanskje ikke en halvsides lang beskrivelse av hvor pinlig det var å reklamere på vår ett år gamle varmepumpe, og få en fyr på døra i romjula, som til og med nullstilte hele skiten, startet opp igjen, åpnet opp vakum-greia og limte igjen og i det hele tatt, før han kom på å åpne dekselet i front og peke på det som skulle være et filter, for så å forklare at disse filtrene skal rengjøres (helst skylles en gang i blant OG tørkes før de settes inn igjen) hver 14.dag/hver 3.uke???
Jeg kunne ikk engang SE at det var et filter før jeg hadde tørket og skylt det.
Uhorvelig pinlig var det, rett og slett.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 23:03   #32
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Hvorfor skulle det tørkes først?
Vi fikk beskjed, da vi installerte pumpe nr.2, at det var bare tull fordi pumpen tørker den selv. Vi setter bare pumpen på dry, og vips! ferdig.
Vi har Panasonic.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 23:05   #33
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Vi støvsuger filteret ca annenhver uke. Likevel følte vi at pumpa ga mye mindre effekt utover høsten. Men så leste Optimistmannen om rengjøring og rensing av varmepumpe. Han tok av frontdekselet og filteret og blåste hele pumpa ren med kompressor. Han la et fuktig håndkle foran for å ta unna det verste, og det var som å få helt ny pumpe i hus. Litt styr med å bære inn kompressoren og sånn, men ABSOLUTT verdt det.

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 23:16   #34
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Vi støvsuger filteret ca annenhver uke. Likevel følte vi at pumpa ga mye mindre effekt utover høsten. Men så leste Optimistmannen om rengjøring og rensing av varmepumpe. Han tok av frontdekselet og filteret og blåste hele pumpa ren med kompressor. Han la et fuktig håndkle foran for å ta unna det verste, og det var som å få helt ny pumpe i hus. Litt styr med å bære inn kompressoren og sånn, men ABSOLUTT verdt det.

Jeg ble frarådet å bedrive med støvsuging/kompressorrensing og den slags, da dette kan skade de lamellene (usikker på om jeg husker riktig navn på det ?) inni pumpa. Servicen man skal ha på sånne pumper skulle visst ta seg av sånne oppdrag, fikk jeg beskjed om. Men nå er jo jeg nokså fersk i gamet hva man bør og ikke bør gjøre da, ettersom vi har hatt pumpa et helt år uten å ha fått med oss at filteret skal renses hyppig.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 23:30   #35
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Opprinnelig lagt inn av Høyt&Lavt, her.

Jeg ble frarådet å bedrive med støvsuging/kompressorrensing og den slags, da dette kan skade de lamellene (usikker på om jeg husker riktig navn på det ?) inni pumpa. Servicen man skal ha på sånne pumper skulle visst ta seg av sånne oppdrag, fikk jeg beskjed om. Men nå er jo jeg nokså fersk i gamet hva man bør og ikke bør gjøre da, ettersom vi har hatt pumpa et helt år uten å ha fått med oss at filteret skal renses hyppig.

Det er riktig at en ikke må skade lamellene inne i pumpa, men Optimistmannen var ikke i nærheten av dem når han renset med kompressoren. Han var jo klar over at de ikke må skades, så han var veldig nøye når han holdt på.

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 22:42   #36
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Note to self: Rengjøring av varmepumpe

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Tøysejente! Det er avfukter i pumpen, du kan sette dem i søkkvåt!

Det står det i bruksanvisningen.

Vel, egentlig vet jeg ikke om det er bruksanvisning til vår varmepumpe siden forrige huseiere ikke fant sin da de flyttet. Jeg fant en på nettet, men nummeret på den stemmer ikke helt med hva som står på pumpen vår. Men den har lik fjernkontroll som vår.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no