Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-17, 06:16   #121
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.737
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Masing om innsamling er jo ikke greit, hvorfor holdes det på sånn? I år var det 'frivillig' donasjon i klassekassa her, men det ble gått rundt med boksen som en slags kollekt. Når alle sitter i ring på et begrenset område så er det ikke mye frivillig igjen. Jeg var sur, folk fikk det med seg.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 06:59   #122
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Lærere har ikke lov til å ta i mot fotballturer, nei. For en idé.
Jeg sjekket det offentliges retningslinjer for mottak av gaver, og der er det ikke oppgitt en konkret sum, men det står enkelt og greit at "jo mer du har lyst til å motta gaven (jo mer attraktiv den er), jo mindre har du lov til å motta den." Og dette slår altså inn fra det øyeblikket man begynner å kjenne på at "Å, den var jammen fin". De nevner "en rimelig flaske vin eller en blomsterbukett" som eksempler på ting som alltid er greit. Lærere slipper normalt unna med å motta dyrere gaver (jeg er statsansatt og kan absolutt ikke motta et gavekort på 750 kroner, eller hva det nå sto lenger opp i tråden), siden det er spleisegaver og vanskelig kan brukes til smøring, men ut i fra det offentliges retningslinjer, er selv det nestfn på kanten

Jeg skal se om jeg finner link til kilden igjen. Det var interessant lesing.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 07:16   #123
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.568
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Jeg hadde synes det var vanskelig å ta i mot et gavekort på 750 kr. For meg er det veldig mye penger. Det er mer enn en uke av matbudsjettet vårt, f.eks.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 07:32   #124
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Lærere har ikke lov til å ta i mot fotballturer, nei. For en idé.
Jeg sjekket det offentliges retningslinjer for mottak av gaver, og der er det ikke oppgitt en konkret sum, men det står enkelt og greit at "jo mer du har lyst til å motta gaven (jo mer attraktiv den er), jo mindre har du lov til å motta den." Og dette slår altså inn fra det øyeblikket man begynner å kjenne på at "Å, den var jammen fin". De nevner "en rimelig flaske vin eller en blomsterbukett" som eksempler på ting som alltid er greit. Lærere slipper normalt unna med å motta dyrere gaver (jeg er statsansatt og kan absolutt ikke motta et gavekort på 750 kroner, eller hva det nå sto lenger opp i tråden), siden det er spleisegaver og vanskelig kan brukes til smøring, men ut i fra det offentliges retningslinjer, er selv det nestfn på kanten

Jeg skal se om jeg finner link til kilden igjen. Det var interessant lesing.

Åh, men da kan jeg få fotballtur, det er lite attraktivt for meg.

Neida, jeg er helt enig og ville selv syns det var ubehagelig å få en gave der verdien overstiger et par hundre kroner.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 07:46   #125
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Det skal selvsagt ikke sendes purringer på lærergaver, og lærergaven blir bestemt etter at man ser hvor mange som har bidratt. Klassekontakter som bestemmer dyr gave først, og deretter sender purringer (:dån: ) er tullinger, enkelt og greit.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 08:20   #126
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.899
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Blir ikke fotballtur til England. Flere fornuftige kom til ordet og vi går for noe i en normal prisklasse med pengene som står igjen på klassekontoen.

Det var jo bra at de tok til fornuft
Her fikk lærerne hver sin orkidé på avslutingen i går. Helt innafor.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 08:26   #127
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Eh, litt spiss, eller?

Gavesummen bestemmes selvsagt ETTER at bidragene er samlet inn og vi ser hvor mye vi har i tillegg til tidligere lodd- og kakesalg

Jeg gidder ikke bry meg om hvorfor folk ikke vil betale inn til klassekassa. Det er nok av folk som VIL og som bidrar nok til at alle barna er med - og det er vel strengt tatt det viktigste? Etter noen år med barn i skole og barnehage, og dermed x-antall runder med behov for foreldreinnsats, vet man så noenlunde om hvilke foreldre som stiller opp i form av økonomisk bidrag, dugnad, transport eller annet, og hvem som ikke gjør det. Mulig noen aldri bidrar av prinsipp? Mulig de ønsker å gjøre egne greier? Ikke vet jeg

Nei, ikke spesielt spiss egentlig.

Prøv å bytte ut "vil" med "kan" i innlegget ditt. Mange pengeinnsamlinger er ikke et problem for de som ikke vil, da har man jo et valg, men desto kjipere for de som ikke kan. Det er bevissthet rundt det jeg opplever at det skorter på i ymse foreldreutvalg.

Mange bekker små blir en stor å, også når det gjelder vippsing til fire forskjellige lærergaver, baking til arrangement og litt ekstra grillmat til den ekstraavslutningen og så videre.


Sist redigert av Maverick : 15-06-17 kl 11:03.
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 08:27   #128
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det skal selvsagt ikke sendes purringer på lærergaver, og lærergaven blir bestemt etter at man ser hvor mange som har bidratt. Klassekontakter som bestemmer dyr gave først, og deretter sender purringer (:dån: ) er tullinger, enkelt og greit.

Hva tenker du om at en lærer ber elevene ta med penger til en gave til en annen lærer?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 08:31   #129
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.242
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Jeg aner ikke hva lærerne fikk her, det var innpakket og ikke diskutert på forhånd.

Klassekontaktene gjorde ikke noe godt inntrykk på gårsdagens foreldremøte for å si det mildt, det gikk visst ikke an at noen sponset de andre med klassekassen. Enten så måtte vi være enige om at alle betaler, eller så måtte vi droppe det.
Protester ble møtt med surmaget kritikk.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 09:19   #130
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.481
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Jeg er rystet over alt jeg leser her, det må jeg si.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 09:43   #131
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.817
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hva tenker du om at en lærer ber elevene ta med penger til en gave til en annen lærer?

Det er utrolig merkelig. Jeg kan på en måte forstå at ikke alle foreldre har med seg tankene og kan finne på slikt, det er jo ikke greit alikevel. Men en lærer?

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 09:54   #132
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.899
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Jeg er også overasket over at det blir gitt så mye gaver til lærerne. Vi setter selvfølgelig kjempestor pris på lærerne til ungene våre, men å skulle gi gave til alle lærere og assistenter hvert år synes jeg er både dyrt og unødvendig. Vi gi til eldstes lærer i år, det er fordi hun går av med pensjon. Gaven kommer på ca 25 kr pr elev.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 10:58   #133
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Jeg har fem barn i barne og ungdomsskolen, og har hvert år betalt inn penger til gave til læreren. Det har blitt løst litt ulikt fra klasse til klasse, noen har tatt fra skolekassa men i de fleste tilfellene har det blitt samlet inn penger til dette formålet alene på slutten av året. Enten i konvolutt i hylla deres, overføring på konto eller nå vipps. Beløpene har variert fra 20, 50 til 100 kr. Siste reagerte jeg på for det blir en del penger med nesten 30 elever, men jeg fikk lite støtte for det så jeg lot det gå.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 11:11   #134
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Her er link til "Veileder om gaver i tjenesten" for dem som lurer på hva som faktisk er innenfor å gi i gave. (Ikke så mye, er fasiten.)
https://www.regjeringen.no/globalass...pdf?id=2239028

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 12:48   #135
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hva tenker du om at en lærer ber elevene ta med penger til en gave til en annen lærer?

er det jeg tenker. Helt uakseptabelt.

Og så skjønner jeg jo mer nå av hvorfor dette med lærergaver har blitt en slik greie at folk skriver leserinnlegg om det- det må jo åpenbart finnes altfor mange foreldre der ute som ikke har fått utdelt særlig mye av dømmekraft og sunn fornuft. Min måte å være klassekontakt på , og samle inn til klassekasse på, er det lureste, tror jeg. Slik gjør man det, se og lær:
Sender en hyggelig e-post der man skriver at klassekontaktene har lyst til å ha en liten klassekasse som kan brukes til småting (pepperkaker, gløgg, quizpremier...) på juleavslutning for klassen, evt. til blomster til lærerne ved skoleslutt.
-Fastsetter en sum, max 100 kroner pr. elev pr. år.
-Understreker at det er helt frivillig å betale inn til klassekassen
-Kjøper en liten gave/blomst til lærer når man ser hvor mye som er igjen av beløpet på vårparten
-Skulle det være mye penger igjen, betyr det ikke at lærerne skal ha stor gave, da følger pengene klassen til neste år, eller man bruker de til å kjøpe noe snacks til dem siste skoledag.

Jeg har vært klassekontakt flere ganger, og har kjørt dette opplegget med stor suksess alle gangene. Det kan selvsagt hende noen sitter hjemme i stua og snurter over 100 kroner som de kan velge selv om de skal betale inn, men det gir jeg blaffen i. Jeg purrer aldri, og jeg kjøper aldri ekstraavagante gaver til lærerne. En blomsterbukett til rundt 100-lappen er det jeg har gått for.


Sist redigert av rine : 15-06-17 kl 13:01.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 12:55   #136
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

På jobben vår får vi ikke engang lov å ta imot blomster etter å ha holdt foredrag, så i det private kan det være ganske strengt. Det blir noen nesten komiske situasjoner ut av det da. Tusen takk for blomsten på scenen også gi den tilbake etterpå, men slik er reglene.

Vi pleier å kjøpe en liten gave fra klassekassa til kontaktlæreren som overrekkes på sommeravslutning, det synes jeg er veldig koselig og det har aldri vært snakk om noen store dyre greier. Mer en liten ekstra oppmerksomhet.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 13:04   #137
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.385
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Rine, hvorfor er det nødvendig å fastsette en sum? Det har aldri vært gjort på vår skole. Vi har betalt inn på klasse-forestilling som "frivillig inngangspenger", og lagt penger i boks ved andre arrangementer. Ingen har noen som helst peiling på hvor mye de ulike gir. Det har holdt til gaver til lærere, pizza til klassen ved minst 1 anledning, grillkull og aktiviteter på sommeravslutninger, osv.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 13:09   #138
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Rine, hvorfor er det nødvendig å fastsette en sum? Det har aldri vært gjort på vår skole. Vi har betalt inn på klasse-forestilling som "frivillig inngangspenger", og lagt penger i boks ved andre arrangementer. Ingen har noen som helst peiling på hvor mye de ulike gir. Det har holdt til gaver til lærere, pizza til klassen ved minst 1 anledning, grillkull og aktiviteter på sommeravslutninger, osv.


Nei, man trenger egentlig ikke å gjøre det, tenkte bare at det var enklere. Jeg ville i alle fall tenkt at det var greit å ha en sum å forholde meg til.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 13:11   #139
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

er det jeg tenker. Helt uakseptabelt.

Og så skjønner jeg jo mer nå av hvorfor dette med lærergaver har blitt en slik greie at folk skriver leserinnlegg om det- det må jo åpenbart finnes altfor mange foreldre der ute som ikke har fått utdelt særlig mye av dømmekraft og sunn fornuft. Min måte å være klassekontakt på , og samle inn til klassekasse på, er det lureste, tror jeg. Slik gjør man det, se og lær:
Sender en hyggelig e-post der man skriver at klassekontaktene har lyst til å ha en liten klassekasse som kan brukes til småting (pepperkaker, gløgg, quizpremier...) på juleavslutning for klassen, evt. til blomster til lærerne ved skoleslutt.
-Fastsetter en sum, max 100 kroner pr. elev pr. år.
-Understreker at det er helt frivillig å betale inn til klassekassen
-Kjøper en liten gave/blomst til lærer når man ser hvor mye som er igjen av beløpet på vårparten
-Skulle det være mye penger igjen, betyr det ikke at lærerne skal ha stor gave, da følger pengene klassen til neste år, eller man bruker de til å kjøpe noe snacks til dem siste skoledag.

Jeg har vært klassekontakt flere ganger, og har kjørt dette opplegget med stor suksess alle gangene. Det kan selvsagt hende noen sitter hjemme i stua og snurter over 100 kroner som de kan velge selv om de skal betale inn, men det gir jeg blaffen i. Jeg purrer aldri, og jeg kjøper aldri ekstraavagante gaver til lærerne. En blomsterbukett til rundt 100-lappen er det jeg har gått for.


Ja, det der er jo the way to roll.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-17, 13:12   #140
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Foreldre, dere trenger ikke å kjøpe gave til læreren..."

Her ble det sånn i ene klassen til ungene at klassekontakten skrev på facebook at vi etter enighet på foreldremøtet skulle betale inn en sum til klassekassa. Man kunne vippse eller sende med ungene på skolen. Det det endte med var jo at mange skrev i kommentarfeltet at de hadde vippset, så mye for den anonymiteten liksom.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no