Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Bærbusker

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-19, 22:31   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Bærbusker

Jeg planlegger ny hage og vil ha bærbusker, men kan ingenting om det. Eneste jeg vet er at jeg vil ha solbær og rips. Det er gode sol- og jordforhold på tomten.

Spørsmål til dere kloke damer/menn:
- Hvor mange busker bør man ha hvis man skal drive matauk som å lage saft og syltetøy? Kun til egen husholdning.

Vil også ha rabarbra, vokser de såpass raskt så man kan plante en liten plante?

Vurderer også drivhus til tomater og agurk (savner smaken av bestefars tomater). Krever det mye stell og pass? Hvis man f.eks reiser på ferie 3 uker om sommeren?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 21-04-19 kl 22:40.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-19, 23:25   #2
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.856
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bærbusker

Foreldrene mine har en av hver. De vokser godt og gir rikelig med bær. De har stikkelsbær også.

Vi derimot, har 2 + 1, og det gir minimalt. Grønne fingre gikk visst ikke i arv.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-19, 23:42   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bærbusker

Man kommer veldig langt med en rips og en solbær, særlig om man husker å beskjære dem et og annet år og slenge på en neve hønsegjødsel om våren. Stikkelsbær skal det litt mer til før monner, er min erfaring.

Sjekk om du kan finne noen frilandstomater til solveggen før du kjøper drivhus. Norderås busk er en god type som du nok får kjøpt på Felleskjøpet (de Haes gartneri). Tomater overlever ikke 3 uker alene uten vann, med mindre de står under åpen himmel og det regner noe.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-19, 00:38   #4
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bærbusker

Takk for gode svar. Har Googlet og lest litt om drivhus, kanskje litt ambisiøst å starte med ja. Takk for tips Luftslottet om Felleskjøpet.

Jeg drømmer om å ha bugnende rips og solbærbusker som i bestemors hage. Hos bestemor og bestefar kunne jeg spise meg mett i hagen om sommeren. Krispe sukkererter og gulrøtter, smakfulle tomater.
Men mine fingre er heller ikke spesielt grønne, men jeg håper å kunne lære.

Nå har vi fått oss en tomt som jeg håper å kunne dyrke litt mat i, så jeg får forske litt på det. Frukttrær skal jeg ikke ha.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 22-04-19 kl 00:45.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no