Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-12, 15:07   #1
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Jeg har jobbet hardt for å øke vekta (191 cm og 80 kg), og det går da sakte fremover
Etter en skikkelig halsbetennelse for noen mnd siden, gikk jeg ned fra 78 til 74 kg, fordi jeg rett og slett ikke fikk i meg nok næring.

Når jeg fikk gjenopptatt styrketreningen og fikk i gang selvfòringen, ble det bedre, men skulle bare sett at det gikk noooooe raskere Vil opp i 85 ihvertfall.

Det går mye i fisk her i huset, ikke særlig fetende, så jeg bruker frokost, lunsj og mellommåltidene til å få i meg det jeg VET er kalori-rikt og fullt av sunt fett, bl.a:

Egg og Bacon
Valnøtter
Brød med kjøttpålegg (noe grovt brød, men også noe lyst brød)

I tillegg drikker jeg tre proteinshake om dagen (ca 1300 kalorier ekstra der).
Har fått vite at jeg, med min høye forbrenning og treningsmengde (annenhver dag), bør ha i meg 3500-4000 kcal daglig.

Så, til poenget. Ingen stor krise her, bare lurer på om noen har tips til andre ting man kan hive i seg i løpet av dagen, når man vil øke vekta noen kilo til?

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 15:13   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Avocado er jo full av sunt fett.
Ellers vet jeg med sikkerhet at all sjokoladen og colaen jeg har inntatt de senere år er grunnen til at jeg sliter med det motsatte probleme.

En venninne av meg som har slitt med det samme som deg opplevde at hard styrketrening i tillegg til proteinrikt kosthold, var det eneste som fikk henne litt opp i vekt.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 15:15   #3
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Har fått såpass påpakk fra tannlegen min, at jeg nesten ikke tør å drikke cola lenger :P
Avocado ja, det er sant! Det legges i handlelista asap!

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 15:16   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Øl.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 15:17   #5
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Glad i øl :P Men holder det til fredag/lørdag, da det ødelegger mye av treningen :P Man vil gjerne legge på seg i muskelmasse, ikke rundt magen :P

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 15:17   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Ost er kaloririk mat, uten å være tomme kalorier.
Sjokolade?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 15:29   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Jeg hadde en kollega med samme problem en gang, han holdt problemet "i sjakk" med ett skolebrød hver dag. Usikker på om det er en anbefalt løsning.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 15:30   #8
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Drikk mye melk - det er det gamle bodybuildertrikset. Jeg er ikke så glad i bare melk, men fikk i meg en del med å drikke mye kaffe latte.

Ellers så hadde jeg størst suksess med å venne meg til å spise mer enn jeg var vant til. La alltid litt mer oppå tallerkenen til lunsj og middag enn jeg trodde jeg skulle klare å spise, og dyttet det ned på slutten av måltidet selv om jeg egentlig var mett. Over tid ble det lettere, akkurat som om magesekken hadde utvidet seg (og det hadde den kanskje, usikker her).

Ulempen med å venne seg til å spise mye ble tydelig når jeg falt ut av det heftigste trenignsregime - plutselig spiste jeg nok mat for tre tunge styrketreninger og en kondisjonsøkt i uka, men det eneste jeg drev med var litt fotball. Tok sin tid å skru ned spisingen igjen, og vips ble buksene for trange over magen og jeg måtte plutselig aktivt spise mindre (som vi jo alle vet heller ikke er gjort i en fei).

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 15:48   #9
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Melk er også en god idè.
Og jeg skal følge det tipset faktisk, om å ta litt ekstra til hvert måltid.
Med min forbrenning og mine gener (pappa er 58, og like slank) skal det nok mye til å legge seg ut senere, så jeg tror jeg trygt kan gjøre det

Som i dag, tre pakker bacon og tre egg med brød Fikk trøkka det ned til slutt, men da var jeg mett også

Akkurat skolebrød-varianten tror jeg er mindre smart. Kan jo ikke være sunt!

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 15:53   #10
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Hva med å blande litt sunn olje i de protein shakene? F.eks Cocosa eller Udo's Choice.

Jeg kan også føye meg inn i køen av de som vet at sjokolade fungerer bra for vektøkning....

__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 15:57   #11
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Opprinnelig lagt inn av Joy Stark, her.

Hva med å blande litt sunn olje i de protein shakene? F.eks Cocosa eller Udo's Choice.

Jeg kan også føye meg inn i køen av de som vet at sjokolade fungerer bra for vektøkning....


Tja, hvorfor ikke. Men de shakene er uansett så propp fulle av det man trenger da..
Men sjokolade har vel ikke mye bra fett i seg?! Tenker at man "legger på seg innvendig" også

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 16:20   #12
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Jo det er mye i de shakene, men målet ditt er vel å øke det totale kalori inntaket pr dag? Da vil 1 ss Udo's i hver shake gi deg totalt 390 kalorier ekstra hver dag.

Og nei sjokolade har ikke så mye bra fett i seg med mindre det er mørk sukkerfri sjokolade du putter i deg.

__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 16:41   #13
Silje sol
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 292
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Vil anbefale deg å sjekke ut forumet på Fitnessbloggen.no sine sider.
Mange gode råd der.
Ellers er det jo å blande inne ekstra olje der du kan

__________________
Jente 07 & gutt 09.
Du kommer sikkert til å gjøre mye dumt, men gjør det med begeistring!
Silje sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 16:57   #14
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Udo's choice, hvor kjøper jeg det?

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 16:59   #15
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Opprinnelig lagt inn av Rune Brown, her.

Glad i øl :P Men holder det til fredag/lørdag, da det ødelegger mye av treningen :P Man vil gjerne legge på seg i muskelmasse, ikke rundt magen :P

Jeg hadde masse gode tips helt til jeg leste dette. Da må jeg melde pass. hilsen bredest-på-midten.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 17:01   #16
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Helsekost!

Hva med å lage egne smoothier?
Frosne/ferske bær, frukt, banan, rått egg(smakes ikke, fullt av proteiner), kanskje noen valnøtter(det sunne fettet), juice/melk/is/youghurt.

Nøtter som mellommåltid, energirikt uten å mette for mye.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 17:30   #17
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

http://fitnessbloggen.no/spise-ukokte-egg/

"
Egg, og spesielt de fra frittgående høns er en viktig kilde til omega-3, vitamin D, E, A, betakaroten, antioksidantene lutein og zeazantin, samtidig som egget inneholder mye sunt fett og kvalitetsprotein.
Det er derfor naturlig at treningsglade nordmenn prioriterer å spise egg for å toppe formen nå mot sommermånedene. Det derimot kanskje ikke alle vet, er at man bør unngå å spise råe egg."

"Hvorfor? Et ukokt (rått) egg gir lav biotilgjengelighet av næringsstoffer, hvor flere studier antyder et proteininntak på bare 50-60 %. Råe egg inneholder et glykoprotein som heter avidin som binder biotin, og vil hemme næringsopptaket fra råe egg. Ved å koke eller steke egget deaktiverer man avidin, og vil derfor oppnå et fullverdig opptak av protein.

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 18:08   #18
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Pesto og avokado er jo fin ekstras på brødskiva. Oliven, nøtter, tørket frukt til småspising. Velge den fete varianten av melkeprodukter.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 18:37   #19
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

Om dere spiser masse fisk kan du jo prøve variander som bakt laks med pesto på toppen. Kjempegodt!
En rømmedæsj til fisken kan jo også funke.
Oljedressinger på salaten. Og ha i pinjekjerner og gresskarkjerner i salaten.

Hjemmebakt brød med olje og mye korn og frø er jo både sunt og rikt på det rette fettet.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 19:28   #20
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Raskere vektøkning - Tips til inntak?

En solid porsjon havregrøt laget på helmelk til kveldsmat burde gjøre susen. Gjerne med god klatt smør oppi.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no