Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser du på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva spiser du på julaften?
Svineribbe 35 37,63%
Pinnekjøtt 33 35,48%
Lutefisk 4 4,30%
Kveite/laks/torsk 4 4,30%
Kalkun 8 8,60%
Er vegetarianer, spesifiserer i tråden 0 0%
Annet, spesifiserer i tråden 9 9,68%
Deltakere: 93. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-06, 20:31   #1
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hva spiser du på julaften?

Nå har jeg mast om de syv sorter, så da kaster jeg meg ut i enda en spørreundersøkelse kun egnet til å grafse i privatlivet deres. Hva spiser dere på julaften? Er det tradisjon, eller prøver dere nye ting innimellom? Kommer tradisjonen fra din familie, eller har mannen tatt den med seg?

Hos oss varierer det litt. Mannen min er vant til å spise pinnekjøtt, men når vi skal ha mine foreldre på besøk blir det verken saueribbe eller annen ribbe. Min kresne mor foretrekker noe litt mer nøytralt, og derfor har vi hatt kalkun så lenge jeg kan huske. Med rødkål, rosenkål, mandelpoteter og fløtesaus. I år skal min bror og svigerinne være med, så da blir det Waldorfsalat i tillegg. Desserten blir multekrem eller riskrem.

Hvordan gjør dere det?

  Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:33   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.783
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

I år?
I år spiser vi pinnekjøtt.
Jeg foretrekker ribbe.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:36   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Pinnekjøtt.
Og ribbe til gubben.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:37   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Jeg er vokst opp med ribbe hver julaften, sambo er vokst opp med forskjellig fra år til år. :skjønner ikke at det er mulig:

I år kommer SvigerTiger and the Bunch hit ( høres ut som et fancy band, sant?), og det blir selvsagt ribbe.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:38   #5
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Pinnekjøtt og ribbe.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:38   #6
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Ribbe

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:43   #7
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

I år blir det kalkun. Det er helt bingo hos oss. Alt ettersom hvem vi er sammen med og hvor vi spiser.

Vi har prøvd ulike ting, og ønsker vel å etablere en slags mattradisjon etterhvert. And liker vi godt. Og torsk. Kanskje blir det noe slik? Jeg tror neppe ribbe og pinnekjøtt blir årlig begivenhet hos oss.

Men én ting er spikret, nemlig desserten. Riskrem blir det både julaften, første dag og andre dag. Og gjerne ny runde på nyttårsaften.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:44   #8
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Hmmm....ser at jeg burde ha tillatt flere svar her. Sorry, folkens!

  Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:48   #9
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Ribbe Både jeg og mannen er vant til ribbe så da er det ingen sak.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:54   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Ribbe, medisterkaker og sossisser i år.


Jeg er ikke så glad i julemat, men riskrem med rørte jordbær er godt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:54   #11
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Ribbe her også.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:56   #12
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Pinnekjøtt

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 20:57   #13
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Vi pleier å ha pinnekjøtt (men jeg må si at jeg er mest glad i ribbe da)

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 21:01   #14
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Ribbe her.
Vokst opp med det selv om jeg er fra Bergen jeg. Mormoren min er nemlig fra Biri.
Jeg elsker pinnekjøtt da! I år skal det feires at jeg har fått spisebord, og jeg skal invitere hele svigerfamilien på pinnekjøtt 1. dag jul.

Hadde jeg fått velge fritt ville jeg ha spist kalkun på juleaften.
Riskrem er ett must!

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 21:07   #15
Elis
*Happy*
 
Elis sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Drammen
Innlegg: 1.739
Elis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Ribbe.

__________________
Elis
1996 ~ 2000 ~ 2003
Elis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 21:09   #16
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Desverre ribbe, skulle ønske vi hadde pinnekjøtt.
Fruktsalat med krem til dessert, så jeg pleier å spare meg til desserten.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 21:09   #17
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Vi har svensk sockersaltad julskinka

Sviger tar med seg noen stykker med ribbe som de spiser. Resten av oss foretrekker julskinka. Så har vi ris (mannen spiser ikke potet), potet, prinskorvar (eller barndomsminner ), medisterkaker, kjøttboller, julepølse, surkål og rådkål.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 21:13   #18
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Ribbe, medisterpølse, medisterkaker og masse surkål!!

Og så må gubben ha riskrem og det er jeg ikke så god til å lage......Har du oppskrift du vil dele med meg så tar jeg gjerne imot!!

__________________
Petra mor til petrus 02
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 21:14   #19
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Vi spiser alltid ribbe julaften, og de siste årene har mamma invitert på pinnejøtt 2. juledag. Veldig greit å være innom begge varianter i løpet av juledagene, da jeg har fått mer og mer sansen for pinnekjøtt med tiden. Julaften hadde derimot ikke vært helt det samme uten ribba, til tross for at jeg egentlig ikke er stormende begeistret. Men ribbemiddagen er en av de tingene som utgjør jul for meg.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 21:21   #20
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Hjemmefra er jeg vant til rømmegrøt og spekemat. Skal til svigermor i år, der er det hvit fisk - torsk, kveite eller steinbit, alt ut fra hva man får tak i som er ferskt.

Jeg er veldig fornøyd med begge delene, får fordøyelsesbesvær av pinnekjøtt, og ribbe liker jeg ikke i det hele tatt. Har aldri helt skjønt poenget, du har ribbe, og som tilbehør er det pølser og medisterkaker? Er ikke det litt smør på flesk? Kjøtt med kjøtt og kjøtt?
Jeg ble utsatt for en ribbemiddag hos eks-svigerbesteforeldrene mine et år, spiste vel mest saus og poteter...

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no