Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den farlige palmeoljen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-07, 10:01   #21
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Det brukes nok ikke kaldpressede oljer ved framstilling av margaring. men "vanlige" oljer som er presset ved hjelp av varme eller "kjemikalier".

Kokkosfett og smør (helst klaret) til steking sier min ernæringsfysiolog. Plameolje er greit. Og kaldpressede oljer forøvrig i matlagingen og som kosttilskudd.

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 10:03   #22
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Finnes det klaret smør å få kjøpt feks fra Tine eller andre norske merker? Jeg utstår ikke det klarna smøret man får fra India/Pakistan i innvandrerbutikker...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 10:18   #23
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Hvilket smør er greit å bruke?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 11:34   #24
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Meierismør smaker mye bedre enn margarin og gjør det meste av mat bedre. Vi bruker ikke så innmari mye smør, og om det tynne laget på skiva smaker godt eller vondt har mye å si for meg. Margarinen er sikkert blitt sunnere etter at de fjernet transfettet, men smaker fremdeles høgg.

Smør kan man enkelt klarne selv, ved å smelte på svak varme og skille "grums" og det gule fettet. Det gule kan oppbevares i glass i kjøleskapet.

Maximillias liste er uansett mat som av mange ulike årsaker bør unngås til hverdags.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 11:37   #25
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Smør kan man enkelt klarne selv, ved å smelte på svak varme og skille "grums" og det gule fettet. Det gule kan oppbevares i glass i kjøleskapet.

Joda, jeg vet man kan lage det selv, men når man trenger mengder som feks 4-5 kopper, så gidder jeg ikke, enklere å kjøpe det.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 11:39   #26
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Jeg klarer ikke Meierismør, liker ikke smaken.
Vi bruker veldig lite smør vi også, men det går endel når jeg baker.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:07   #27
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Jeg klarer ikke Meierismør, liker ikke smaken.
Vi bruker veldig lite smør vi også, men det går endel når jeg baker.

Har du prøvd Tine meierismør? Jeg liker ikke smør, men Tine meierismør funker helt greit til matlaging og baking.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:29   #28
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Har du prøvd Tine meierismør? Jeg liker ikke smør, men Tine meierismør funker helt greit til matlaging og baking.

Skal prøve.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 19:58   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Har du prøvd Tine meierismør? Jeg liker ikke smør, men Tine meierismør funker helt greit til matlaging og baking.

Det finnes vel ikke så mange andre typer meierismør?? Og smør og meierismør er da det samme? :???:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 20:59   #30
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det finnes vel ikke så mange andre typer meierismør?? Og smør og meierismør er da det samme? :???:

Jeg tror ihvertfall at det er det samme..

Jeg bruker økologisk Røros smør, kjempegodt

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 08:54   #31
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Her kan dere lese en ernæringsfysiolog svare om transfett:

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1071

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 10:14   #32
Zita
Fullverdig medlem
 
Zita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 66
Zita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Den farlige palmeoljen

Den ene dagen er ting sundt . for så å bli helseskadelig den neste.

Aner ikke hva som er sundt eller skadelig jeg.
Spiser det jeg synes er godt.

Zita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no