Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-07, 23:55   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Barselgruppedamene kommer hit en kveld denne uka til "lett servering og oppdatering siden sist gang vi så hverandre". Fokus er skravling. Jeg tror de fleste kjører, dessuten er 3 av dem gravide igjen, ergo ikke rødvinskveld dette.
Hva skal jeg servere? Nå har jeg akkurat vasket spy av alt vi eier og har i 3 timer, inkludert bil, bilstol og en haug klær, og klarer ikke tanken på å ha besøk denne uka i det hele tatt, men jeg får det vel til. Jeg trenger tips til lett servering som tar minimalt med tid å lage, gjerne noe jeg omtrent kan kjøpe helt ferdig....

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 23:56   #2
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Kyllingfillet i rømmesaus, servert med tagliatelle?

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 23:57   #3
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Hva med en salat? Jeg hadde venninner på besøk forrige uke og vi spiste gresk salat med tszatsiki, tapenade og godt brød.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 23:58   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Kyllingfillet i rømmesaus, servert med tagliatelle?

Hørtes bra ut. Men jeg tenkte egentlig ikke middag. Regner med de har spist med familien når de kommer kl 2000 til lett servering.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 00:00   #5
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Ost og kjeks? Med et stort fruktfat.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 00:03   #6
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Hørtes bra ut. Men jeg tenkte egentlig ikke middag. Regner med de har spist med familien når de kommer kl 2000 til lett servering.

Åh, ja sånn ja...

Hmm, oppkutta grønnsaker, papadums, noen ulike dip'er, litt innbakte reker (sånne ferdiggreier, bare til å frittere i olje), cherrytomater...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 00:06   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Ost og kjeks? Med et stort fruktfat.

Det var det jeg egentlig hadde tenkt. Og det er alltid en løsning, men da jeg innså at 3 av 6 er gravide igjen blir det utrolig mye krydderost og lite annet morsomt på store deler av deltakerne...

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 00:06   #8
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Denne salaten er kjapp, enkel, og livsfarlig god.

3 syrlige epler
2 appelsiner
150 g druer
3 stilker stangselleri
1 boks skinke
200 gram ost (norvegia/jarlsberg e.l.)

Dressing:
lettmajones
lettrømme
1-2 hvitløkbåter, presset
1 ss sitronsaft

Skjær epler og appelsiner i terninger.
Del druene i to (kjøp steinfrie druer, så slipper du pirkarbeid)
Stangselleri i biter, ost og skinke det samme.
Dressingen kan du ha i ei skål ved siden av.
Hvitløksbaguetter til er nam.

Håper dere får en fin kveld!

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 07:53   #9
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det var det jeg egentlig hadde tenkt. Og det er alltid en løsning, men da jeg innså at 3 av 6 er gravide igjen blir det utrolig mye krydderost og lite annet morsomt på store deler av deltakerne...

Man kan nå spise de fleste oster for det om man er gravid

Sitat:

Bruk melk og ost under graviditeten, men ikke:

  • upasteurisert melk
  • ost av upasteurisert melk.

Sitat:

Myke og halvmyke oster
Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola, bør inntas ferskest mulig.

Så er jo bare å se på når de er laget. For de fleste oster står det når de er produsert og best før.

Jeg har nå spist masse ost i dette svangerskapet

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 08:28   #10
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Hva med fruktsalat med vaniljekesam? Eventuelt vaniljesaus eller is?

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 08:57   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Sjokoladefondue fikk jeg lyst på nå. Frukt i biter dyppes i sjokolade (f.eks. toblerone eller firkløver) som er tilsatt litt kremfløte.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 09:02   #12
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Gresk salat er nesten alltid en slager. Dessuten er den kjapp å lage:

Alt i litt store biter:
Slangeagurk
Rødløk
Paprika
Tomater
Fetaost

Hell over litt god olivenolje og krydre godt med oregano. Skal den mette mer, kan du steke litt biff- eller kyllingstrimler og ha oppi.

Lag tzatziki av matyoghurt, revet slangeagurk, hvitløk og litt sitronsaft.

Voila!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 13:04   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Man kan nå spise de fleste oster for det om man er gravid





Så er jo bare å se på når de er laget. For de fleste oster står det når de er produsert og best før.

Jeg har nå spist masse ost i dette svangerskapet

Jeg vet det, men det er veldig mange som ikke spiser Brie og blåmugg i det hele tatt feks for sikkerhets skyld. Jeg var en av dem selv.

Ellers takk for masse tips!

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 13:12   #14
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Enkle sandwicher pleier jeg å servere. Kjøp litt godt pålegg, dander med litt salat, fetaost, olje osv. Kjempegodt. Ulikt kjøttpålegg gravide kan spise, reker. Og for de som ikke er gravide er spekeskinke, ruccola og fetaost godt. Eller roastbeef.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 13:19   #15
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

En enkel salat med litt grønt, gjerne ruccola, parmaskinke og høvlet parmesanost eller fersk mozzarella revet i småbiter med henden, samt diverse frukt, for eksempel nektarin eller fiken. Brød til.

Til dessert kan du bake en kake hvis du har tid, eller bare sette frem en skål med sjokolade.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 15:05   #16
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Jeg slår et slag for pastasalat med hvitløksdressing...

Pastarør kokes jo fort

Salat (vestfoldssalat og ruccola f.eks)
Agurk
tomat
grillet kylling
Løk/purre (om ingen ammer og er løkhysterikere da)
fetaost (apertina i den boksen kan spises vet jeg)
avocado

Det går veldig fort å lage...

og dressing? Slik pose som skal blandes i rømme eller kesam...funker som hakka møkk...

og ferskt brød i tillegg evt...

Ellers var jo sjokoladefondue en super idé...*gottasjuk*

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 15:16   #17
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

og dressing? Slik pose som skal blandes i rømme eller kesam...funker som hakka møkk...

Hakka møkk på salaten?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 15:23   #18
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

1 boks vaniljeis
1 pose peanøtter
1 pose nonstop

= Is med peanøtter og nonstop. Serveres med pepsimax eller kaffe.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 15:39   #19
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.923
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

1 boks vaniljeis
1 pose peanøtter
1 pose nonstop

= Is med peanøtter og nonstop. Serveres med pepsimax eller kaffe.

Peanøtter skal en vel helst ikke spise så mye av når en er gravid. Jeg var i alle fall helt hysterisk for å ikke få i meg peanøtter av en eller annen grunn.

Grønnsaker og dip er jo bestandig populært. Bare husk å vask grønnsakene grundig.

En pai er fort gjort å lage med en sånn Maizena-paibunn, ost, skinke, champinjon og eggestand (står oppskrift på Maizena paibunn pakka).

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 15:42   #20
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentekveld - med lett servering på 5 minutter

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Peanøtter skal en vel helst ikke spise så mye av når en er gravid. Jeg var i alle fall helt hysterisk for å ikke få i meg peanøtter av en eller annen grunn.

Hvorfor det? Kan det trigge nøtteallergi? Trodde det var under amming man skulle være forsiktig med nøtter?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no