Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tre dresser ødelagt i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-07, 12:00   #121
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av KlaraKu, her.

Jeg mener at det er ikke noe problem å lære barna å ta litt vare på klærne sine UTEN at det btyr at man hemmer dem i leken.
Hadde min gutt sklidd fortover asfalten i dressen sin, slik bina forteller, ja, så hadde jeg bedt han stoppe med det fordi dressen hans ikke tåler det. Og det tror jeg en gutt på snart 5 år hadde forstått.

Hvis barna dine, bina, tegner på dukkene sine, knuser bilene sine med vilje, klipper sund kosedyrene sine ol., ville du sagt det også var greit fordi de trenger og utfolde seg og det var jo bare en LEK?

Jeg synes det er viktig at barn lærer å ta vare på tingene sine, både klær og leker.
Og det betyr IKKE at de ikke få leke.
Men synes godt man kan si til barna, både i barnehagen og hjemme, at de ikke får ake på rompa på grusen, fordi da sliter de ut klærne sine. Og jeg har heller ikke råd til 3 dresser pr vinter.

Nei, som allerede sagt så godtar jeg ikke at de ødelegger med vilje. Her under faller både tegning og knusing og klipping. Men at man kaster seg bortover bakken som en fotballspiller, det er lek. Samme er aking, klatring, hopping osv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:05   #122
KlaraKu
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 121
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei, som allerede sagt så godtar jeg ikke at de ødelegger med vilje. Her under faller både tegning og knusing og klipping. Men at man kaster seg bortover bakken som en fotballspiller, det er lek. Samme er aking, klatring, hopping osv.


Ok.
Men jeg mener nå fortsatt at man kan lære barn å ta vare på klærne sine uten at det betyr at de ikke får grise seg til eller sitte på en benk i utetiden til barnehagen.
Selv om det er lek kan man si at sånn kan du ikke leke her på asfalten fordi dressen din tåler det ikke. Hva er egentlig så galt med det?

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:06   #123
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jøss. SYnes du faktisk at dette er bra? Du lærer jo dermed guttungen at det er helt "lov" til å ødelegge klærne sine? For dette er jo ikke vanlig slitasje, det er å ødelegge. I mine øyne ihvertfall.

Så lenge de ikke ødelegger knærne er jeg fornøyd.

Når det er sagt, jeg ønsker jo ikke at de skal ødelegge mest mulig klær. Men når det er barfrost for eksempel, eller snøen har blitt til glatt, hard is med steiner og kvister som stikker opp, da syns jeg ikke at regntøy er et godt alternativ. Det er for kaldt med regntøy. Mine tar det også forholdsvis med ro og river ikke i filler hvis de henger seg fast.

Når det gjelder parallellen til leker så mener jeg enkelt og greit at man skal bruke lekene slik de er ment, men det bør de også tåle. En trehjulssykkel i barnehagen må tåle å lastes med bøtter på styret og ha en ekstra passasjer, og den må tåle å brukes i regn. Vi setter strenge grenser mellom inneleker og uteleker, men uteleker må faktisk tåle både vann og sand. Det betyr ikke at man skal gyve løs på alt, men at man faktisk har lov til å fylle bøtta med sand, og resulterer det i at håndtaket ryker og bøtta sprekker i møtet med bakken, så er det bøtta som er for dårlig og ikke ungen som gjør noe galt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:08   #124
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes heller ikke det er naturlig å gå med sandaler i sølepytter jeg altså. Jeg gjør jo ikke det selv? Hvis jeg tar på barnet mitt sandaler i sandalvær, men med sølepytter, opplyser jeg da om at han bør la være å gå i sølepyttene?

Personlig klatrer jeg heller ikke i trær, men ser ingen grunn til at barna skal "spasere" selv om jeg gjør det.

Når det er varmt, f.eks. 25 grader, da bruker vi sandaler og shorts, selv om det har regnet og er sølepytter.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:11   #125
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Det er mulig du driter penger, men folk flest gjør ikke det og invisterer i gode dresser som er ment å holde ungen varm og tørr igjennom vinteren.

Min unge er bare 3 men han er heldigvis så oppegående at han forstår hva jeg mener om jeg ber han om ikke å skli der det ikke er snø for da blir dressen ødelagt. Det har ingenting med å hindre barns naturlige lek, det har med å sørge for at man etter endt lek fremdeles har en varm dress til ungen.

I barnehagen til minstemann får ungene beskjed om å bruke rumpeakebrett om de skal skli der det er fare for at dressen blir ødelagt....

Nei, jeg driter ikke penger, men jeg syns altså at fysisk aktivitet er positivt, SELV OM det resulterer i flenge i regnbuksa eller utslitt regndress. Vi oppfordrer også til bruk av rumpeakebrett, men i praksis er ikke det alltid så lett å gjennomføre. For eksempel fordi barnehagen ikke har NOK rumpeakebrett til alle.

Jeg syns bare helt prinsippielt at barna IKKE skal gå rundt og bekymre seg for klærne når de leker. De skal ikke ta hensyn til "huff nå blir skoene mine skitne" eller "nå blir dressen min veldig slitt" når de leker.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:16   #126
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Hva er det du egentlig diskuterer, Bina? Du trekker frem eksempel etter eksempel på hvorfor du tillater normal lek. Det er da stor forskjell på å ha sand i en bøtte eller å la dressen slites over tid, og det Amor har opplevd. Hun fikk hjem hele tre ødelagte dresser tilhørende tre forskjellige barn på samme dag, med en forklaring fra pedagogisk leder som tyder på at barnehagepersonalet har stått og sett på at barna har ødelagt klærne sine. Det er ikke normal slitasje og burde vært korrigert.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:18   #127
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hva er det du egentlig diskuterer, Bina? Du trekker frem eksempel etter eksempel på hvorfor du tillater normal lek. Det er da stor forskjell på å ha sand i en bøtte eller å la dressen slites over tid, og det Amor har opplevd. Hun fikk hjem hele tre ødelagte dresser tilhørende tre forskjellige barn på samme dag, med en forklaring fra pedagogisk leder som tyder på at barnehagepersonalet har stått og sett på at barna har ødelagt klærne sine. Det er ikke normal slitasje og burde vært korrigert.

Det jeg sier er at aking på rumpa er normal lek. Ja, det kan resultere i flenger eller kraftig slitasje på klærne. Og det kan mange andre typer normal lek også. At tre godt slitte dresser mot slutten av sesongen ryker på samme dag er uflaks, men mest sannsynlig har alle tre ungene lekt og akt og hatt det skikkelig gøy.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:23   #128
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det jeg sier er at aking på rumpa er normal lek. Ja, det kan resultere i flenger eller kraftig slitasje på klærne. Og det kan mange andre typer normal lek også. At tre godt slitte dresser mot slutten av sesongen ryker på samme dag er uflaks, men mest sannsynlig har alle tre ungene lekt og akt og hatt det skikkelig gøy.

Da har vi forskjellig oppfatning av hva som er normal lek, hva som er normal slitasje og hvor man setter grenser i leken og introduserer alternativer som også er skikkelig gøy. Det er helt greit, og da forstår jeg hvor vi er uenige. Takk for oppklaringen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:24   #129
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det jeg sier er at aking på rumpa er normal lek. Ja, det kan resultere i flenger eller kraftig slitasje på klærne. Og det kan mange andre typer normal lek også. At tre godt slitte dresser mot slutten av sesongen ryker på samme dag er uflaks, men mest sannsynlig har alle tre ungene lekt og akt og hatt det skikkelig gøy.

Mulig jeg er blind.. men jeg har ikke sett noe sted at det var snakk om tre godt slitte dresser??

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:25   #130
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Mulig jeg er blind.. men jeg har ikke sett noe sted at det var snakk om tre godt slitte dresser??

Enkelt resonnement: Det er februar. Dette er barnas eneste dresser. Barna går i barnehage. Ergo er dressene godt slitte på denne tiden av året.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:29   #131
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Enkelt resonnement: Det er februar. Dette er barnas eneste dresser. Barna går i barnehage. Ergo er dressene godt slitte på denne tiden av året.

Snakk for deg selv.. det er ikke tilfellet her i gården. Jeg kjøper kvalitet og til tross for bruk hver eneste dag er den nesten ikke synlig slitt og kan fint brukes av en unge til neste år.

Det blir dumt at du legger til og trekker fra i diskusjonen etter eget forgodtbefinnende.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:31   #132
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Snakk for deg selv.. det er ikke tilfellet her i gården. Jeg kjøper kvalitet og til tross for bruk hver eneste dag er den nesten ikke synlig slitt og kan fint brukes av en unge til neste år.

Det blir dumt at du legger til og trekker fra i diskusjonen etter eget forgodtbefinnende.

Eget forgodtbefinnende...

Jeg kjøper også kvalitet. Og min erfaring er at dressene sjelden holder en sesong. Og det skyldes ikke flenger eller skader, men jevn slitasje. Men klart, jeg tenkte jo ikke over at flertallet av barn ikke får lov til å leke i de dyre dressene sine.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:37   #133
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Eget forgodtbefinnende...

Jeg kjøper også kvalitet. Og min erfaring er at dressene sjelden holder en sesong. Og det skyldes ikke flenger eller skader, men jevn slitasje. Men klart, jeg tenkte jo ikke over at flertallet av barn ikke får lov til å leke i de dyre dressene sine.

Frekkheten lenge leve. Det er vel mer snakk om at det er normal folkeskikke å lære ungene sine å ta vare på det de har. Det å ta hensyn til både folk og ting er ikke så dumt å kunne og man vil oppleve at denne verden vil være langt mer vennlig innstilt om man kan oppføre seg.

Du får ha lykke til i din egen lille spesielle verden og jeg skal ikke spørre om det gjør vondt å være så arrogant.. for det forholder jeg meg for god til

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:37   #134
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.816
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men klart, jeg tenkte jo ikke over at flertallet av barn ikke får lov til å leke i de dyre dressene sine.

Slik jeg har oppfattet diskusjonen, får flertallet av barn lov til å leke i de dyre dressene sine. De får lov å leke, utfolde seg - og la dressene bli slitt på normalt vis, slik en dress blir i løpet av vinteren, dyr eller ei.

Men det er forskjell på hvordan man skal la barna få leke. Hva med å lære barna litt respekt for klærne sine?

Det er mulig det er kjempegøy å ake på rumpa ned en bakke uten snø...
Men må de nødvendigvis gjøre det - kunne de ha blitt sporet inn på andre måter å leke på?

Du sier et sted at det er forskjell på å ødelegge klærne sine i lek og å ødelegge dem med vilje... Hva om barnet lekte "sydame."
"Hei - nå leker jeg at jeg lager meg ny genser... klippe klippe..."

Dette ville vært en klar, definert lek - barnet ødela ikke genseren sin med vond vilje, tenkte ikke over at dette ikke var veldig lurt gjort...
Barnet hadde det kjempegøy nettopp fordi det lekte at det lagde seg nye klær...

Skulle barnet fått lov til det?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:44   #135
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Eget forgodtbefinnende...

Jeg kjøper også kvalitet. Og min erfaring er at dressene sjelden holder en sesong. Og det skyldes ikke flenger eller skader, men jevn slitasje. Men klart, jeg tenkte jo ikke over at flertallet av barn ikke får lov til å leke i de dyre dressene sine.

Er det mulig og være så inni granskauen sta? Her drar du alle over en kam og ferdig med det. Du stopper opp for argumenter og drar samme remsa om og om igjen.

Jeg har 3 barn jeg også. De leker, hopper og herjer så mye de måtte gidde å orke, men å bevist ødelegge dressene slik du lar barna dine få lov til, nei der går grensen min.

Det å stå å se på at tre barn fra en og samme familie ødelegger dressene sine bevist, for så å ikke stoppe dem og gi dem et rompeakebrett eller si til dem at her er det snø, der aker dere. Det er ikke å stoppe et barn i lek, eller nekte det å utfolde seg i leken, nei det er regelrett riktig korrigering i lek.

Jeg hadde blitt rimelig grinete hadde jeg hentet barna mine i samme barnehage med hver sin ødelagte dress fordi barnehagen ikke stoppet dem. Jo de skal få leke så mye de orker, men det går en grense. Klær er dyrt, spesielt med tre barn, men du har vel bare et barn, så du kan vel kanskje ikke uttale deg på akkurat det punktet, eller har du innvendinger her også. F.eks de kan jo arve.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:47   #136
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Hvis man har et aktivt barn, så har nok de foreldrene høyere utgifter til klær og sko. MEN det er jo en grense da. Selv om jeg har en aktiv jente, så stopper jeg jo henne fra å gjøre dumme ting, som å ake på grus etc. Dette fordi at man som voksne har et ansvar å lære barn om hva som er akseptabelt og ikke. Barnehagepersonalet har et ansvar for å følge opp at barna ikke bevisst kan gjøre ting som ødelegger. Klarer de ikke å stoppe barna??? Da er de ikke særlig bra forbilder. Da klarer de vel ikke å stoppe barn som slår, eller knuser invetaret heller da.....? (satt litt på spissen)

Så du har ALL grunn til å reagere, for dette går ikke under normal slitasje, spør du meg

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:52   #137
KlaraKu
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 121
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Eget forgodtbefinnende...

Jeg kjøper også kvalitet. Og min erfaring er at dressene sjelden holder en sesong. Og det skyldes ikke flenger eller skader, men jevn slitasje. Men klart, jeg tenkte jo ikke over at flertallet av barn ikke får lov til å leke i de dyre dressene sine.

Nei, for det er jo akkurat sånn det er.
Fint du har forstått poenget så godt.
Barna til de andre her inne sitter i de dyre klærne sine på benkene eller spaserer rundt barnehagen, mens dine er de eneste som får utfolde seg.
Også lurer du på hvorfor enkelte synes de kjenner deg igjen fra andre forum?
Er rimelig sikker på at jeg har støtt på deg sjæl.

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:58   #138
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Du sier et sted at det er forskjell på å ødelegge klærne sine i lek og å ødelegge dem med vilje... Hva om barnet lekte "sydame."
"Hei - nå leker jeg at jeg lager meg ny genser... klippe klippe..."

Dette ville vært en klar, definert lek - barnet ødela ikke genseren sin med vond vilje, tenkte ikke over at dette ikke var veldig lurt gjort...
Barnet hadde det kjempegøy nettopp fordi det lekte at det lagde seg nye klær...

Skulle barnet fått lov til det?

Jeg satt akkurat og tenkte på det samme. Mine barn leker mye med å klippe i ting. De klipper i papir. De leker. Men hva om de skulle finne på å klippe istykker klærne sine, eller leker, gardinene, møblene? Mener du at de skulle fått lov til det, fordi de leker og vi voksne ikke skal hindre dem i å utfolde seg i lek?

Nei, like viktig som å leke er å lære seg å ta vare på tingene sine. Jeg syns ikke dette er to ting som står opp mot hverandre.

Og det er forøvrig mitt ansvar som voksen å veilede dem slik at de lærer å ta vare på tingene sine. I disse tider, hvor klimakrisen henger over hodene på oss, syns jeg det er spesielt viktig å lære ungene å ta vare på ting, at det ikke bare er bruk og kast som gjelder.


Sist redigert av ElinM : 22-02-07 kl 13:09.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:59   #139
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Fikk du snakket med barnehagen, Amor ? Hadde fått et hys anfall av karat om det hadde vært meg !

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 13:12   #140
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

bina: Du legger til og trekker fra, tillegger andre folk meninger de ikke har og drar det helt ut her. Så jeg håper ikke du blir forbauset over at folk blir sinte.

I disse klimatider, der det er viktig å lære seg å begrense forbruket sitt (økt forbruk er en av de tingene som virkelig gir klimaendringene fart) og altså være forsiktig med tingene sine. Det betyr ikke at ungene må stå pent rett opp og ned i Reimadressene sine, men at de kan leke normalt slik dressene er designet for. Ingen dresser er designet for at man skal ake nedover en frossen bakke med kvister, skarpe steiner og is gang på gang. Jeg skjønner ikke med min beste vilje at ikke de ansatte sa "Ikke ak der. Ak der det er snø." Er det så vanskelig?

Fakta:
Dressene var helt fine da amor sendte ungene sine i barnehagen.
Dressene var helt ødelagte da hun hentet ungene noen timer senere.
I mellomtiden har ungene fått ake på barmark, uten at noen stanset dem. Det ødela dressene.

Hvis det var noe galt med dressene, hvordan kan de da ha vært helt fine da ungene ble levert i bhg? Hvis ikke de voksne i bhg skal grensesette ungene, hva er da ansvaret deres? Hvis ikke foreldre kan stole på at barnehagepersonalet sørger for at ungene og klærne deres kommer fra dagen i bhg uten særlig skade, hvem skal gjøre det da?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no