Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-15, 19:18   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Ja, hva gjør en pliktoppfyllende hageeier før vinteren?

Hva skal skjæres? Hva skal fjernes? Når setter man inn pottene? Hva skal tildekkes, og med hva?


Sist redigert av Cuyahoga : 24-02-18 kl 08:38.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-15, 19:28   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.569
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Man tar inn trampolina heøst FØR man er underveis i årets første høststorm. Man tar inn eller sikrer møbler i samme slengen.

Potter settes inn avhengig av hva som evt er i dem, og hva de tåler, men det meste skal i alle fall inn før første frostnatt (problemer er å vite når denne kommer) og hva gjør man da med dem avhenger igjen av hva som er oppi, og hvor kaldt det skal overvintre. Altså gitt at du mener at det skal overvintre da, potter som skal ha nye blomster neste år tas inn når det oppi er lite pent lenger. Og før frosten om de ikke er frostsikre.

Beskjæring og sånn kan jeg ikke noe om, (men vet at vi visst skal ta ripsbuskene. Og hekken, dog tror jeg ruipsen ideelt sett skal tas etter frosten, før knoppene springer, men vi skal FJERNE en del, sådet tas nok nå i høst helst) og tildelkking bedriver vi ikke, men har vel ikke noe som skal dekkes da.

Hjorteforing er ikke jeg så glad i heller, så jeg er særdeles sikker på om jeg vil få se noe av de krokusene jeg har kjøpt løk til som jeg skal sette ned i høst... (av den grunn kjøpte jeg bare en pakke som en test, så kjøper jeg mer neste år dersom jeg får se noen av dem)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-15, 19:33   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Jeg har to hortensiaer og en rose i potter, og de bør inn i garasjen før frosten. Jeg beskjærer dem ikke?


Sist redigert av Cuyahoga : 24-02-18 kl 08:38.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-15, 19:38   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.569
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Husker ikke, mitt eneste forsøk på å overvintre slike medførte at det eneste grønne på dem på våren var.... tusen grønne lus.

Tror dog jeg beskar dem, men det er et par år siden...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-15, 19:55   #5
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.757
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Jeg hørte Finn Schjøll si på God Morgen Norge idag at potter og krukker skal vaskes før de settes bort og at en skal kjøpe dobbelt så mange tulipanløk som en hadde tenkt.
Ellers er jeg fersk hageeier og vet ikke mye om dette.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-15, 20:13   #6
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.819
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Man setter masse løk for da kan man glede seg til våren selv om det er litt rusk her og der.

Jeg fjerner også litt, da. Men det er så kjedelig å skrive om.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-15, 20:43   #7
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Basics er å ta inn alt som vil frostsprenges, alt av potter og leker og balkongkasser. Og alt som ikke bør snø ned.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-15, 21:23   #8
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Er det hagehortensia du har? Den blomstrer på fjorårets skudd så der skal man kun fjerne de døde grenene, og la de andre få stå i fred. Frosne skudd kan skjæres ned til første friske bladledd, men dette gjøres vel helst på våren før det begynner å spire. Med andre ord ikke beskjære.

Dersom det er syrinhortensia du har kan du beskjære den så mye du vil egentlig. Desto lenger ned den beskjæres, desto større og tettere blir blomstene.

Mine krukkehortensia (hagehortensia) har overlevd vintre ned i -25 kuldegrader de to vintrene vi hadde det her, men jeg mener de både var skamklipte og overrasket meg da de kom opp igjen fordi jeg husker at jeg alt hadde glemt hva jeg hadde i de krukkene før det plutselig stod en hortensia der i full blomst

Sånn foruten det fikk jeg et godt tips om å huske å vanne en del av blomstene/buskene i vinterferien fordi det gjerne er nokså tørt da, samtidig som solsteken begynner å bli sterk. Dette for å unngå at blomstene/buskene blir brent/svidd.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-15, 21:38   #9
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Er det hagehortensia du har? Den blomstrer på fjorårets skudd så der skal man kun fjerne de døde grenene, og la de andre få stå i fred. Frosne skudd kan skjæres ned til første friske bladledd, men dette gjøres vel helst på våren før det begynner å spire. Med andre ord ikke beskjære.

Dersom det er syrinhortensia du har kan du beskjære den så mye du vil egentlig. Desto lenger ned den beskjæres, desto større og tettere blir blomstene.

Mine krukkehortensia (hagehortensia) har overlevd vintre ned i -25 kuldegrader de to vintrene vi hadde det her, men jeg mener de både var skamklipte og overrasket meg da de kom opp igjen fordi jeg husker at jeg alt hadde glemt hva jeg hadde i de krukkene før det plutselig stod en hortensia der i full blomst

Sånn foruten det fikk jeg et godt tips om å huske å vanne en del av blomstene/buskene i vinterferien fordi det gjerne er nokså tørt da, samtidig som solsteken begynner å bli sterk. Dette for å unngå at blomstene/buskene blir brent/svidd.

I vinterferien ligger det nok raust med snø her.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-15, 21:52   #10
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Travel tid i hagen nå!
Jeg lar alle store stauder stå i fred, de trenger næringen som kommer tilbake i røttene når de visner ned etterhvert.
Småbusker som har blomstret ferdig drar jeg over med hekksaksa om de henger for mye i veien. De største urnene som står ute hele året setter jeg lunt i en krok der jeg vet snøen pakker seg godt. Jeg stusser på epletræne når jeg høster inn.
Potter skal tømmes, der har jeg knapt begynt, har hatt tomater i ekstremt mange store potter i år. Når de er tømt på komposten spyler jeg dem og setter dem i garasjen. En halv dags jobb.
Plenen skal ha siste klipp nå,men jeg var tom for bensin på kanna, så det blir neste helg. Samler opp gresset og hiver det litt rundt busker og småtrær.
Høste og koke hyllebær skal gjøres. Det er yngste tenåring sin jobb, det er hans tre. Ruska plukker inn bjørnebær, jeg koker syltetøy.
Ingen løker som skal plantes i år, har mer enn nok.
Trampolina skal inn (mannens jobb) det skal også uteteltet med inventar (atter en halv dags jobb)
Snart daler bladene ned også, da blir det dugnad i heimen. Mye går til å dekke rosebedene resten går på komposten. Siste rest durer jeg over med gressklipperen som plenforbedring.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-15, 21:55   #11
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan forbereder man hagen til vinteren?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

I vinterferien ligger det nok raust med snø her.

Det kan jo tenkes at det rådet jeg fikk var lokalt begrenset, ja

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no