Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

[Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-18, 13:31   #1
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Jeg leser ofte i "Bøker du har lest" og "Hva leser du nå"-trådene for å få inspirasjon til neste prosjekt. I dag oppdaget jeg at en bruker nettopp hadde lest den boka som har satt aller størst spor hos meg og som er mye av grunnen til at jeg er så opptatt av litteratur som jeg er.

For ordens skyld, for meg var det "Ungdom" av Arild Nyquist. Pappa lånte den til meg fra biblioteket når jeg var 12-13 og jeg ble fullstendig grepet av den. Jeg leste den 4-5 ganger i ungdomstida og slukte også andre romaner og dikt fra samme forfatter. Den har en helt spesiell plass i livet mitt.

Nå har jeg lyst til å høre hva dere andre har latt dere inspirere av? Var det selve historien, språket, situasjonen du var i eller kanskje en blanding som gjorde at dette er favoritten? Fortell!

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 13:58   #2
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Jeg tror det må være Papillon. Innmari spennende, eksotisk og tanken på at den (visstnok) er sann.

Og Eli Sjursdotter av Falkberget. En av få bøker jeg har lest flere ganger. Hardt arbeid og tragisk kjærlighet.

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 04-03-18 kl 20:35.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 13:59   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.822
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Jeg husker ikke hva den het, men den var om prostituerte i Oslo eller noe sånt. Noen som vet hva det kan være?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 14:19   #4
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Åh, den boka om hun som måtte dra fra barnet sitt? Som var prostituert?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 14:21   #5
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

"Men tankene mine får du aldri" av Sverre Asmervik?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 14:21   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.822
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Åh, den boka om hun som måtte dra fra barnet sitt? Som var prostituert?

Ja det tror jeg. Og med mindre jeg blander det sammen med noe annet så var det en episode der hun hadde fått problemer med underlivet fordi hun hadde glemt en tampong og puttet en ny opp. Eller noe i den duren. Jeg har tittelen på tunga, men husker ikke helt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 14:23   #7
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Anne C - kan det være Asmervik sin "Men tankene mine får du aldri"

Den gjorde inntrykk på meg, men den eller de to bøkene jeg stadig tenker på og kommer tilbake til når jeg tenker på gode opplevelser med bøker er nok barneboka "Lise og Lotte, eller omvendt" og den utrolig fine, vare, vakre og viljesterke boka "Davitas harpe" av Chaim Potok. Det er er en haug med andre bøker jeg kan trekke fram også og Harold Pinter sine tekster har også gitt meg store leseropplevelser.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 14:24   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.822
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Anne C - kan det være Asmervik sin "Men tankene mine får du aldri"

Ja den er det nok. Takk!

Ellers er favorittboka fra barndommen "Den hemmelige hagen".

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 15:46   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Jeg holder på å rydde/kaste bøker før flytting. Jeg klarer visst ikke å kvitte meg med verken «skyskraperengler» av Tove Nilsen eller «Arv og miljø» av Vigdis Hjort. Lest med ca 30 års mellomrom, forøvrig.

Førstnevnte tror jeg at snuppa skal få forsøke seg på snart.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 15:57   #10
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Jeg tror Tatt av Vinden var den boka som for alvor fikk meg til å gå fra ungdomslitteratur til voksenlitteratur, og jeg husker at den gjorde et veldig dypt inntrykk på meg da. Ellers husker jeg også Men tankene mine får du aldri. Den satt en stund, den også. Av bøker i senere tid er det A Little Life som definitivt har sittet lengst i. Leste den i fjor, og den henger i fortsatt.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 15:57   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Det må nok ha vært The Lord of the Rings av Tolkien. Jeg leste den første gang i 7.klasse, og har lest den mange ganger etter det. Jeg klarte ikke å legge den fra meg, og jeg blir aldri ferdig med historien. Jeg har samme forhold til filmene, og er en av de få jeg kan se om og om igjen

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 16:12   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

God natt, Mister Tom. Jeg husker ikke hvor gammel jeg var da jeg leste den, men jeg hadde nok levd et veldig beskyttet liv og knapt hørt om omsorgssvikt o.l. Jeg husker spesielt godt det at han la seg under senga og ikke i den, den første natta.

I sommer leste jeg "en mann ved navn Ove", og det føles som den skal sitte i lenge, men jeg vet ikke. (Har både sett filmen og teateroppsetningen i tillegg.)

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 16:13   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Ja det tror jeg. Og med mindre jeg blander det sammen med noe annet så var det en episode der hun hadde fått problemer med underlivet fordi hun hadde glemt en tampong og puttet en ny opp. Eller noe i den duren. Jeg har tittelen på tunga, men husker ikke helt.

Åh ja den, den satte spor i meg og. Jeg har faktisk ikke lest hele boka for jeg fant et (ganske langt) utdrag av den i et blad en gang, fikk aldri lest fortsettelsen. Men tampongscenen sitter i enda.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 16:19   #14
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Det var flere av den type bøker på den tiden, Å være ung er for jævlig og Men tankene mine får du aldri. Tror det var en til også, men den husker jeg ikke navnet på akkurat nå. Må sjekke i bokhylla først.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 16:36   #15
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Autist og så, veien til det språklige slått


Den ga meg et ekstremt bra inntrykk av å ha autisme

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 16:47   #16
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Når jeg var 9-10 år lånte jeg en bok på biblioteket som handlet om noen ungdommer og hester i Mongolia. Den ene hesten rømte og det var veldig dramatisk, jeg leste den mange ganger. Den svenske arbeiderforfatteren Moa Martinsson leste jeg også mye av på den tiden. Hun skrev voksenbøker som var fra min egen by.

Som voksen må jeg tenke meg litt mer om.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 16:51   #17
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.173
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg tror det må være Papillon. Innmari spennende, eksotisk og tanken på at den (visstnok) er sann.

Enig.
Pappilon og Henki sin Han ga Aids et ansikt.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 17:14   #18
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Jernbanebarna.
Den grep meg veldig, selve historien. Det å miste så mye, helt plutselig, og å ikke vite hvorfor. Var rundt 10 da jeg leste den første gang.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 17:24   #19
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Lillelord trilogi, trist og fæl til slutt. Og så var jeg veldig fengslet av Isabell Allende tidlig på 90 tallet. Lars Saabye Christensen, Maskeblomstfamilien og en nyere fæl en, ikke anbefalt, men uforglemmelig. Vetle Lid Larsen, Kjærlighet før øya synker. Erlend Loe Doppler, kort og samtidig litt av en historie. Nå i det siste, Edvard Hoems trilogi og Elena Ferrante. Jeg liker historie om Italia, så Mario Puzo Gudfaren bøkene og John Dickies Cosa Nostra har fengslet. Og Ken Follet Sverdet og korset og Katedralen er fine. Jeg har Gunnar Stålesen trilogien til gode.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 17:25   #20
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: [Spin off]Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Ja det tror jeg. Og med mindre jeg blander det sammen med noe annet så var det en episode der hun hadde fått problemer med underlivet fordi hun hadde glemt en tampong og puttet en ny opp. Eller noe i den duren. Jeg har tittelen på tunga, men husker ikke helt.

Ja, det er «Men tankene mine får du aldri». Den tamponghistorien gjorde også veldig inntrykk på meg.

Ellers leste jeg en annen bok på den tiden som nok har blitt min favoritt og det er «Og bakom synger skogene» av Trygve Gulbransen. Levde meg veldig inn i den, selvom handlingen var satt til 1700-tallet.
Har vurdert å kjøpe den til flere leseglade ungdommer, men har vært litt redd for at språket er litt for gammelt.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no