Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Noen som har vært i Athen?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Sponsede koblinger:

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-18, 20:22   #1
Svanen
rett og slett lykkelig

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 53
Svanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Spørsmål

Noen som har vært i Athen?

Vi skal dit i vinterferien. Vet at det kanskje ikke er den ideele tida, men slik ble det. Storfamilien med mange hensyn til når vi kunne dra og økonomiske hensyn.

Vi har funnet både dyrepark, fornøyelsespark, lekeplasser og de "vanlige" severdigheter. Så vi skal nok finne noe for enhver smak. Kommer til å dele oss innimellom for å tilfredstille både unge og gamle.

3 åringen vår går ikke så mye og fort. Så en eller annen vogn/trille skal vi ha med. Bruker bæresele på flyplassen, så vi kan sjekke inn vår "vanlige" vogn, en Emmaljunga Scooter (har en kolli hver, og det trenger vi egentlig ikke). Eller vi kan skaffe en superenkel paraplytrille.

Vi skal ikke leie bil. Har leilighet ganske sentralt, så vi kommer oss rundt hovedsaklig med metro (og evt trikk/buss). Så da er det store spørsmålet hvordan en vanlig liten sportsvogn fungerer på/av metro/trikk? Eller om det blir helt håpløst. Vi er mange armer/hender til å bære henne og vogn gjennom og over. Men trenger ikke være helt håpløse forhold heller da. Det bør jo være handikapvennlig siden det ikke er supergammelt?

Hvordan er fortauer og slikt? Greit å trille på? Paraplytrille er jo litt håpløst på dårlige fortau...

Det er ikke badeferie, men å rusle langs strender og leke er fullt mulig. Noen tips hvor det er fint?

Og andre tips tar vi gjerne imot. Hva er oppskrytt? Hva er glemte og gjemte perler? Regner med å slippe mesteparten av sommerkøene. Og iallefall sommervarmen.

Gammel 11-01-18, 12:36   #2
Svanen
rett og slett lykkelig

Svanen sin avatar

Svanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelenSvanen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som har vært i Aten?

Ingen?

Gammel 11-01-18, 14:12   #3
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 124
Eia er et glitrende lys på stjernehimmelenEia er et glitrende lys på stjernehimmelenEia er et glitrende lys på stjernehimmelenEia er et glitrende lys på stjernehimmelenEia er et glitrende lys på stjernehimmelenEia er et glitrende lys på stjernehimmelenEia er et glitrende lys på stjernehimmelenEia er et glitrende lys på stjernehimmelenEia er et glitrende lys på stjernehimmelenEia er et glitrende lys på stjernehimmelenEia er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen som har vært i Aten?

Jeg har kun vært i Athen på vei til eller fra en øy, eller i forbindelse med idrettsarrangement, så jeg føler meg ikke kompetent til å svare på det du lurer på.

Paraplytrille er som regel upraktisk i forbindelse med gamle bydeler og slikt, etter min mening, så jeg ville gått for et mer praktisk trillealternativ.

Gammel 11-01-18, 14:54   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 654
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har vært i Athen?

Jeg har vært der, men tenkte dessverre ikke på fremkommelighet på offentlig transport eller fortauer, så det vet jeg ikke noe om. Kan egentlig bare anbefale Akropolis og Akropolis-museet, som i grunnen er eneste grunn til at vi har tilbrakt tid i byen.

Sist vi var der, bodde vi i Glyfada, litt sør for sentrum langs stranden. Vi var ikke på stranden selv (kom fra 2,5 ukes øyhopping og hadde egentlig fått nok strand), men det så fint ut.

Gammel 11-01-18, 15:09   #5
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er virkelig godt liktAddison er virkelig godt liktAddison er virkelig godt liktAddison er virkelig godt liktAddison er virkelig godt liktAddison er virkelig godt liktAddison er virkelig godt liktAddison er virkelig godt liktAddison er virkelig godt liktAddison er virkelig godt likt
Standard

Vi var et par netter i Athen på vei hjem fra øyhopping et år. Vi likte veldig godt nasjonalmuséet, utrolig spennende for voksne og halvstore barn i alle fall. Jeg oppfattet metro-systemet som godt tilgjengelig og moderne, men vet egentlig ikke angående vogn/trille, vi var forbi det behovet da vi var der.

Gammel 11-01-18, 19:15   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 384
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

15-åringen og jeg var der i høstferien. Vi hadde stor glede av Akropolis og Akropolis- museet, det nasjonale museet for arkeologi, tur til Delphi, shopping og annet som neppe vil engasjere en treåring nevneverdig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-18, 19:19   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg la ikke så mye merke til fremkommelighet, men det var ingenmangel på brostein, for å si det slik.

Gammel 11-01-18, 19:20   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Hvis dere bor sentralt, kan dere gå til det meste altså.

Gammel 11-01-18, 22:23   #9
Svanen
rett og slett lykkelig

Svanen sin avatar

Standard

Takk for tilbakemeldinger.

Vi skal bo ca 2,5 km fra Akropolis. Helt overkommelig for de mellom 13 og 50 år å gå. De to eldste (ca 70) og yngste (2 og 3) går nok ikke så langt i tillegg til vandring der vi kommer.

Da tror jeg vi satser på vogn med gode hjul. Ikke særlig enkelt med paraplytrille på brostein, nei.

Vi får vært sammen, som er planen/idéen til den eldste, så får vi gjøre det beste ut av det. Har iallefall ikke noe hast med å se alt fortest mulig.

Skal oppdatere om hvor fantastisk vi har hatt det etterpå...

Gammel 11-01-18, 23:08   #10
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var nettopp I Athen, og tror jeg ville tatt med vanlig vogn. Og anbefaler guidet tur til Akropolis. Og museet. Guidet. Gamlebyen var kjempefin. Var på en veldig koselig loftrestaurant utenfor sentrum også. Dvs vi kunne gå dit. Kan finne navnet. Hadde egenbrygget vin.

To store barneskolebarn og et førskolebarn
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-18, 08:32   #11
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt sagt over. Glyfada er en mange km lang strand, fin å rusle på selv på den tiden.

Athen er vakker hele året syns jeg. Blir nok ikke kaldt heller, Kos dere

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-18, 11:28   #12
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje imponerer mange og er sikkert smartliefje imponerer mange og er sikkert smartliefje imponerer mange og er sikkert smartliefje imponerer mange og er sikkert smartliefje imponerer mange og er sikkert smartliefje imponerer mange og er sikkert smartliefje imponerer mange og er sikkert smartliefje imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi var der for mange år siden med vanlig vogn, en Bugaboo. Det var greit pga brostein, men vi måtte ofte trille i gaten fordi fortauene var smale eller det var allskens greier oppå dem slik at man ikke kom forbi med vogn, så det var absolutt litt styr. Husker også at det var forbudt å ta med vogn inn på Akropolis og ingen steder å sette den ved inngangen, så vi snudde da vår sønn var for liten til å gå lenge men for tung til å bli båret hele tiden. Dette er maaaange år siden, 12 kan jeg tenke meg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Sponsede koblinger:

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:55.