Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Katter - ute eller inne?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-10, 19:34   #1
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Katter - ute eller inne?

Vi har to katter på halvannet år. I sommer har de mer eller mindre vært ute hele tiden, men begynt å være inne mer nå enn før. De får jo mat inne, men vil gjerne ut igjen med en gang. Men det varierer. De er nødvendigvis ikke inne om natten heller, men om de vil innigjen etter å ha stukket ut, vet de hvordan de får til det.. (mjaaaaaue/hyle utenfor et soveromsvindu). Men det skjer ytterst sjelden..

I natt var det 5-10 minus. Jeg var borte, men naboen skulle se om de ville inn, men det var uten nytte. Så de var ute i natt. De kommer seg inn i garasjen, hvor det også står tørrfòr, så de klarer seg slik sett..

Men, dette er tydeligvis bortimot dyremishandling for en annen nabo... Er det virkelig det? Kattene er da utedyr, og så lenge de er vant med å være ute, og har tilgang på mat, skjønner jeg ikke helt problemet? At våre katter står og tigger om mat på døra til andre, får de skylde seg selv, når de faktisk lar dem få mat?!?

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 19:39   #2
Klosetta
Fullverdig medlem
 
Klosetta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 74
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Katter - ute eller inne?

Hvis de er vant med å være ute utvikler de bra vinterpels, men katter kan faktisk fryse på seg urinveisproblemer og sår på poter og ører. de trenger vertfal et sted de kan søke ly for vinden. Hvis du har mat og sovested i garasjen klarer de seg antagelig helt fint.

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 19:40   #3
Klosetta
Fullverdig medlem
 
Klosetta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 74
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Katter - ute eller inne?

Jeg leste en artikkel om dette et sted, skal se om jeg finner den igjen.

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 20:18   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katter - ute eller inne?

Katta vår er 12 år nå, og han blånekter å gå ut om vinteren, så da har han dokasse inne. Om sommeren er han ute nesten hele tiden.

Sier som Klosetta, om pusen din skal være ute nå, så bør du sørge for at hun/han kommer seg inn på et tørt og lunt sted, legg gjerne ut en gammel skinnfell om du har, eller et gammelt pledd som pusen kan varme seg på.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 20:21   #5
Klosetta
Fullverdig medlem
 
Klosetta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 74
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Katter - ute eller inne?

Her er den:

http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.no/?p=857

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 20:24   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Katter - ute eller inne?

Her blir katten lat og tjukk på vinteren, og tynn og sprek på sommeren. Han er altså lat og vil være inne vinterstid. Han er ute flere ganger for dagen, men han nøyer seg som oftest med å tusle en tur rundt huset fra verandadøren til ytterdøren eller omvendt.

Om kattene dine kommer seg inn i en garasje syns jeg de fint kan være ute på vinteren. Jeg vet av noen som har satt ut en varmelampe og en isolert kasse med et saueskinn sånn at katten har et varmt sted når det er på det kaldeste. Kanskje det kunne vært en løsning for dere siden de tydeligvis jo ønsker å være mest mulig ute?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 20:57   #7
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Katter - ute eller inne?

Katten vår er også 1 1/2 år og vi har hatt han i 1 år nå. Den er mye ute og heldigvis ordnet vi med kattedør så den styrer det selv. Ihvertfall for å komme inne. Han er ikke like mye ut nå som om sommern men litt ute om natta er han. Det styrer han selv.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 12:59   #8
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Katter - ute eller inne?

Sliter fortsatt litt med denne utekatten min jeg..

Altså; han kommer inn i garasjen, hvor det alltid står litt mat. I tillegg er det en varm plass der hvor han elsker å ligge.

Han kom inn i går ettermiddag, men stakk fort ut igjen. Jeg gikk en lang runde og lette etter ham i går kveld, da det var ganske så kaldt (16-17 minus i går kveld). Ropte på ham flere ganger, men ingen pus. Når han så kom inn igjen i morges (kom fra garasjen da jeg ropte), var han inne i fem minutter, før han sitter i gangen og uler og vil ut igjen..

Noe av problemet her, er at denne naboen blander seg mye. Selv om jeg har sagt i fra at de har mat, og ly i garasjen, får jeg stadig vekk mld. Ikke minst om at han hele tiden er nede hos dem, katten deres er nemlig bestekompis med min. De gir ham mye oppmerksomhet, børster og styrer med ham, selv om han ikke får komme inn.... Har prøvd å si fra at de skal overse ham, men det hjelper jo ikke. Det er jeg som er dyremishandleren her, for katten er ute om vinteren...

Men hva skal man gjøre da, når katten setter seg ned å pisser i gangen rett foran trynet på meg, for å vise at her skal han ikke være??

Nå frister det mest å omplassere katten snart, den andre katten vi har er det ingen problemer med slik sett, hun elsker å være inne, koser seg og er sjelden langt unna huset...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 11:14   #9
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Katter - ute eller inne?

Spør naboen om dem vil ha den, siden dem liker den så godt Det er jo tydlig at det tar over "eigerskapet" med måten dem behandler den på. Katten finner ikke ut hvor den egentlig hører hjemme lenger.

Ellers så er du ikke dyremisshandler. Har katten mat ute, og et tett og bra varmt sovested, så klarer den seg helt fint. Vi har selv laget til i garasjen, en isolert hel kasse som med div varme tekstiler, funker helt fint. (Pass på at en event kasse ikke står rett på gulvet, og at du har "hullet" litt høyt oppe på kassen.) Katten vår har varm pels når den kommer ut av kassen har jeg kjent, og det er lunkent inni kassen, - og det har vert rundt 10-15minus. Vår katt er en kombinert ute-og innekatt, men den foretrekker å vere ute om natten. Den har hatt den kassen siden den var kattunge, og katten ligger i den og sover om morgenen iallefall.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 11:20   #10
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Katter - ute eller inne?

Så lenge kattene har anledning til å komme seg innomhus, det være seg en garasje eller hva det nå er, og har tilgang til mat og vann, så kan jeg ikke for mitt bare liv klare å se at det skal være dyremishandling.
De er vant til å være ute, så jeg ser virkelig ikke problemet.

  Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 11:24   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katter - ute eller inne?

Hadde det vært snakk om å tvinge katten ut, hadde jeg vært nesten enig med naboen din, men det er det jo åpenbart ikke i dette tilfellet. Katter er ikke egentlig skapt for å leve i dette klimaet, men samtidig er de selvstendige dyr, så de må nesten få velge selv. Så lenge de har tilgang på ly, mat og varme, ser jeg ikke problemet.

Vi har tre katter; den ene beveger seg ikke utenfor døra med mindre det er minst 20 grader og strålende sol, den andre er ute korte turer uansett vær og den siste ser vi knapt noe til om sommeren, om vinteren er hun omtrent like mye inne som ute.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 11:43   #12
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Katter - ute eller inne?

Du er nå så alldeles ikke noen dyremishandler. Du tilbyr katten din å være inne, og du tilbyr han mat og kos. Vil han ikke ha det så må han nesten få bestemme det selv, han er tross alt en katt.
Det at naboen din ikke skjønner at katter er forskjellige, og at katten kommer dit fordi den liker katten hans, og han gir den mat ov, ja det må han ta på sin egen kappe. Jeg ville gikk klar beskjed jeg tror jeg. Han har ingenting med å dulle med katten din så han ikke vil være hjemme heller.

Katten vår som jeg har skrevet om tidligere i tråden har vært likedan i vinter som før. Men en kveld her ville han ut til tross for 17 minus. Så jeg tnekte at jeg skulle dusje og slippe han inn før jeg la meg, siden han stort sett bare går rundt huset. Men da jeg skulle slippe han inn var det ingen katt der. Ikke kunne jeg gå ut siden jeg var alene med lillesnupp, så det måtte nesten bare briste og bære da. Ikke har vi garasje enda heller.

Da han ikke var på trappa da jeg sto opp ante jeg uråd, men etter et par timer kom en glad og fornøyd pusemann og ville inn. Han har nok et hemmelig sted han legger seg når han er ute tenker jeg. Jeg føler meg ikke som noen kattemishandler fordet, men jeg blir jo litt bekymret når han er ute i så kaldt vær..

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 12:11   #13
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katter - ute eller inne?

Næsj da, du er da ingen dyremishandler selv om du lar kattene dine være ute i noen kuldegrader. Ikke så lenge de har anledning til å komme inn igjen.

Og om naboene dine er så dumme at dem har begynt å gi kattene dine mat, så har dem faktisk bare seg selv å takke for at kattene står på døra og tigger.

Katter som er vant til å være ute i kulda får jo pels deretter. Den ene katta mi elsker å være ute, og er ute hele dagen. Også om det er tyve kuldegrader ute. Hun har fått veldig tykk og god pels. Men hun kommer alltid hjem om kvelden da. Er aldri ute om natta.

De andre tre kattene min er ikke så glad i å være ute om vinteren, så da er de mest inne. Er ute og lufter seg innimellom, men det går aldri mange minuttene før de vil inn igjen.

Katter som ikke er vant til å være mye ute om vinteren bør ikke være ute i mange timer når det er kaldere enn ti minus.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no