Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-11, 20:50   #1
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Men trønderbunaden er jo så kjip

Dere som har bunad - er dette et antrekk dere er glad for at dere eier, eller noe dere knapt bruker - eller kun bruker fordi dere "må"?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 20:54   #2
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg er veldig glad for bunaden min. Det er et plagg jeg setter pris på å bruke i "bunadssammenheng", som det gjerne er et par av i løpet av året. Og jeg føler meg veldig fin når jeg har den på. Den ble sydd til meg som sylslank 14-åring, og selv med godt monn til å sy ut har den vært litt vel trang de siste årene, men i dag satt den endelig godt (og pent) og jeg gledet meg over å kunne spise i den.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 20:55   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.001
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Ja, jeg var glad for å eie en ja. Har følt meg helt uttafor i dag siden jeg for tiden er uten bunad og det er uvant. Håper virkelig den er ferdig til neste 17.mai

Må du ha trønderbunad da?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 20:56   #4
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Har en blå Nordlandsbunad, elsker den!! Rett og slett.
Føler meg så fin i den og blir glad hver gang jeg kan ha den på. Skulle ønske det var flere muligheter til å ha den på, for det blir for sjeldent.

OG, så deilig å slippe å finne seg noe nytt til barndåper, 17.mai osv. Man har alltid et pent antrekk. Mener jeg, da.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 20:56   #5
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Er det kun trøndelag du har tilhørighet til da? Og finnes det bare en? I en farge?

Jeg er glad i bunaden min, og bruker den i de anledningene det er vanlig å bruke bunad. Egentlig kunne jeg tenkt meg en til, så jeg kunne variert litt.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 20:56   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.852
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg har et litt blandet forhold til det, må jeg innrømme. Min arvede bunad ble sydd betraktelig inn for å passe meg da jeg fikk den, av ei dame som snurpet inn noe helt voldsomt. Etter to barn er den rett og slett ikke behagelig (selv om jeg for så vidt veier det samme). Særlig heldig for figuren min er den heller ikke - i dag så jeg ut som ei godt stappa planke, hvor umulig det enn høres ut.

Samtidig føler jeg meg jo fin i bunaden på et vis - det gir en slags fellesskapsfølelse også.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 20:57   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg liker bunaden min. Jeg har nordmørsbunad. Jeg synes den er enkel og fin. Du kan ikke ha noe annet enn trønderbunad da? Meldal har for eksempel egen bunad som er kjempefin. Nordtrøndelag har jo også en fin en.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:05   #8
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Det er først i det siste jeg har begynt å sette pris på bunaden. Tidligere følte jeg meg liten og tjukk i den og likte det dårlig, mens nå setter jeg pris på at den er varm, jeg har alltid "riktig" bekledning for selskapeligheter tilgjengelig, og ikke minst så kan jeg spise så mye jeg vil uten å tenke på at kjolen strammer.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:07   #9
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg er glad i bunaden min, men kjipt når jeg må sy den ut. I år måtte den heldigvis sys inn, så denne gangen var jeg veldig glad for å bruke den.

Har Hardangerbunad, har aner på begge sider fra Hardanger.

Señora er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:08   #10
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg er så heldig å eie både en blå Nordlandsbunad og en Norsk folkebunad. Jeg føler meg mest hjemme i folkebunaden, da den går i farger som jeg kler mye bedre enn Nordlandsbunaden. Jeg elsker begge to, og er så lykkelig for å få bruke de på slike dager.
Dette er noe jeg har kommet til som godt voksen. Før hatet jeg bunad, og nektet å bruke den.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:09   #11
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg hadde ikke på min bunad i dag, og jeg savnet den. Jeg har også blå nordlandsbunad, og føler meg veldig fin i den. Men jeg synes for så vidt at trønderbunaden også er fin, særlig den grønne og den røde.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:11   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.113
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg elsker bunaden min. Bruker den så ofte jeg kan.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:11   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg er veldig glad for min.

Og veldig glad for at mannen åpner for å få seg herrebunad (Men lenge til jeg har rund dag, sier den 31 år gamle mannen. Bare fordi min bror fikk sin i trettiårspresang...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:11   #14
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.053
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg er pgså veldig glad i min, og har de to siste årene også begynt å bruke hodeplagget som hører til. Jålebukken har også bunad og han er veldig fornøyd med investeringen.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:11   #15
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.869
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Hva med kystdrakten?
Jeg er veldig glad i min blå sør-trønderbunad, men det er jo ingen fine broderier på den som mange andre har.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:13   #16
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Eg er svært glad i bunad, og brukar den så ofte eg kan; barnedåp, konfirmasjonar, bryllaup, 17.mai, vitnemålsutdeling på høgskulen etc.

Bestemor har to bunadar i skapet sitt. Ho har ikkje brukt dei på mange år, og eg har så lyst på dei. Sjølv har eg Sognebunad. Ho har vinter og sommarbunad frå Voss. Den har eg lyst til å arve.

Litt styrete med fleire bunadar sjølvsagt, men tenk kor flott å bytte litt på det!

I år er forresten første gong eg har følt meg ufiks i bunad. Den er for stor og satt ikkje særleg fint. Det var litt nedtur.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:14   #17
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Ei venninne av meg har en trønderbunad som er virkelig flott.
Men jeg finner jo ikke bilde av den på nett

Hun har den "vanlige" røde trøya, men har et forkle til i nydelige lilla-toner (og flere farger), og, mener jeg, sort skjørt med enkle lilla (?) broderier nederst. Utrolig vakker hvertfall. Den skal visst være "lovlig". Skal se om jeg klarer å spore opp et bilde av noe som likner.

Hm. Nå fant jeg bilde, og vesten var ikke den samme Den er knallrød? Den er egentlig veldig lik de bildene jeg finner av nordtrønderbunad. Og enda likere sørøsterdalsbunaden. Dette var visst ikke til mye hjelp


Sist redigert av m^2 : 17-05-11 kl 21:27.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:15   #18
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg hater bunaden min og bruker den aldri. Snakker om stygg tvangstrøye. Man ser jo ut som ei feit matrone i den serken.
Den henger i skapet og venter på at storesøster skal vokse inn i den.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:16   #19
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg fikk bunad da jeg disputerte for 10 år siden og bruker den så ofte jeg kan! 17. mai, julaften (disse to dagene slik at jeg bruker den minst 2 dager i året), bryllup og navnefest/dåp. Jeg er veldig glad i bunaden min og har gledet meg over den siden jeg fikk den.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:17   #20
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.161
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg har Sør-Østerdalsbunad og er kjempeglad i den. Da jeg fikk den kunne jeg selv sette sammen fargekombinasjonene (innenfor noen rammer) og dermed ble det farger jeg er glad i. Den er en smule trang, men det er ikke mer å gå på i forhold til å legge den ut. Og så skal jeg jo bli så tynn...

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no