Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

[Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Se resultatene: Er skoleuniform et alternativ å vurdere?
Nei, barn skal ikke uniformeres, men må få kle seg individuelt 42 36,52%
Nei, skoleuniform vil bli for dyrt 1 0,87%
Kanskje, jeg er usikker 23 20,00%
Ja, dette bør vurderes 27 23,48%
Ja, dette bør innføres 18 15,65%
Hoppetau 4 3,48%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-15, 00:46   #1
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

De siste dagenes snakkis har blant annet vært skolejente-veskedebatten - om det at jenter i storbyer bruker ekstremt dyre vesker til å frakte skolesaker og gruppepress omkring dette. En pekefinger rettes til foreldrene med en enkel løsning: Bare si nei - så slipper vi dette. Et problem her er jo selvsagt at de små ofte tar etter de store; mange av mødrene med pekefingre har selv dyre vesker. Og motejournalistikken flommer over av lister og artikler om hvilke kjendiser som eier og bruker hva og når. Og ikke minst motebloggerne da, som lever av å vise frem sine siste outfits og innkjøp der VeskenTM ofte er det det fokuseres mest på.

Som OsloVest-mor (til datter med rådyr veske, innkjøpt for sparepenger, og med venninner som sleper rundt på tilsvarende) ser jeg at det overfor fjortiser med pubertetsangst og tilhørighetsbehov ikke alltid er så lurt å bare peke finger og nekte. Og at holdningsarbeidet ikke er så lett når fokuset er så stort på viktigheten av å "ha det som alle andre har og som er dødsviktig" (som slett ikke er noe NYTT fokus, som mange her inne har påpekt).

For meg trigger dette en gammel kjepphest som jeg så gjerne skulle ha sett våkne til live hos flere, men kanskje er det gode grunner til å la kjepphesten sove - hva vet jeg - nemlig: At om skolen hadde EGNE vesker, som skulle brukes til skoleboktransport, med bæreplikt - så hadde mye av problemet vært løst. Det samme gjelder skoleuniform, som slik jeg ser det ville fjernet mye av motepresset på klær i skoletiden. (Og bare så det er sagt, så trenger ikke skoleuniform være foldeskjørt og slips, men like gjerne slitesterk joggebukse og skolegenser eller whatever.) Skoleuniform kunne også sponses til familier med svak økonomi uten stigmatisering.

Så - here goes: Hva tenker dere? Utdyp gjerne, jeg er oppriktig nysgjerrig.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.


Sist redigert av Miss Norway : 04-02-15 kl 00:52.
Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 01:03   #2
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg er vel prinsipielt motstander av skoleuniform men mer og mer usikker. Veldig relevant i forhold til all debatten rundt merkepress om dagen.

Jeg husker godt den forrige debatten om skoleuniform for ca. et år siden. Jeg er mer positiv nå en da.

http://www.foreldreportalen.no/forum...t=skoleuniform

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 01:12   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg er sterkt imot. Jeg tror barna/ungdommene raskt vil finne andre "markører" som erstatter dyre vesker. Det er lite realistisk med en ordning der alt de har på og med på skolen skal være underlagt strenge regler - inneklær, uteklær, sko osv.

Finnes det forskning (av god kvalititet) som tyder på at skoleuniform er en smart ting? Jeg mener jeg fant en del som tydet på det motsatte sist vi diskuterte dette på FP, men det er litt sent å starte googlingen.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 01:15   #4
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg er sterkt imot. Jeg tror barna/ungdommene raskt vil finne andre "markører" som erstatter dyre vesker. Det er lite realistisk med en ordning der alt de har på og med på skolen skal være underlagt strenge regler - inneklær, uteklær, sko osv.

Finnes det forskning (av god kvalititet) som tyder på at skoleuniform er en smart ting? Jeg mener jeg fant en del som tydet på det motsatte sist vi diskuterte dette på FP, men det er litt sent å starte googlingen.

Hva slags indikatorer tenker du på da som måling? Mobbing, trivsel eller hva da? Jeg har bodd mange år i UK og har faktisk de fleste voksene vennene mine der. De har barn med uniformer, både på privat og offentlig skole, og de klarer jo ikke forestille seg noe annet og synes det er suverent. Så det handler jo mye om hva man er vant til og hva men legger i er "optimalt" og normalt.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 01:22   #5
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Skaper det et bedre læringsmiljø? Det er jo det skolen skal være opptatt av. Hvis jeg forstår John Hattie rett, mener han at debatten om skoleuniform er en avsporing. Dette er ikke viktig for læringsmiljø eller læring.

Å finne gode klær som skal fungere for alle slags kroppstyper og i all slags aktivitet, sommer og vinter, er det mulig?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 01:44   #6
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Skaper det et bedre læringsmiljø? Det er jo det skolen skal være opptatt av. Hvis jeg forstår John Hattie rett, mener han at debatten om skoleuniform er en avsporing. Dette er ikke viktig for læringsmiljø eller læring.

Å finne gode klær som skal fungere for alle slags kroppstyper og i all slags aktivitet, sommer og vinter, er det mulig?

Det er jo ikke i forbindelse med læringsmiljø debatten om skoleuniform kommer opp i Norge da. Jeg aner ikke om det foreligger forskning på sammenhengen mellom læring og uniform. Siste jeg googlet var det en del undersøkelser som handlet mer om mobbing og kjøpepress og om elevene følte de mistet sin identitet. Men i all hovedsak tror jeg det mangler god forskning på det du etterspør dessverre.

Når det gjelder uniformer og kroppstyper så er vel ikke norske elever så annerledes en barn i andre land. Uniformer kan jo utformes og tilpasses de fleste vil jeg tro men i Norge ville man jo måtte ha minst 3 ulike sett tilpasset årstidene.

Men jeg tror aldri det kommer til å bli innført skoleuniformer i Norge.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 04-02-15 kl 02:18.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 02:27   #7
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg tenker at det er litt naivt å tro at ikke ungdommene finner andre måter å vise gruppetilhørighet eller hvor pengesterke de er. Skal alle ha identisk yttertøy, sko, smykker, skjerf osv.....?

En annen ting er jo at ungdommene lever i en verden der sosiale media har en kjempestor rolle. Da er gjerne disse tingene veldig synlig der og jeg vet ikke hvor mye det har å si at man ikke får bruke dem på skolen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 07:40   #8
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg er sterkt imot. Jeg tror barna/ungdommene raskt vil finne andre "markører" som erstatter dyre vesker. Det er lite realistisk med en ordning der alt de har på og med på skolen skal være underlagt strenge regler - inneklær, uteklær, sko osv.

Finnes det forskning (av god kvalititet) som tyder på at skoleuniform er en smart ting? Jeg mener jeg fant en del som tydet på det motsatte sist vi diskuterte dette på FP, men det er litt sent å starte googlingen.

Jeg er veldig enig. Jeg var på personaltur til en av få skoler i et område som ikke bruker skoleuniform. Det var både lærere og elever godt fornøyde med. Det eneste problemet, i følge assisterende rektor, var at elever fra andre skoler, når de skulka og hang rundt i byen, alltid oppga at de kom fra dem, og at det altså var derfor de ikke hadde uniform på, noe som ga skolen ufortjent dårlig rykte. Ikke at skolen hadde dårlig rykte, de hadde gjort det helt utmerket på offentlige tester og kontroller og hadde toppkarakter.

De som gikk der ga nå uttrykk for det samme som du sier, noen. Mobbing og merkepress er symptomer som ikke kan kamufleres av uniformsreglement. Det er holdningene man må jobbe med.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 07:44   #9
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

For nokre år sidan var eg positiv til skuleuniform, men no veit eg ikkje heilt lengre.

Er veska ein del av skuleuniformen i UK, Lisa?
Dersom det hadde blitt innført skuleuniform i Norge ser eg for meg at det ville blitt blå dongeribukse og ein collegegenser og at veska/sekken ikkje ville blitt ein del av uniformen. Dermed hadde det blitt endå større fokus på dyre vesker for å kompensere for at ein ikkje kan bruke dei klærne ein vil.
Så eg trur ikkje skuleuniform hadde løyst veskeproblemet.
Og viss det hadde blitt innført skulesekk/skuleveske også ville ungdommane gått til innkjøp av dyre luer eller dyre skjerf.

Eg bur altså i Norges nest største by, men for meg er dette kjøpepresset og dei dyre veskene endå berre eit mediafenomen. Har ikkje lagt merke til at fjortisar i min bydel bruker dyre vesker. Og eg har heldigvis ikkje observert det på barneskulen. Mulig dette endrar seg når eldste begynner på ungdomsskulen om eit par år.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 07:45   #10
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er jo ikke i forbindelse med læringsmiljø debatten om skoleuniform kommer opp i Norge da. Jeg aner ikke om det foreligger forskning på sammenhengen mellom læring og uniform. Siste jeg googlet var det en del undersøkelser som handlet mer om mobbing og kjøpepress og om elevene følte de mistet sin identitet. Men i all hovedsak tror jeg det mangler god forskning på det du etterspør dessverre.

Når det gjelder uniformer og kroppstyper så er vel ikke norske elever så annerledes en barn i andre land. Uniformer kan jo utformes og tilpasses de fleste vil jeg tro men i Norge ville man jo måtte ha minst 3 ulike sett tilpasset årstidene.

Hvis dette skal fungere, må skolen bruke tid på å håndheve reglene strengt. Slik at ikke Lise lurer seg til å ha en "merkeutgave" av den skoleautoriserte genseren, mens Lotte har den som deles ut til de "sponsede" familiene. Tid skolen egentlig skal bruke på læring. Jeg kan ikke skjønne at det kan være en god idé eller positivt i forhold til hva som er skolens egentlige oppgave.

Og strengt tatt er det jo foreldrene som må på banen, samarbeide bedre og klare å si nei til barna/ungdommene sine. Vanskelig, men nødvendig.

Og hvordan skal dette gjennomføres i praksis? Skal det være statlig autoriserte skoleuniformleverandører som sikrer at alle kjøper samme merke og riktig klær? Det må jo være så strengt for at man ikke skal ende opp med ulike utgaver av uniformene og ulike standarder mellom skoler (som er et problem i UK hvis jeg husker rett). Det høres rett og slett lite gjennomførbart ut for meg.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 08:38   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg klarer ikke bestemme meg om hva jeg synes i teorien - men lurer veldig på hvordan det praktisk skal gjennomføres i kalde Norge med ikke bare en årstid tradisjon for å være mer ute i allslags vær enn andre land. Hva med yttertøy? Skal det følge utebukse og et utvalg jakker med til uniformen? Og hva med luer, skjerf og hansker? Skal det være uniform på alle klassetrinn eller bare på ungdomstrinnet? Hvis det bare skal være for ungdomsskolen/videregående er jeg skeptisk.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 08:56   #12
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg tenker at det ikke løser problemet. Skoleuniformer vil vel neppe dekke absolutt alle slags plagg et barn bruker i løpet av skoleåret og plaggene som kommer utenom vil da fremdeles kunne brukes som statussymboler. I tillegg vil familier med dårlig råd streve med den ekstra utgiften en skoleuniform er. I f.eks. England kan man få støtte til skoleuniform, men da skal man for det første ha virkelig lav inntekt samt at støtten sjelden dekker alt det man trenger på skolen.

I tillegg omgås ikke bare barna på skolen, men også i fritiden. Da hjelper det ikke med skoleuniform.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:06   #13
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg er både imot all unødvendig uniformering og på generell basis er jeg også mot å behandle symptomer fremfor problemer, så dermed er skoleuniformer noe jeg overhodet ikke ønsker.

Jeg ser heller ikke poenget, all den tid det foregår mobbing og gruppepress i land der skoleuniformer er en del av hverdagen også. Hvis man ikke kan hevde seg med klær så finner man noe annet. Noen vil alltid ha behov for å hevde seg ved å trykke andre ned, og det løses ikke med klesdrakt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:06   #14
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Ut fra erfaring med egne barns så veldig forskjellig behov for type klær kan jeg ikke se at dette vil funke. Minsten går i skibukse halve året, største frøys alltid og hadde tykke dunjakker og boblebukser. Ull var et must på den ene, den andre må ha superundertøy innerst. For ikke å snakke om kroppsfasong som er forskjellig. Nei, rent praktisk ville ikke dette fungert mener jeg.
Også syns jeg dette egentlig blir dumt, skal vi innføre skoleuniform fordi foreldre ikke kan sette grenser for ungene sine? Jeg skjønner ikke hvordan det går til at en hel horde med foreldre i en klasse går med på at barna får grisedyre vesker. At en og annen får det vil jo ikke skape det store presset, men alle? Mistet alle fornuften underveis eller?

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:07   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg gikk på skole med skoleuniform da jeg var på utveksling. Jeg og mine medelever fant definitivt på måter å legge vårt særpreg på uniformen allikevel. Så jeg vet ikke hvor mye det hjelper.

I tillegg har jeg vært overvektig hele livet, og uniformen var definitivt ikke til hjelp i så måte. Den fantes kun i én fasong, og den passet definitivt ikke meg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:18   #16
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.793
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Jeg er negativ og tror ikke det vil løse noe. Barn/unge vil alltid finne markører el annet å hevde seg på uansett. I tillegg ser jeg store utfordringer med alt været og utelivet i Norge.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:23   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Vi må gjøre noe med problemet og ikke bare prøve å dempe symptomene sier en del.

Da synes jeg det bør kjempes for å være mer politisk korrekt å kritisere pengebruk og å stoppe det fremtidsdrepende mantraet "har du råd har du lov". Har man mye har man også større ansvar for å unngå det gapet som bare vokser mellom de som har minst og de som har mest.

Jeg ville foretrukket offisielle skoleuniformer fremfor "skoleuniformer" som bestod av jakker til 7000 og vesker til 130000, men det beste hadde vært om foreldre kunne skjerpe seg og gi blaffen i det idiotiske ved å kjøpe sånt både til seg selv og ungene.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:32   #18
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Mannen min er britisk, og oppvokst med skoleuniform. Han sier at det er bare tull at det ikke skilles mellom de som er inn og de som er ut. Skoleuniformene kjøpes fra ulike leverandører. Foreldrene til mannen min valgte alltid billigte leverandør, slik at klærne hadde en bitteliten annen fargenyanse og så bittelitt "billigere" ut. Det var nok til at de andre ungene reagerte. Og sånn vil det alltid være. Dessuten ser jeg for meg at det må være et mareritt for f.eks. overvektige barn å bli presset til å bære en uniform som kanskje fremhever overvekten på en lite flatterende måte.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:41   #19
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Foreldre må lære seg å si nei. Hvis vi skal bruke penger på noe burde det være betalt lunsj på skolen, men jeg er egentlig i mot det også. Jeg vet ikke åssen det er her jeg bor, men med tre jenter kan jeg garantere for at ingen av dem kommer til å ha dyre vesker. Jeg skjønner ikke greia med å spare selv heller, med mindre de får seg en betalt jobb da. Jeg regner med at jeg kommer til å ha god kontroll på hva mine unger skal få bruke sparepengene til i mange år framover enda.

Også lurer jeg på om tenåringer som "sparer" til dyre vesker må forsake noe annet, eller får de da det dyre alpinutstyret, ipaden, iphonen, eller datamaskinen de ønsker seg hos foreldrene? Hvor mye klarer egentlig en 14-15-åring å spare i løpet av et år? De antrekkene de fortalte om i går på tv kom jo i 11 000 kroners-klassen. Det er jo helt vanvittig. Selvfølgelig er foreldrene med på kjøpekarusellen enten ungene "sparer" sjøl eller får det hjemme. Det er ingen foskjell syns jeg.

Det blir som når venninnen til åtteårigen kjøpte seg datamaskin i fjor for "oppsparte" midler. Vår frøken vil selvfølgelig også ha egen datamaskin og lå søndeknust i senga her hjemme når jeg forklarte henne livets harde brutalitet. "Du kan godt spare, men med 50,- hver lørdag (som dekker lørdagsgodt og blader) kommer det til å ta flere år før du har råd til en datamaskin. ""Venninnen din har spart av penger hun har fått hos foreldrene sine, men vi har dessverre ikke råd til å gi deg penger til en datamaskin akkurat nå."

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-15, 09:44   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

At ungdommer kan spare 13000 til en veske selv er jo også villt i mine øyne. Hvor får de så mye penger fra? Er dette etter at de har spart penger til lappen? Pc? Mobil? Nettbrett? Eller er dette unger som ikke har slike ting?
Får de enorme gaver fra foreldre og andre?
Jeg vet om noen ungdommer som har droppet ut av skole, bor hjemme hos mor og far og jobber mye. De sparer jo pengene de kjøper dyr bil for selv, men det er jo ikke veldig sunn prioritering likevel.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no