Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-14, 10:17   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Ungene og jeg skal til Berlin fire dager i vinterferien (siste uke i februar), sammen med ei venninne og hennes datter. Mine går i 8., venninnedatter i 10. Alle tre har tysk på skolen, men kan selvsagt ikke så mye ennå.

Jeg har vært i Berlin mange, mange ganger, primært med elever på 17-18 år. Det har vært skoleturer, med sterkt fokus på faglig innhold, og mye av programmet fra disse turene kan vi selvsagt adoptere direkte. Men samtidig ønsker jeg at turen skal være en opplevelse for ungene, ikke bare noe lærerikt.

Dere som har vært i Berlin med unge tenåringer - hva har slått mest an blant dem, hva snakket de om i etterkant? Ha i bakhodet at verken jeg eller ungene mine er det minste opptatt av shopping, så det er ikke noe vi kommer til å bruke særlig tid på ...

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 10:28   #2
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Jeg ville tatt dem med til Holocaust-minnesmerket ved Brandenburger Tor, og besøkt museet som ligger under betongklossene. Det gjorde veldig inntrykk på åtteåringen og meg, i hvert fall, og jeg vil tro det vil være interessant for tenåringer også.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 11:52   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg ville tatt dem med til Holocaust-minnesmerket ved Brandenburger Tor, og besøkt museet som ligger under betongklossene. Det gjorde veldig inntrykk på åtteåringen og meg, i hvert fall, og jeg vil tro det vil være interessant for tenåringer også.

Wow, så bra at jeg spurte, jeg hadde faktisk glemt av at det er et museum der! Vi er alltid på minnesmerket på skoleturene, men vi har alltid et begrenset budsjett sånn at vi må velge nøye hva vil gjøre av ting som koster penger - og da har aldri akkurat det museet blitt prioritert. Det er jo litt artig å gjøre noe som jeg ikke har opplevd før også.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 12:01   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Murmuseet ved Checkpoint Charlie skulle jeg tro funker på unge tenåringer - Poden syntes det var interessant nok da han var åtte til at han ville tilbake året etter. Det han var mest opptatt av var de ulike metodene folk hadde brukt for å rømme til Vesten, men det er veldig mye annet interessant der.

Jeg ville besøkt Riksdagskuppelen, den er arkitektonisk flott, med fin utsikt, og man får med en del historie her også. De hadde fine audioguider på flere språk som fortalte hva man kunne se ut fra hvor man befant seg.

Ellers er det jo flotte mueer på Museumsinsel; nå sist var vi på Neues Museum og så den egyptiske utstillingen med bl.a. den berømte Nefertiti-bysten (som de hadde tegnet på skolen, så Poden kjente til den fra før).

Godteriavdelingen på KaDeWe og sjokoladebutikken Fassbender & Rausch er ellers verdt å besøke selv for folk som ikke bryr seg om shopping.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 12:02   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

DDR-museet gir et bra bilde på hvordan det var i DDR. Det er et lite museum like ved Berliner Dom, min datter som da var 10 likte det godt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 12:03   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Ja, og så ville jeg dratt opp i fjernsynstårnet og spist lunsj i den roterende restauranten. Kanskje ikke den første dagen, siden det er morsomt å speide etter steder og bygninger man allerede har sett.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 12:03   #7
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Det var jo også stas å dra opp i Fernseheturm og ta en drink i den lekre Art Deco-baren.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 12:09   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Jeg ser at de tingene jeg har tenkt på allerede er det dere foreslår - så da betyr kanskje det at de slår like godt an hos 13-åringer som hos 18-åringer? Bare fint hvis jeg ikke trenger å tenke nytt.

Jeg har så lyst til å ta dem i operaen - men det var lite forestillinger å finne akkurat mens vi er der. Synd.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 12:11   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Vi spiste på restauranten på taket av Bundestag. Det var en hit for 10-åringen. Da kommer man også opp i kuppelen uten å stå i lang kø. Litt fin restaurant, men preget av andre i samme ærende, så det er ikke stivt. Fikk nydelig mat der.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 12:31   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Det var en god idé, mkj. Så på den sist vi var der, men med en haug med skoleungdommer man skal spise sammen med må man ta hensyn til budsjettet deres.

Ååååå, jeg gleder meg sånn! Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å holde dette hemmelig til jul (det er julegaven til ungene); jeg holder på å forsnakke meg hele tida ...

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 12:32   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Jeg regner med at Sachsenhausen i februar ikke er noen høydare? Noen som har erfaring med været i Berlin på den tida av året?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 13:01   #12
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.822
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Tenåringene vi hadde med likte veldig godt dyrehagen.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-14, 10:22   #13
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg regner med at Sachsenhausen i februar ikke er noen høydare? Noen som har erfaring med været i Berlin på den tida av året?


Vi var i Berlin i slutten av januar i år og da var det snø på bakken de to første dagene vi var der. Stort sett så tipper jeg at du kan regne med temperaturer rundt null og litt sur vind

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-14, 19:39   #14
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Ravensbrück var vondt og vakkert, kommer an på ungdommene om de vil sette pris på opplevelsen. Stasi-muséet gjorde veldig inntrykk på meg. Men noen av de 10.-klassingene vi hadde med oss syntes det var litt kjedelig, de kjente ikke historien godt nok,virket det som.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-14, 19:44   #15
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Vi var på omvisning på Stasi-museet sist vi var på skoletur i Berlin. Det slo voldsomt an blant elevene - men da var det snakk om Vg3-elever på nivå III (høyeste fordypningsnivå i fremmedspråk), som alle var over 18 og de fleste relativt modne og samfunnsinteresserte. I tillegg hadde vi en fantastisk omviser som klarte å snakke tysk på et nivå og i et tempo som gjorde at de fikk med seg alt, uten at det gikk ut over innholdet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-14, 21:36   #16
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Hva med Dungeon og Madame Tussaude.?

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-14, 23:11   #17
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Jeg var på Trabi-safari med junior for 2 år siden (det var i sommerferien). Stort hit ! Musikkinstrumentmuseet likte vi også godt. Og iMax kinoen. Og dataspillmuseet på/ved Karl Marx Alleen. Og Monsterkabinettet. Og Ritter Sport-butikken.

Yndlingsrestaurantet var et vietnamesisk restaurant som vi fant gjennom Knut Hoëms bok.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-14, 23:15   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg regner med at Sachsenhausen i februar ikke er noen høydare? Noen som har erfaring med været i Berlin på den tida av året?

Hadde dratt likevel.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-14, 23:19   #19
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Opprinnelig lagt inn av Leandra, her.

Hva med Dungeon og Madame Tussaude.?

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Jeg var på Trabi-safari med junior for 2 år siden (det var i sommerferien). Stort hit ! Musikkinstrumentmuseet likte vi også godt. Og iMax kinoen. Og dataspillmuseet på/ved Karl Marx Alleen. Og Monsterkabinettet. Og Ritter Sport-butikken.

Yndlingsrestaurantet var et vietnamesisk restaurant som vi fant gjennom Knut Hoëms bok.

Her var det en del nytt! Må se hva det er og ta noen valg.

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hadde dratt likevel.

Ja, er forsåvidt enig med deg - men det er nok det vi ofrer først hvis været er trasig og vi får knapt med tid. En ting er at selve leiren stort sett er ute, men i tillegg er det noen kilometer å gå fra jernbanestasjonen. (På den andre siden er det kanskje mulig å ta taxi; det har aldri vært aktuelt på skoleturene. )

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 08:03   #20
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Nå er det bare tre arbeidsdager igjen til vinterferien, og fem dager til vi reiser! Reisefeberen begynner å ta oss, og litt faste planer er lagt. Ellers har jeg en lang liste med ting vi har lyst til å gjøre, og så får vi bare krysse av etter hvert. Det skal bli så godt å komme seg bort (selv om Frøkna ender opp med fredag-søndag i Tromsø på NNM, mandag-fredag i Berlin og fredag-søndag i Notodden på breddesamling - ikke mye ferie på henne, stakkars ...)!

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no