Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vedfyring

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-16, 10:13   #1
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vedfyring

Jeg bor jo plutselig i et hus hvor jeg vil anta at vedfyring vil være aktuelt for å få holde kåken varm. (Særs åpen løsning i huset og knapt nok dører....)

Vi har fjernvarme, så det kan være at radioator kan være tilstrekkelig - ellers: midt i uka, hvordan gjør man det i forhold til fyring? Sprengfyrer man før man drar på jobb, forlater huset med fyr i ovnen - fyrer man først opp når man kommer hjem fra jobb? Lærer man barna på 11 år å fyre opp? (Storebror kommer jo hjem tidligere enn oss voksne)

Fyrer man i hovedsak i helgene?

Kjøper man seg varmepumpe?

Huset har en ny ovn som er riktig dimensjonert for huset vil jeg våge å påstå.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 10:19   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.855
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vedfyring

Vi har også et åpent hus over tre etasjer hvor de eneste rommene som kan lukkes er soverommene og badene (og ut til vindfanget da). Den første vinteren her var det forferdelig, så da kjøpte vi varmepumpe og det er helt fantastisk. Det kan bli både -10 og -20 (og noen dager med -30 hvis vi er riktig heldige) her på vinteren så den klarer selvsagt ikke å holde huset skikkelig varmt på de kaldeste dagene, men den klarer å holde en jevn minimumstemperatur som gjør at det er levelig. Vi har peis i kjellerstua og i stua og vi fyrer når vi er hjemme. Personlig ville jeg ikke fyrt i peisen før jeg dro på jobb.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 10:24   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedfyring

Det er det mannen mistenker også. - Du sier der har peis. For meg er peis og ovn forskjellig ting - både hva brannsikkerhet og varme angår - men det kan kanskje være vi bare bruker begrepet forskjellig?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 10:25   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedfyring

For øvrig så har det jo bodd folk her før - de har ikke fyrt i ovnen noe særlig.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 10:37   #5
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.855
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vedfyring

Jeg sier peis, men de er vel egentlig ovner, altså at de kan lukkes. Det er godt mulig jeg krisemaksimerer altså, jeg synes bare det høres skummelt ut å ha fyr i ovnen når jeg skal være borte mange timer. Jeg aner ikke hvordan de som bodde her før har klart seg uten andre varmekilder. Det er mulig den ene var hjemme hele dagen og derfor kunne holde fyr i ovnen hele dagen, men å ha ovn som eneste varmekilde fungerer ikke for oss i allefall.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 10:40   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedfyring

Man kjøper varmepumpe. Eller det er kanskje bare hvis man er hjertesyk og blir døddårlig av vedfyringslufta..?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 10:46   #7
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.857
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vedfyring

Har du fjernvarme så holder vel det på varmen i hele huset gjennom dagen? Vi har ikke fjernvarme, og kjøpte varmepumpe i løpet av første vinter i gammelt hus. Uvurderlig. Har ikke tenkt å lære 11-åring å fyre i ovnen. Vi har brukt vedovnen lite, men den er et fint supplement på ekstra kalde dager (som da vi kom hjem fra høstferie og det var 13 grader i huset. )

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 10:56   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedfyring

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Man kjøper varmepumpe. Eller det er kanskje bare hvis man er hjertesyk og blir døddårlig av vedfyringslufta..?

Man kjøper det visst også om man har lav toleranse for kulde i hus i følge mannen. Vel, vi får se an vinteren. Det er jo som sagt fjernvarme - så det kan jo være vi lager problemer som ikke eksisterer. Det er få av naboene som har pumpe (dette er masseproduserte hus fra midten på 80-tallet) det slår meg ikke som tidsepoken hvor varme og kvalitet sto i høysetet kanskje.....

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 11:10   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vedfyring

Jeg anbefaler også varmepumpe! Vi har, og vi trenger bare fyre i peisen når det er superkaldt (type -20). Vi har ikke fjernvarme, men varmekabler i underetasjen og på badet. 80-tallshus. Har tatt vekk panelovnene etter at vi fikk varmepumpe.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 11:51   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedfyring

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Man kjøper det visst også om man har lav toleranse for kulde i hus i følge mannen. Vel, vi får se an vinteren. Det er jo som sagt fjernvarme - så det kan jo være vi lager problemer som ikke eksisterer. Det er få av naboene som har pumpe (dette er masseproduserte hus fra midten på 80-tallet) det slår meg ikke som tidsepoken hvor varme og kvalitet sto i høysetet kanskje.....

Vi har 80-tallshus med veldig åpne løsninger. Tidligere eiere har brukt parafinovn (eller hva det heter), men vi har installert varmepumpe. Det har fungert strålende, og det å komme på besøk i vedfyrte hus kan være ille for min del. Det er jo kjapt å få innstallert en varmepumpe, så dere kan jo bare se an hvordan det fungerer med fjernvarmen?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 12:44   #11
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedfyring

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi har 80-tallshus med veldig åpne løsninger. Tidligere eiere har brukt parafinovn (eller hva det heter), men vi har installert varmepumpe. Det har fungert strålende, og det å komme på besøk i vedfyrte hus kan være ille for min del. Det er jo kjapt å få innstallert en varmepumpe, så dere kan jo bare se an hvordan det fungerer med fjernvarmen?

Ja, det er planen.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 13:32   #12
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Vedfyring

Fungerer radiatorene dine bra eller er de tette?
Et tips kan være å spyle dem for å få bedre effekt, men våre var så tette at vi byttet dem i forfjor. For å si det slik, det er stor forskjell på varmen etter at vi fikk nye radiatorer.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 13:35   #13
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Vedfyring

Vi har ikke så veldig stort hus, men her klarer den nye vedovnen i alle fall å få temperaturen opp rimelig kjapt. Vi har varmepumpe (et annet sted i huset) også, så den bidrar til at temperaturen sjelden er under 16-17 grader, og som regel nærmere 18-19 når vi kommer hjem om ettermiddagen på vinterstid. Etter en times tid er temperaturen som regel godt over 20 grader.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 14:17   #14
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedfyring

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Fungerer radiatorene dine bra eller er de tette?
Et tips kan være å spyle dem for å få bedre effekt, men våre var så tette at vi byttet dem i forfjor. For å si det slik, det er stor forskjell på varmen etter at vi fikk nye radiatorer.

De funker veldig bra ser det ut til. Blir raskt varme. Spyling av radiatorer visste jeg ikke at var noe man drev på med en gang - må kanskje sjekke ut om det er noe som er gjort?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 14:21   #15
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Vedfyring

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

De funker veldig bra ser det ut til. Blir raskt varme. Spyling av radiatorer visste jeg ikke at var noe man drev på med en gang - må kanskje sjekke ut om det er noe som er gjort?

Blir de fort varme så trenger du nok ikke spyle dem, jeg vet bare at det er en del i nabolaget som har gjort det når de begynner å fungere dårlig. Så jeg har minimal erfaring med det altså.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 14:36   #16
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedfyring

Nei, men det er jo greit å ha det i bakhodet at det er noe som med stort hell bør gjøres en gang i blant, tenker jeg

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 18:03   #17
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.925
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vedfyring

Med åpen løsning tror jeg at jeg ville installert varmepumpe, da skal det være mulig å få sirkulert varmlufta mellom "rommene". Sprengfyre i vedovnen før dere går ut er knapt noe vits i, det blir jo utbrent og kjølig før dere er hjemme igjen uansett. :erfart:

Avkommet var vel rundt 11-13 da de blei opplært til å fyre når de kom hjem fra skolen.

Selv har jeg lagt inn en vane om å klargjøre vedovnene før jeg går på jobb, så det bare er å stikke fyrstikken borti når jeg/noen kommer hjem. Særlig når jeg er blitt frossen av uteværet er det usannsynlig deilig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-16, 18:33   #18
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.864
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedfyring

Varmepumpe er gull! Vi har et gammelt hus det er gjennomtrekk i. Vinduer burde skiftes, men det har vi ikke gjort enda. Vi bodde her i et par år uten varmepumpa, og det var som et nytt hus med pumpe! Vi har ikke noen andre varmekilder i denne etasjen, som bare er på 75m2, og rom blir kalde hvis dørene er igjen. Men så lenge vi har dører åpne blir stort sett hele etasjen behagelig. Ved sprengkulde eller noe sånt så fyrer vi i tillegg. Men vi liker å ha det varmt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-16, 23:02   #19
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vedfyring

Vi bor i gammelt hus med åpne løsninger der det trekker endel. Varmepumpe som grunnlast, den klarer jobben fin-fint ned til -5 til -10 omtrent, supplert av enkelte panelovner under enkelte vinduer. Ved lavere temperaturer må vi kjøre på med vedfyring for å få det godt og varmt.

Luft-luft-varmepumper avhengig av type og årsmodell (vår er gammel) fungerer mer som en rem varmluftsovn på svært lave temperaturer - dvs den forbruker like mye energi som den varmen den produserer og det kan bli litt trått å holde temperaturen høy nok.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-16, 23:08   #20
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.002
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vedfyring

Jeg vokste opp i stort, nokså åpent hus med både peis og lukket ovn. Dette var før varmepumpens tid, og vi brukte den lukkede ovnen hele vinteren. Den sto i sokkeletasjen; hovedoppholdsrommene lå i etasjen over. Den første som kom hjem på ettermiddagen fyrte opp, og da varmet den opp hele huset fort - det var snakk om godt under en halvtime. Så holdt vi den i gang hele ettermiddagen/kvelden og lot den dø ut fram mot leggetid. Det fungerte godt. Vi hadde selvsagt elektrisk varme i tillegg, så huset var levelig på morgenen, men det var deilig å ha ovnen i tillegg.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no