Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-19, 10:50   #21
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vi har silikonlister rundt hele badet (ikke akryl, som jeg skrev lenger oppe), så skitten legger seg under disse på en måte. Sikkert fordi de begynner å løsne litt / flise seg opp litt, så jeg skal undersøke om de bør skiftes ut.



Flisene blir rene, ja. Det er ikke noe problem. Bare fugene som alltid virker litt "mørkere" i området ved dusjen.

Men nå har jeg fått mange godt tips. Jeg får gå gjennom dem litt systematisk, og så håper jeg at vi finner noe som kan virke på sikt.

Fuger som er fuktige er mørkere, får de tørket ordentlig innimellom?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-19, 10:58   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Du vil aldri få fugemassen i dusjsonen til å bli samme farge som fugemasse som så godt som aldri utsettes for såpe og vann. Fugemasse er porøs masse, og det vil endre farge. Sånn er det bare.

Når du sier silikonlist, mener du en list, eller mener du at det er fuget med silikon i kantene?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-19, 11:12   #23
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Silikonlister i ulike former, T-list, rund, L, får du kjøpt på byggevare og flisbutikker.
Biltema har denne:


Tesa/3M har på rull som du får kjøpt. Bare sørg for å avfette flisene før du fester den.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-19, 12:08   #24
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Jeg tror nå at jeg har hatt en god dag mann økseskaft-dialog med flere her (inkludert meg selv). Jeg tror vi har snakket rundt hverandre over ordet «list». Jeg kan legge inn bilder, men da må noen forklare meg hvordan jeg legger inn bilder fra mobil.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-19, 12:17   #25
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Vi har norenco glassfornyer, bruker den innimellom, og glasset blir pent og vakkert. Ellers burde du vurdere en dampvasker, den tar alt og er den letteste måten å få fugene så gode som nye. Gjenstridige fuger I dusjen på det badet vi har fliser I dusjsonen var en av hovedgrunnene til at vi har valgt å sette inn dusjkabinett på det badet der vi dusjer mest, renholdet er mye enklere. Etter 5 år ser jeg at jeg må ta dampvaskeren og rengjøre på listene I overgangen mellom glassflaten og dusjkaret nederst på kabinettet.

Til den vanlige ukevasken bruker vi bare jif baderom på dusjveggene, lar virke noen minutter, går over md svamp og skyller, det blir rent nok.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-19, 22:00   #26
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Vi fant faktisk papirene fra da vi pusset opp badet og tok de med til butikken som sto for oppussingen. Vi fikk veldig god service. Vi fikk ny list til dusjdøra gratis og ble anbefalt fugerens (ikke prøvd ennå). Vi fikk også beskjed om å IKKE bytte silikonlistene mellom vegg og gulv med mindre det var helt nødvendig, så det er greit å vite. Dusjlista vi ikke passet ikke, men siden de sa at det var bare å bytte dem, tok mannen av den gamle lista og vasket den. Og det var ikke noe problem i det hele tatt. Og vi som har gått i årevis og lurt på hvordan vi skulle få rengjort eller byttet den der lista.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-19, 23:21   #27
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Akkurat det hvite er antakelig kalkbelegg. Produkter beregnet på bad er som regel beregnet nettopp på å ta kalkbelegg. Det kommer også litt an på vannkvaliteten der dere bor hvor kalkholdig det er. Ellers er eddik en mulighet. Har brukt fugefornyer selv, det var en sjau og litt bedre ble det jo. Men var veldig glad for at mureren opprinnelig omtrent hadde insistert på grå fugemasse.

For typ svartsoppbelegg osv har de som regel endel på byggvarehus og sånt. Vi kjøper noe som heter Rodalon i Danmark, den finnes både for innendørs og utendørs og tar markisebelegg og annen moro. Pleier å kjøpe den på Matas, men de har den nok andre steder. Kjøpte husholdningssprit til vinduer også, men den må du endelig ikke ta over grensa, det er langt over alkoholgrensa.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-19, 09:31   #28
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Jeg har funnet ut ar denne ovnrensen tar det aller meste. Spruter enten direkte på fliser o.l. eller spruter noen dæsjer i vaskevannet.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 5BEFF64C-5A7C-48AF-A74C-D0B5B7F8FF28.jpg (20,1 KB, 26 visninger)
Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-19, 00:33   #29
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Når jeg leser denne tråden blir jeg mer og mer overbevist om at jeg skal ha knasefuger/maks 2 mm fug på nye bad. Og grått er flott.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-19, 09:17   #30
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Vi har grå flis med tynne grå fuger, men etter å ha lest dette begynner jeg å lure på hva de skjuler. .

__________________
06 & 08 .
Lavender er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-04-19, 21:00   #31
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Vi har gulvbelegg, og jeg digger det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-19, 15:22   #32
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Jeg synes Cillit Bang fungerer bra i dusjen. Sprayer På, lar det virke noen minutter og gnikker litt med én oppvaskkost eller tannkost. Spyler så av etterpå.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-19, 12:02   #33
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Tenkte på deg, Divine, når jeg leste dette: https://www.viivilla.no/baderom/hold...8&utm_term=bad

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 09:22   #34
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Takk, Pelen! Stearin, ja. Ser man det. Ja, det må jeg prøve.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 11:01   #35
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Takk, Pelen! Stearin, ja. Ser man det. Ja, det må jeg prøve.

Du får melde ifra om hvordan det går.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 11:30   #36
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Jeg har prøvd mange forskjellige baderomssprayer men synes virkelig ikke de tar det verste. Reine kalkfjernere er mye mer effektivt. Har brukt en fra norwex men gått over til en fra coop sin Attitude serie. Og så har jeg også veldig god erfaring med enjo sin skurepasta og skureklut. Tar alt av belegg med en gang. Kalkfjerneren lar jeg gjerne stå på en stund før jeg vasker av. Fuger og fliser blir rent som bare det.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 10:08   #37
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Tenkte på deg, Divine, når jeg leste dette: https://www.viivilla.no/baderom/hold...8&utm_term=bad

Det kan umulig være et spesielt godt råd? Det eneste man gjør, er å legge et lag med voks på utsiden av fugene, og dermed låse inne eventuell mugg og dritt. Som dermed får kose seg i ekstra trygge og gode omgivelser. Grøss!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 11:20   #38
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av bad - jeg blir sprø! Hjelp meg!

Det går vel an å bruke en slags forsegling, men det må man gjøre når badet er nytt. Ellers stenger man bare dritten inne, som Lille meg sier. Vet ikke om det er en god ide, i lengden.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no