Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Oversettelsesdugnad?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-06, 00:17   #1
Solregn
Aktiv
 
Solregn sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 291
Solregn er litt kulSolregn er litt kulSolregn er litt kul
Standard

Oversettelsesdugnad?

Jeg har fått dette tilsendt fra ei amerikansk dame, som håper på hjelp til å oversette et gammelt brev fra norsk til engelsk. Hun har gjort sitt beste og skrevet av brevet, og sendte det til meg på mail. Det må sies at det virker som om det er mer nederlandsk enn norsk, sånn ved første øyekast forresten Men det var visstnok veldig vanskelig å skjønne bokstavene (sånn gammel snirkleskrift, håndskrevet), og hun kan ikke et ord norsk.

Vil dere være med på en oversettelesesdugnad damer? Jeg har lest gjennom dette noen ganger, og trur jeg har fått med meg hovedessensen i det. Men vil gjerne ha forslag fra andre også.

Sitat:

Johanna Wold, Ulmena, Wisconsin, fhlor ben 26de Januar fin 91 = Uars Jodjels
Dag. Hum bar fodt 1846 i Bingelen, Ejterdalen, og hendes Bigenavn bar Johanna Umund-datter, Abernmoen. J en Ulder af 24 Uar blev hun gift meb Ellef Bederjon Binterbold fra Roros, fom med fin Rand til Umerifa i 1881 og tog Homeftead 3 Wil nordojt fra Ulmena, hoor hun fremdeles bor jammen med fin Eon Beter og Datterjon Elling Rice. Bedftefar dode Binteren 1913. Lehaude 9 Barn, hvoraf 5 leber, menlig Mrs. Emma Rice, White Earth, N. D.; Mrs. Betrena Etenberg, White Earth, ND; Marit Lien, Melrude, Minn.; Peter, fom driver Farmen og Ingle. Bedftemor har ogfaa tre Goffende igjen, nem. Iig, Umund Moen, Comjtoel, Wis.; Mrs. Elia Bederjen, Bajfin, Wis., og en Gofter i Norge. En Gofter, Mrs. Marit Wold, dode I Binter dette Uar. Bedftefar --- Bedjtemor par blandt be forjte fom --- til Barron Counth, da alt bar bild ---og, og bar med at ftifte den forjte ----nghed. Bebftemor fan fortaelle mangt og meget fra de forfjte Uar, baade goot og ondt.

Det er faa morfomt at fomme ind til Bedftemor, hun er faa haggelig og pratfomr, er enda aandsfrift og fbif I Lan ferne. Hun er oppe og rusler rundt, og iblandi bager hun Leffe og Flabbrod.

Jeg bil hermed fende en Hilfen til big, Bedftemor, ogfaa til Glegt og Benner, form laefer bisje Linjer.

En Datter-datter, Olga Berg. Duluth, MN.

Solregn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 09:46   #2
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Kan først skrive det til norsk. Gammel løkkeskrift-s ser ut som f - det kan forvirre en del her.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:12   #3
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Johanna Wold, Ulmena, Wisconsin, feirer den 26. Januar sin 91-års fødselsdag. Hun var født 1846 i Bingelen, Østerdalen, og hennes pikenavn var Johanna Amundsdatter, Abernmoen. I en alder av 24 år ble hun gift med Ellef Pederson Vintervold fra Røros. Kom med sin mann til Amerika i 1881 og bosatte seg(?) 3 mil nordover fra Ulmena, hvor hun fremdeles bor sammen med sin sønn Peter og dattersønn Elling Rice. Bestefar døde vinteren 1913. De hadde 9 Barn, hvorav 5 lever, nemlig:
Mrs. Emma Rice, White Earth, N. D.;
Mrs. Betrena Etenberg, White Earth, ND;
Marit Lien, Melrude, Minn.;
Peter, som driver Farmen og
Ingle.
Bestemor har også tre søsken igjen, nemlig:
Amund Moen, Comjtoel, Wis.;
Mrs. Elia Pedersen, Bajfin, Wis.,
og en søster i Norge.
En søster, Mrs. Marit Wold, døde i vinter dette år. Bestefar --- Bestemor var blant de første som --- til Barron Counth, da alt var bild (vill?) ---og, og var med at stifte den første ----nghed. Bestemor kan fortelle mangt og meget fra de første år, både godt og ondt.

Det er så morsomt å komme inn til bestemor, hun er så hyggelig og pratsom, er enda åndsfrisk og fbif i Lan ferne. Hun er oppe og rusler rundt, og iblandt baker hun lefse og flatbrød.

Jeg vil hermed sende en hilsen til deg, bestemor, og til slekt og venner, som leser disse linjer.

En Datter-datter, Olga Berg. Duluth, MN.




Var det til noe hjelp?


Sist redigert av Silence : 07-12-06 kl 14:50. Årsak: Oppdatert litt. ;)
Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:20   #4
Solregn
Aktiv
 
Solregn sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 291
Solregn er litt kulSolregn er litt kulSolregn er litt kul
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Johanna Wold, Ulmena, Wisconsin, feirer den 26de Januar sin 91 års fødselsdag. Hun var født 1846 i Bingelen, Ejterdalen, og hennes pikenavn var Johanna Umund (Amund?)-datter, Abernmoen. I en alder av 24 år ble hun gift med Ellef Pederson Vintervold fra Røros, fom med fin Rand til Amerika i 1881 og bosatte seg 3 mil nordøst for Ulmena, hvor hun fremdeles bor sammen med sin sønn Peter og dattersønn Elling Rice. Bestefar døde vinteren 1913. De hadde 9 Barn, hvorav 5 lever, nemlig:
Mrs. Emma Rice, White Earth, N. D.;
Mrs. Betrena Etenberg, White Earth, ND;
Marit Lien, Melrude, Minn.;
Peter, som driver Farmen og
Ingle.
Bestemor har også tre søsken igjen, nemlig:
Umund Moen, Comjtoel, Wis.;
Mrs. Elia Bederjen, Bajfin, Wis.,
og en søster (?) i Norge.
En søster (?), Mrs. Marit Wold, døde i vinter dette år. Bestefar og Bestemor var blant de første som kom til Barron Counth, da alt var bild (vill?) ---og, og var med at stifte den første menighet. Bestemor kan fortelle mangt og meget fra de første år, både godt og ondt.

Det er så morsomt å komme inn til bestemor, hun er så hyggelig og pratsom, er enda åndsfrisk og fbif i Lan ferne. Hun er oppe og rusler rundt, og iblandt baker hun lefse og flatbrød.

Jeg vil hermed sende en hilsen til deg, bestemor, også til slekt og venner, som leser disse linjer.

En Datter-datter, Olga Berg. Duluth, MN.



Det var til litt hjelp ja, og det var godt å se at du var enig med meg Her er nemlig min oversettelse. Med rødt det jeg er VELDIG usikker på.

Solregn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:22   #5
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Jeg tror første utfordring er å få oversatt dette til norsk.... Du har ikke en scannet versjon av det originale brevet? Det hadde sannsynligvis vært lettere å tyde enn avskriften (for oss som kan norsk).

Ja men der kom jo Solregn nesten med fasiten!! Imponerende!

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:28   #6
Solregn
Aktiv
 
Solregn sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 291
Solregn er litt kulSolregn er litt kulSolregn er litt kul
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg tror første utfordring er å få oversatt dette til norsk.... Du har ikke en scannet versjon av det originale brevet? Det hadde sannsynligvis vært lettere å tyde enn avskriften (for oss som kan norsk).

Ja men der kom jo Solregn nesten med fasiten!! Imponerende!

En papirkopi av brevet eller hva det nå er på vei til meg fra USA. Men jeg tenkte det hadde vært greit å få oversatt mest mulig før det kom. Denne dama har nemlig et stort ønske om å få det oversatt til sin svigermor i julegave! Familien har nemlig ikke snøring på hva som står der, for dem er dette totalt gresk!

Det er jo nå stort sett bare noen smådetaljer (stedsnavn og navn) som jeg er usikker på. Lurer forresten på om Ejterdalen kan være Østerdalen? Finnes det noe stedsnavn i Østerdalen som ligner på Bingelen????

Solregn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:29   #7
Solregn
Aktiv
 
Solregn sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 291
Solregn er litt kulSolregn er litt kulSolregn er litt kul
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Sitat:

fom med fin Rand

Bare tenker litt høyt her....
Kan dette bety: kom med sin Mand ???

Solregn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:31   #8
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Østerdalen

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi


Gå til: navigasjon, søk
Østerdalen er et dalføre i Hedmark, som følger Glomma fra Røros til Elverum. Sør for Elverum kalles dalføret Glåmdal. De største sidedalene er Rendalen, Folldal og Atndalen. Østerdalen er de fleste steder temmelig bred, og regnes som Sør-Norges største dalføre.
Landskapet Østerdalen, av og til Østerdalene, omfatter også sidedalene og Kvikne, Engerdal og Trysil, som ikke har avløp til Glomma. Østerdalen er preget av rolige landskapsformer og avrundede fjell. Dalføret er for det meste dekt av furuskog. Typisk for Østerdalen er at store deler av skogbunnen er dekt av reinlav, særlig arten kvitkrull.

[rediger] Nord- og Sør-Østerdal

Administrativt, geografisk og mentalt deler man gjerne Østerdalen i Nord-Østerdal, med Tynset som sentrum; og Sør-Østerdal, med Elverum som sentrum. Hvilke deler av dalen som hører til Nord- og Sør-Østerdalen, kan imidlertid variere.

[rediger] Tingrett

Nord-Østerdal tingrett omfatter Os, Tolga, Tynset, Alvdal, Folldal, Rendalen, Engerdal, Stor-Elvdal
Sør-Østerdal tingrett omfatter Trysil, Åmot, Elverum

[rediger] Prosti

Nord-Østerdal prosti omfatter Os, Tolga, Tynset, Alvdal, Folldal, Rendalen
Sør-Østerdal prosti omfatter Trysil, Åmot, Elverum, Engerdal, Stor-Elvdal

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:31   #9
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Opprinnelig lagt inn av Solregn, her.

Bare tenker litt høyt her....
Kan dette bety: kom med sin Mand ???

Det var det første jeg tenkte, ja.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:32   #10
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Opprinnelig lagt inn av Solregn, her.

Bare tenker litt høyt her....
Kan dette bety: kom med sin Mand ???

Eller: For med sin mann?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:34   #11
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Med den tids bokstaver og skrivemåte, kan Bingelen godt være Rendalen ...

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:37   #12
Solregn
Aktiv
 
Solregn sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 291
Solregn er litt kulSolregn er litt kulSolregn er litt kul
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Med den tids bokstaver og skrivemåte, kan Bingelen godt være Rendalen ...

WOW! Du er kreativ du! Eller skal jeg kalle det kunnskapsrik? Det hadde jeg aldri gjetta trur jeg...

Rendalen... kanskje????

Solregn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:38   #13
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Her er et forslag fra meg, jeg har ikke markert forandringene med rødt, da...


Johanna Wold, Ulmena, Wisconsin, fhlor ben 26de Januar fin 91 = Uars Jodjels
Dag. Hun var født 1846 i Bingelen, Ejterdalen, og hendes pigenavn var Johanna Amund-datter, Abernmoen. I en alder af 24 år ble hun gift med Ellef Pederson Vinterbold fra Roros, kom med sin mann til Amerika i 1881 og tog Homeftead 3 Wil nordøst fra Ulmena, hvor hun fremdeles bor sammen med sin sønn Peter og Dattersønn Elling Rice. Bestefar døde vinteren 1913. De hadde 9 Barn, hvorav 5 lever, menlig Mrs. Emma Rice, White Earth, N. D.; Mrs. Betrena Etenberg, White Earth, ND; Marit Lien, Melrude, Minn.; Peter, som driver Farmen og Ingle. Bestemor har også tre døtre/søsken igjen, nemlig, Amund Moen, Comjtoel, Wis.; Mrs. Elia Bedersen, Dagfin, Wis., og en datter i Norge. En datter, Mrs. Marit Wold, døde i vinter dette år. Bestefar --- Bestemor var blandt de første som --- til Barron Counth, da alt var bild ---og, og var med at stifte den første menighet. Bestemor kan fortelle mangt og meget fra de første år, både godt og ondt.

Det er så morsomt å komme inn til Bestemor, hun er så hyggelig og pratsom, er enda åndsfrisk og fbif I Lan ferne. Hun er oppe og rusler rundt, og iblandt baker hun lefse og flatbrød.

Jeg vil hermed sende en hilsen til deg, Bestemor, også til slekt og venner, som leser disse Linjer.

En datter-datter, Olga Berg. Duluth, MN.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:39   #14
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

fhlor ben 26de Januar fin 91 = Uars Jodjels

Kan dette ha noe med fødselsdag å gjøre?

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 10:42   #15
Solregn
Aktiv
 
Solregn sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 291
Solregn er litt kulSolregn er litt kulSolregn er litt kul
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Flott damer! Da trur jeg kanskje vi har greid å få det sånn nogenlunde norsk ihvertfall. Så var det å få det over til engelsk da....

Solregn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 11:08   #16
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Johanna Wold, Ulmena, Wisconsin, fhlor den 26de Januar 1891 = vår fødselsdag.
Hun var født 1846 i Rendalen, Østerdalen, og hennes pikenavn var Johanna Umund-datter, Åkermoen. I en alder av 24 år ble hun gift med Ellef Bederjon Binterbold fra Roros, kom med sin mann til Amerika i 1881 og tok Homeftead(bosatte seg) (hjemsted som de pleide å oversette fra) 3 Wil nordøst fra Almena, hvor hun fremdeles bor sammen med sin sønn Peter og Dattersønn Elling Rice. Bestefar døde vinteren 1913. de hadde 9 Barn, hvorav 5 lever, nemlig Mrs. Emma Rice, White Earth, N. D.; Mrs. Betrena Etenberg, White Earth, ND; Marit Lien, Melrude, Minn.; Peter, som driver Farmen og Ingle. Bestemor har også tre søstre igjen, nemlig, Umund Moen, Comjtoel, Wis.; Mrs. Elia Bederjen, Bajfin, Wis., og en søster i Norge. En søster, Mrs. Marit Wold, døde I vinter dette år. Bestefarog Bestemor var blandt de første som kom til Barron Counth, da alt var villmark og, og var med at starte den første menighet. Bestemor kan fortelle mangt og meget fra de første år, både godt og vondt.

Det er så morsomt at komme inn til Bestemor, hun er så hyggelig og pratsom, er enda åndsfrisk og fbif I Lan ferne. Hun er oppe og rusler rundt, og iblandt baker hun Lefse og Flatbrød.

Jeg bil hermed sende en Hilsen til dig, Bestemor, også til slekt og venner, som leserer disse Linjer.

Din (ers) Datter-datter, Olga Berg. Duluth, MN.



Johanna Wold, Ulmena, Wisconsin, fhlor ben 26de Januar fin 91 = Uars Jodjels
Dag. Hum bar fodt 1846 i Bingelen, Ejterdalen, og hendes Bigenavn bar Johanna Umund-datter, Abernmoen. J en Ulder af 24 Uar blev hun gift meb Ellef Bederjon Binterbold fra Roros, fom med fin Rand til Umerifa i 1881 og tog Homeftead 3 Wil nordojt fra Ulmena, hoor hun fremdeles bor jammen med fin Eon Beter og Datterjon Elling Rice. Bedftefar dode Binteren 1913. Lehaude 9 Barn, hvoraf 5 leber, menlig Mrs. Emma Rice, White Earth, N. D.; Mrs. Betrena Etenberg, White Earth, ND; Marit Lien, Melrude, Minn.; Peter, fom driver Farmen og Ingle. Bedftemor har ogfaa tre Goffende igjen, nem. Iig, Umund Moen, Comjtoel, Wis.; Mrs. Elia Bederjen, Bajfin, Wis., og en Gofter i Norge. En Gofter, Mrs. Marit Wold, dode I Binter dette Uar. Bedftefar --- Bedjtemor par blandt be forjte fom --- til Barron Counth, da alt bar bild ---og, og bar med at ftifte den forjte ----nghed. Bebftemor fan fortaelle mangt og meget fra de forfjte Uar, baade goot og ondt.

Det er faa morfomt at fomme ind til Bedftemor, hun er faa haggelig og pratfomr, er enda aandsfrift og fbif I Lan ferne. Hun er oppe og rusler rundt, og iblandi bager hun Leffe og Flabbrod.

Jeg bil hermed fende en Hilfen til big, Bedftemor, ogfaa til Glegt og Benner, form laefer bisje Linjer.

En Datter-datter, Olga Berg. Duluth, MN.

__________________

Sist redigert av Nabojenta : 07-12-06 kl 11:22.
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 11:13   #17
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Med den tids bokstaver og skrivemåte, kan Bingelen godt være Rendalen ...


Eller ganske enkelt Vingelen.

http://www.vingelen.com/

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 11:15   #18
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Eller ganske enkelt Vingelen.

http://www.vingelen.com/

Det kan nok stemme! Jeg var ikke klar over at det var en plass som bar det navnet ...

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 11:18   #19
Solregn
Aktiv
 
Solregn sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 291
Solregn er litt kulSolregn er litt kulSolregn er litt kul
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Eller ganske enkelt Vingelen.

http://www.vingelen.com/

HURRA!!! Selvfølgelig

Solregn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 11:21   #20
Solregn
Aktiv
 
Solregn sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 291
Solregn er litt kulSolregn er litt kulSolregn er litt kul
Standard

Sv: Oversettelsesdugnad?

Johanna Wold, Ulmena, Wisconsin, feirer den 26de Januar sin 91 års fødselsdag. Hun var født 1846 i Vingelen, Østerdalen, og hennes pikenavn var Johanna Umund (Amund?)-datter, Abernmoen. I en alder av 24 år ble hun gift med Ellef Pederson Vintervold fra Røros, kom med sin mann til Amerika i 1881 og bosatte seg 3 mil nordøst for Ulmena, hvor hun fremdeles bor sammen med sin sønn Peter og dattersønn Elling Rice. Bestefar døde vinteren 1913. De hadde 9 Barn, hvorav 5 lever, nemlig:
Mrs. Emma Rice, White Earth, N. D.;
Mrs. Betrena Etenberg, White Earth, ND;
Marit Lien, Melrude, Minn.;
Peter, som driver Farmen og
Ingle.
Bestemor har også tre søsken igjen, nemlig:
Umund Moen, Comjtoel, Wis.;
Mrs. Elia Bederjen, Bajfin, Wis.,
og en søster (?) i Norge.
En søster (?), Mrs. Marit Wold, døde i vinter dette år. Bestefar og Bestemor var blant de første som kom til Barron Counth, da alt var vildt---og, og var med at stifte den første menighet. Bestemor kan fortelle mangt og meget fra de første år, både godt og ondt.

Det er så morsomt å komme inn til bestemor, hun er så hyggelig og pratsom, er enda åndsfrisk og fbif i Lan ferne. Hun er oppe og rusler rundt, og iblandt baker hun lefse og flatbrød.

Jeg vil hermed sende en hilsen til deg, bestemor, også til slekt og venner, som leser disse linjer.

En Datter-datter, Olga Berg. Duluth, MN.

Solregn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no