Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Godt innlegg i debatten om innvandring/integrasjon

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-09, 12:53   #1
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Godt innlegg i debatten om innvandring/integrasjon

Shazad Rana i aftenposten i dag:

"Skal integrasjonsdebatten komme videre, trenger vi sårt å innføre klare skiller mellom religion, kultur og individ."

Godt formulert!

Ups, slettet link, kommer i neste innlegg. (håper det er raskt nok for ikke å få direkte-link fra avisen)

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 12:54   #2
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: godt innlegg i debatten om innvandring/integrasjon

http://www.aftenposten.no/meninger/s...cle3026214.ece

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 10:32   #3
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: godt innlegg i debatten om innvandring/integrasjon

Holdt på å skrive et eplekjekt svar om, at jeg nok gjerne hadde tatt Nabbe med hjem, men kom på at hun er muslim og etnisk norsk, mens jeg er ikke-religiøs og innvandrer.

Jeg irriterer meg enormt hver gang jeg kommer over en avis- eller forskningsartikkel som omhandler "innvandrere" iflg titlen, men når man læser lengre viser det seg i stort sett alle tilfelle at det er snakk om "ikke-vestlige" - hvem det så måtte være. Fremmedgjøring er nøkkelordet her. Et mere nuansert syn på egen og andres identitet, såsom at ikke alle muslimer i Norge kommer fra mellomøsten og ønsker sort skaut, mens ikke alle nordmenn er hvite, ikke-muslimske og kvinnerettighetsforkjempere, ville være et godt skritt i riktig retning.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 10:37   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt innlegg i debatten om innvandring/integrasjon

Jeg tror vi aldri kommer til å komme videre i integreringsdebatten så lenge man diskuterer på et plan hvor det "etniske nordmenn" som skal bestemme hva som skal skje med "de ikke-vestlige". Og hver gang en "ikke-vestlig" uttaler seg, så må han representere hele den muslimske befolkningen, og ikke nordmenn generelt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 10:59   #5
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: godt innlegg i debatten om innvandring/integrasjon

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Et mere nuansert syn på egen og andres identitet, såsom at ikke alle muslimer i Norge kommer fra mellomøsten og ønsker sort skaut, mens ikke alle nordmenn er hvite, ikke-muslimske og kvinnerettighetsforkjempere, ville være et godt skritt i riktig retning.

Det tror jeg er veldig viktig. Det er veldig unisont det som kommer frem i media; og det er stort sett de samme røstene som bli spurt.
Jeg hadde lyst til å legge inn denne artikkelen her da den kom:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3000361.ece
Det er virkelig et friskt pust i forhold til alle røstene i media som hevder at Norge er et veldig intolerant og diskriminerende land.

Forøvrig er også avisinnlegget jeg først la inn, nyttig for å vise at også innvandrere fra midt-østen kan være ikke-muslimske og ønske religion som en privatsak.


Sist redigert av bønna : 17-04-09 kl 11:12. Årsak: tillegg
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 11:00   #6
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Godt innlegg i debatten om innvandring/integrasjon

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror vi aldri kommer til å komme videre i integreringsdebatten så lenge man diskuterer på et plan hvor det "etniske nordmenn" som skal bestemme hva som skal skje med "de ikke-vestlige".

Dette skjønner jeg ikke helt hva du mener med.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no