Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Skal du til Hellas i sommer?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-15, 21:44   #21
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Vi reiser tirsdag, til Korfu.
Tar med nok kontanter og satser på at vi får en fin ferie

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-15, 21:52   #22
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Et større problem for turismen kan bli de som f.eks. skulle finne på å nekte å gå på jobb pga. lønn ikke kommer, hvordan hoteller kan betale for varer de skal ha inn til seg osv. Det er svært mange faktorer inne i dette og det at man har all inclusive f.eks. trenger ikke å være noen garanti i seg selv.

At en del øyer kan komme bedre ut av det enn byene på fastlandet kan man nok tro - her er det også en del kontakter i omløp. Kortsiktig tankegang for en del firmaer som baserer seg på turistene kan skje - bl.a. gjennom økte priser og krav om kontant betaling. Her kan en del også kreve kontakt ikke fordi de absolutt må ovenfor kunden der og da, men det kan være at de vil også sikre kontakter til å betale leverandører med.

VISA og Mastercard har egentlig sikkert ganske gode ordninger ovenfor sluttpartner, men altså "andre banktjenester" for bedriftene kan bli et større problem.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 07:55   #23
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Leste nettopp i VG at diverse butikkar på Kreta, f.eks. apotek, ikkje tar kort lengre. Dei tar kun kontantar. Så eg må nok ta med meir kontantar enn eg likar!

Det verste som kan skje er jo om flyplassen blir stengt eller får kraftig redusert kapasitet fordi folk ikkje møter opp på jobb. Eg var på Rhodos under ein flyplass-streik for nokre år sidan og det var ikkje moro!

Dersom dei ansatte på hotellet heller ikkje møter opp på jobb på grunn av manglande lønnsutbetaling kan det ganske raskt bli ein kjip ferie...

Og korleis er det med reiseforsikring i slike situasjonar? Vil vi kunne få igjen pengar eller sorterer det under "force majeure"?
Eg tenker då både dersom det i verste fall ikkje blir ferie eller dersom vi f.eks. ikkje får maten vi har betalt for på forhånd på hotellet og må ut og skaffe oss mat sjølv.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 08:15   #24
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Det går vel enda litt tid før dette får ringvirkninger. Men det vil kunne stenge flyplasser og tømme butikkene etter hvert. I verste fall tar folk til gatene, men det gjelder vel først og fremst de store byene.

Jeg tror jeg ville reist om det var planen, men satset hele oppholde på kontanter og forsøkt å betale med kort der de vil ta det. Men jeg ville ikke bestilt tur dit nå.

Jeg synes det er fryktelig trist. De var jo godt i gang med en økonomisk hestekur frem til nyttår, så velger de å snu, men samtidig håper jeg virkelig ikke at griske spekulanter som håper å gjøre seg rike på å kjøpe gjeld fra Hellas taper stort. Det triste er jo at det er vanlige folk som rammes her. De blir jo fort satt 100 år tilbake i tid.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 09:31   #25
Annki
Englemamma
 
Annki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.584
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Min sønn (18 år i dag!) reiser på sin første ferietur med kompiser i slutten av juli/begynnelsen av august, til Kos...
Må si at jeg er litt bekymret på hans vegne, siden han ikke er veldig reisevant og det nå tydeligvis kan dukke opp ekstraordinære problemer underveis. Må nok følge med på utviklingen av situasjonen i Hellas framover!

__________________
1997 - 2009 - 2010 - 2013
Alltid elsket, aldri glemt...
Annki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 09:56   #26
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Jeg synes media i stor grad har vist liten forståelse for hva konsekvensene kan være. Det handler om mer enn bare tinggang til kontakter - hjelper ikke med kontanter hvis det ikke er varer i visse sammenhenger. Hotell kan bli avhengig av kontaktbeholdninger for å gjøre sine innkjøp osv - ref. mitt tidligere innlegg.

Jeg hadde vært meget skeptisk til å dra - spesielt med barn.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 10:35   #27
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.


Og korleis er det med reiseforsikring i slike situasjonar? Vil vi kunne få igjen pengar eller sorterer det under "force majeure"?
Eg tenker då både dersom det i verste fall ikkje blir ferie eller dersom vi f.eks. ikkje får maten vi har betalt for på forhånd på hotellet og må ut og skaffe oss mat sjølv.

Vil tro det er charterlselskapet som kommer i ansvar om dere ikke får maten dere har betalt for. Tror ikke dette dekkes under reiseforsikringen, men har ikke lest vilkårene.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 10:55   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

I verste fall (mulig jeg krisemaksimerer) kan dette vel gå ut over helsetilbudet? Dumt hvis man trenger akutt hjelp.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 16:03   #29
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Er på Kreta nå og opplever tomme minibanker, men utover det er alt som vanlig. Tipper det blir noe annet etter folkeavstemningen neste helg.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 16:05   #30
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Er på Kreta nå og opplever tomme minibanker, men utover det er alt som vanlig. Tipper det blir noe annet etter folkeavstemningen neste helg.

Men kan du betale med kreditkort? I så fall har jeg ikke blitt stresset, kjenner jeg.

Det er jo fryktelig trist at Gresk økonomi er så skakkjørt som den er.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 16:13   #31
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Oi! Og du er ikke varm i toppen? :svett:

Neida, forfriskende i havet.

Æsj, klart jeg er litt bekymra, særlig siden jeg reiser aleine med to unger og har 100% av ansvaret for at alt skal gå bra. Jeg har nok til at vi klarer oss på denne øya (for jeg regnet uansett ikke med at minibanken nødvendigvis fungerte), men på neste øy trenger jeg penger, altså.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 16:55   #32
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Men kan du betale med kreditkort? I så fall har jeg ikke blitt stresset, kjenner jeg.

Det er jo fryktelig trist at Gresk økonomi er så skakkjørt som den er.

Jeg betaler med kort der jeg kan og regner med å ha igjen penger når jeg drar. Heldigvis har vi all inclusive og trenger egentlig ikke å tenke på penger.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 17:44   #33
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Reiser nedover på lørdag. Kreta. Tar med oss nok kontanter til hele oppholdet. Tar ingen sjanser på tomme minibanker. Gleder oss. Mamma og co kommer nedover 2 uker etter oss og tror de stresser litt mere.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 18:33   #34
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Vi er sør på Kreta, og alt er veldig bedagelig og rolig. Vi har tatt ut ganske mye kontanter, og er litt spent på om vi får bensin til leiebilen vi etter hvert skal videre med, men jeg er ikke det minste bekymret og er helt sikker på at det ordner seg helt greit.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 20:00   #35
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Hyggelig å høre fra dere som kosere dere der nede.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 20:07   #36
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Ja, reiser om snaut to uker. Jeg klarer ikke å bekymre meg så veldig.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 20:42   #37
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Jeg reiser til Kreta neste tirsdag og er ikke bekymret i det hele tatt. Datteren min er der nå og de merker ingenting. Vi tar nok med oss litt mer kontanter enn vi pleier. I tillegg tar jeg med en koffert med bleier og annet utstyr til sykehuset i Chania.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 22:41   #38
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.386
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

I tillegg tar jeg med en koffert med bleier og annet utstyr til sykehuset i Chania.

For en fin ting å gjøre!

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 23:23   #39
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

I tillegg tar jeg med en koffert med bleier og annet utstyr til sykehuset i Chania.

Fantastisk av deg!

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 23:33   #40
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal du til Hellas i sommer?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg betaler med kort der jeg kan og regner med å ha igjen penger når jeg drar. Heldigvis har vi all inclusive og trenger egentlig ikke å tenke på penger.

Så lenge hotellet får leveranser...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no