Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Bytte Sandnes alpakka til Drops

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-17, 00:52   #1
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bytte Sandnes alpakka til Drops

Skal strikke meg en Mariusgenser, og jeg tenkte å å strikke det i rundhals modellen. Tenkte å bruke alpakka. Men er det mulig å bytte ut Sandnes sitt i noe alpakka fra Drops? Noen som har prøvd det? Er jo en del billigere.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-17, 09:43   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bytte Sandnes alpakka til Drops

Jeg kjenner ikke akkurat disse garnene fordi jeg ikke liker alpakka, men generelt er det null problem å bytte garn så lenge du får samme strikkefasthet som det er lagt opp til i mønsteret. Det er det viktigste; stemmer ikke strikkefastheten blir størrelsen feil.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-17, 10:23   #3
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte Sandnes alpakka til Drops

Eg bytter ofte fordi eg ikkje tåler alpakka. Det med strikkefasthet er viktig. I tillegg er det viktig at det er same løpelengde på garnet, eller at du får nok garn i antall meter.

For eksempel har eg nyleg begynt på eit plagg som opprinneleg er strikka i Puno, i Sandnes Alfa. Puno har løpelengde 110 m. pr. 50 g. Alfa har løpelengde 60 m. pr. 50 g. Når det står 8 nøster Puno i oppskrifta, er det 880 meter garn. For å få 880 meter Alfa må eg opp i 15 nøster. I tillegg blir plagget relativt mykje tyngre.

Det kan vere andre kvalitetsforskjellerog. Noko garn er veldig glatt, det er det vanskelegare å strikke mønster med (eg har akkurat bytta ut Sandnes tynn alpakka i Arwetta, og har det problemet). Superwash-garn har andre kvalitetar enn rein ull og så vidare.

Så, ja. Det går fint å bytte, men det er lurt å vite kva du gjer og ikkje bare ta utgangspunkt i pris og strikkefasthet.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-17, 10:44   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte Sandnes alpakka til Drops

Enig i alt over, men akkurat disse to alpakkagarntypene mener jeg å huske er temmelig samme sorten, og at jeg har brukt dem litt om hverandre. Men sjekk selvfølgelig strikkefasthet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-17, 11:00   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte Sandnes alpakka til Drops

Du kan bytte, men jeg har dårlig erfaring med Drops alpakka. Det siger, nupper og blir veldig ujevnt når jeg strikker. Sandnes sitt er ikke så ille, selv om alpakka natrulig vil være litt slik.

Europris har et blandingsgarn jeg har strikket mye i og som er ganske likt alpakka i utseende og følelse, men som holder bedre. Peru heter det. De har også et annet alpakkagarn, men det har jeg ikke prøvd. Peru koster ca 20 kr, det andre rundt 30. Jeg velger Peru framfor Drpos alpakka, men vær obs på litt kortere løpelengde og litt begrenset fargeutvalg. Du finner oversikt på Europris sine sider.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-17, 11:29   #6
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte Sandnes alpakka til Drops

Datteren her sier at Lima som er et blandingsgarn kan gå


Sist redigert av gnuri : 04-02-17 kl 11:37.
gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-17, 11:33   #7
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte Sandnes alpakka til Drops

Drops alpakka er mye tynnere enn Sandnes, selv om Drops påstår noe annet. Så hvis du bytter må du strikke prøvelapp og gå opp i størrelse.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-17, 13:03   #8
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte Sandnes alpakka til Drops

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Drops alpakka er mye tynnere enn Sandnes, selv om Drops påstår noe annet. Så hvis du bytter må du strikke prøvelapp og gå opp i størrelse.

Strikk mønster på prøvelappen i så fall, for det er skikkelig pes å strikke mønster dersom det er for glatt.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no