Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Noen akvarister her?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-09, 23:59   #41
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Hvilken type ancitrus har du. Og hva gjør du for å få yngel? Og hvordan ser du forskjell på hvilet kjønn det har? Er de alene i karet?
Mange spørsmål.
Jeg har to, men aner ikke hvilket kjønn de har.

Den helt vanlige ancistrusen: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3345

Forskjellen på kjønn er ganske enkel, når de når en viss størrelse. Hannen får store barter, noe hunnen ikke får.

De viser seg vel når fisken er 4-5 cm lang, omtrent.

Jeg har i grunn ikke gjort noe særlig for å få dem til å yngle. De er ganske enkle, sånn sett.
Det eneste er at jeg har satt inn en skiferhule til dem, og denne bruker de konsekvent til egglegging og yngelpleie. De har andre gjemmesteder også, men de tyr til hula.

De går ikke alene nei. De bor sammen med en drøss annen fisk, og dette er grunnen til at jeg må isolere yngelen når de er klare til å forlate hula. Jeg har blant annet 8 scalarer som elsker yngel, og det samme med praktbotia og SAE.

Jeg kan ta noen bilder og legge ut i morgen, både av karet, hula og ancistrusene, om jeg får dem i posisjon for fotografering da.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 00:08   #42
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Akvarie er en utrolig morsom hobby. Har hatt tidligere, men solgte grunnet flytting. Nå leker jeg med tanken på saltvannsakvarie. Styggdyrt, avansert og morsomt.

Drageålen var skikkelig styggkul. Ser ut som noe hentet enten fra tidenes morgen eller en veldig ubehaglig film.

Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 09:46   #43
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Den var stilig ja.
Er den alene i akvariet?
Leser i akvaforum: Maks størrelse 55 cm
Altetende og kjøttetende. Kan spise det meste.
Foretrekker mindre levendefor, men tar også pellets og flakfor når det lander på bunnen.

Neida, det går andre fisker sammen med den. Foreløpig er den ca 15 cm lang, så får jeg se hvordan den blir etterhvert. De andre fiskene er for store til å bli spist: store maller og ancistruser, papegøyefisk og SAE. Tynne kuliåler svømmer rett foran munnen til den uten at den bryr seg, så de står visst heller ikke på menyen.

Øynene er bittesmå, så den ser dårlig. Men, luktesansen er god da

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 09:53   #44
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Carr: Jeg må se størrelsen på cikliden. Jeg har to-tre småfisk som ikke blir rørt, så jeg tror egentlig det går bra. Dragen lever på bunnen.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 12:14   #45
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Bilde, se det skal dere uansett få.





Her et nærbilde av Maria Gullfisk og slottet hennes. Anna Gulfisk var desverre ikke tilstede da dette bildet ble tatt.

Jeg tenkte barna skulle få et sånt et til jul ... Selvfølgelig skal dem ikke ha ansvaret alene da!
Jeg har ikke så mye erfaring, men har undersøkt endel på forhånd. Hadde et akvarie før som det antakelig var sykdom i da all fiske døde i tur og orden, dette avviklet jeg etter å ha strevd et halvt års tid.

hvor er dette akvariet kjøpt? Vet du?

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 12:20   #46
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Den helt vanlige ancistrusen: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3345

Forskjellen på kjønn er ganske enkel, når de når en viss størrelse. Hannen får store barter, noe hunnen ikke får.

De viser seg vel når fisken er 4-5 cm lang, omtrent.

Jeg har i grunn ikke gjort noe særlig for å få dem til å yngle. De er ganske enkle, sånn sett.
Det eneste er at jeg har satt inn en skiferhule til dem, og denne bruker de konsekvent til egglegging og yngelpleie. De har andre gjemmesteder også, men de tyr til hula.

De går ikke alene nei. De bor sammen med en drøss annen fisk, og dette er grunnen til at jeg må isolere yngelen når de er klare til å forlate hula. Jeg har blant annet 8 scalarer som elsker yngel, og det samme med praktbotia og SAE.

Jeg kan ta noen bilder og legge ut i morgen, både av karet, hula og ancistrusene, om jeg får dem i posisjon for fotografering da.

Jeg skjønner at jeg har to hunner. De er begge over 20 cm. Jeg trør jeg må lete etter en han til dem.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 13:30   #47
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Stilig drageål og flotte tigerbarber. Hvor kjøper dere fisk for å få noen utenom normalen?
Jeg har hatt akvarium i masse år, siden 1999 tror jeg. Tok det ned da vi hadde det som travlest med tre små her men har satt det opp igjen nå. Siden tiden enda ikke strekker ordentlig til har jeg bare enkle og greie fisker oppi det. Det er 230 liter.
Blir anscistrus 20 centimer, det visste jeg ikke. Trodde det var pleco som ble så stor.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 14:36   #48
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg skjønner at jeg har to hunner. De er begge over 20 cm. Jeg trør jeg må lete etter en han til dem.

Hvis de er over 20 cm, så er det ikke den ordinære ancistrusen. De blir ikke så store.

Så da vet jeg ikke kjønnsforskjeller.

Du har ikke et bilde av dem?

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 14:56   #49
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Jeg kaller de pleco, kanskje et er en annen type.
Jeg får lete etter bilder, de gjemmer seg når jeg nærmer meg akvariet.

__________________
Tenk positivt.

Sist redigert av kisha : 15-11-09 kl 20:58.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 14:59   #50
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Pleco er en annen type ja. Vet ikke hvordan det er med oppdrett på de forskjellige typene der heller. Tror det kan være vanskelige å få til.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 16:29   #51
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Den drageålen var skitkul!! Styggfin

  Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 21:45   #52
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Stilig drageål og flotte tigerbarber. Hvor kjøper dere fisk for å få noen utenom normalen?

På Tam Lade i Trondheim har de mange foskjellige fisker, i alle varianter. De fører også saltvannsfisker og utstyr.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:10   #53
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Da kommer det noen bilder av 300 literen min.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg hele.jpg (39,1 KB, 14 visninger)
Filtype: jpg hoyre.jpg (49,3 KB, 12 visninger)
Filtype: jpg venstre.jpg (50,7 KB, 6 visninger)
__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:12   #54
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Og ancistrusene...

Den med barter i huleåpningen er da hannen, og den på planten er en hunn.


Det siste bildet er den ene praktbotiaen min, og den er ikke død... Den pleier rett og slett å legge seg slik for å slappe av eller noe. Underholdende skapninger

Vedlagte bilder
Filtype: jpg hunn.jpg (41,3 KB, 12 visninger)
Filtype: jpg hann.jpg (33,8 KB, 12 visninger)
Filtype: jpg playingdead.jpg (38,0 KB, 51 visninger)
__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:19   #55
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Pleco nytter så og si ikke å få til oppdrett på selv.

Jeg har en kjempestor Pleco Paridialis, den kan bli opp mot 1 meter, den er vel rundt 30 cm nå.
Har også et avlspar ancistrus, en brun og en albino, de få unger flere ganger i året og pappaen gjør en kjempejobb. De er ca 5 år gamle og rundt 10 cm.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:20   #56
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Kjempefint, Carr! Min botia er også sånn, legger seg i alle slags posisjoner.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 22:27   #57
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Har også et avlspar ancistrus, en brun og en albino, de få unger flere ganger i året og pappaen gjør en kjempejobb. De er ca 5 år gamle og rundt 10 cm.

Hva gjør du med yngelen når pappa`n ikke passer de mer?

Jeg må som jeg nevnte tidligere i tråden, flytte dem over i et ynglekar. (det du ser til høyre i karet på bildene)

Dette er forsåvidt ok, men det er ikke bare bare å få dem over, og frafallet har til nå vært relativt stort pga flyttingen. Dvs, på det kullet som er nå, så har jeg vist berget bra.

De skal etterhvert flyttes ut i 60 literen, men vil ikke gjøre det ennå, da disse er en smule tandre på forandringer i vannkvaliteten.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 08:12   #58
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Så flotte bilder, Carrera. Jeg har en lik den til ventre ved siden av praktbotiaen som står opp ned for det meste.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 12:12   #59
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Mini-akvarist uten litersyke. Har et 60-liters, og er fornøyd med det. Har hatt det halvannet år nå.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-09, 12:54   #60
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen akvarister her?

Er det noen som vet om det finnes sider der det går an å printe ut bakgrunner til akvarium?

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no