Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvordan begynne med iPod?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-10, 20:36   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.118
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan begynne med iPod?

Ja, så har teknologien innhentet også meg. Jeg har fått en iPod Nano.

Jeg er av den formening av at jeg skulle ønske cd-samlingen min + sanger fra Spotify-listen min kunne blitt puttet inn i iPoen av seg selv, og at den selv skjønte hvilke sanger jeg ville høre og hvilke lister jeg vil ha. Men så avansert er den dessverre ikke.

Når man starter med en helt blank iPod; hvordan er det best å putte inn musikken? Vi har fått tusenvis av sanger fra en kamerat som vi nå har på pc, men der er det jo også utrolige mengder crap.

Forslag til lister?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 12:49   #2
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.118
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Nytt spørsmål:

Hvordan fjerner man sanger fra iPoden? Når jeg er inne på iPoden på pc, så lister en jo opp alle sanger jeg har lagt inn. Jeg likser jo ike alle sanger på et album, og de gidder jeg ikke ha de. Hvordan tar jeg de vekk?

Dessuten; hvordan er det enklest å putte sanger inn, når man alt har mange iTunes på pc? Fra biblioteket, eller ved å gå inn på musikk under sin egen iPod?

Dessuten; hvordan funker podcast? Har sett at noen programmer (feks Unge mødre, hehe) ligger ute som podcast.

What to do?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 12:50   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

:abonnerer:

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 12:52   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.118
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

:abonnerer:


En fellow iDiot! Jippi!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 12:57   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

:medidiot:

Jeg har kun kjøpt sanger fra iTunes, for det var det eneste jeg skjønte noe av.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 12:58   #6
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Jeg er også idiot. Jeg har hatt ipod i to år. Aldri brukt den.

Som en kriseløsning før helgas 10K har jeg sendt den med en kollega som heller ikke kan dette, men har en 12-årig sønn som visstnok skal legge inn noe musikk.

Ja - jeg vet det ikke er lov, men det er igrunnen bare for helga, det blir enten det eller ingen musikk, for jeg fikser ikke å sette meg inn i dette nå.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 12:59   #7
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

En fellow iDiot! Jippi!

Ja, jeg skulle akkurat til å skrive at vi ser ut til å befinne oss i samme teknologiske årtusen. Jeg kjøpte en sånn derre spiller for to(!) år siden, men har bare brukt den noen få ganger. Den eneste musikken jeg hadde, var det pappa som hadde skaffet meg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 20:54   #8
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.118
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Noen med Peiling er snart nødt til å svare her, før jeg begår alvorlige lovbrudd i sinne.

Jeg vil lage en spilleliste til løpeturer. Må jeg da begynne helt på nytt mht å finne sanger? Vi har som nevnt ekstremt mye musikk på pc og jeg har alt gjort en stor jobb med å legge inn musikk på iPoden. Trodde jeg da kunne bruke av de jeg har plukket ut til å lage liste, men det går ikke? Må starte fra scratch?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:09   #9
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.490
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Det er best å manøvrere seg på ipoden inne på itunes. Ikke på selve poden. Der kan du slette (fra poden, ikke biblioteket ditt) og lage spillelister (husk å overføre spillelistene også), og herje løs. Husk å skru av synkroniseringen, ellers vil den overføre slik at det er likt igjen.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:13   #10
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.490
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Podcast fungerer ved at du søker det opp inne i itunes-butikksaken, og ber om å få det overført til ditt bibliotek.

Vet ikke om spotify virker via ipod, men det virker i allefall via iphone, men kun hvis man har et betalingsabonnement.

Og hvis du putter inn en cd i spilleren så kan du overføre sangene inn til itunes ("rippe" dem). Men da lager den et spesielt apple-format på filene slik at du ikke kan spille dem via andre mediespillere da. Om det er viktig.

Der har du svar på i allefall noen av spørsmålene dine!

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:15   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.118
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Det er best å manøvrere seg på ipoden inne på itunes. Ikke på selve poden. Der kan du slette (fra poden, ikke biblioteket ditt) og lage spillelister (husk å overføre spillelistene også), og herje løs. Husk å skru av synkroniseringen, ellers vil den overføre slik at det er likt igjen.

Ja, jeg har skjønt at det er lurt å være i iTunes.
Hvordan sletter jeg?
Hvordan lager jeg spillelister? Kan dette gjøres på min ipod på iTunes, eller må det gjøres fra biblioteket?

Hva mener du med skru av synkronisering? Prøvde nå å hake vekk "sybkroniser musikk" (den overskriften som kommer på iTunes, og fikk da beskjed om at nå ville alle sanger på min iPod bli slettet. Og det vil jeg jo ikke, så mange timer jeg har brukt for å legge dem inn....

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:29   #12
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

1: Koble iPoden til Pc'en og åpne opp iTunes
2: Nederst i venstre hjørne på iTunes ser du et plusstegn. Trykk på det for å lage en ny spilleliste. Kall den hva du vil.
3: Legg alle sangene du vil ha på iPoden over i den spillelisten (bare trekk dem over navnet på spillelisten og slipp, som å kopiere filer på PC'en) Når du er ferdig med det så må du synkronisere spillelisten med iPoden. Det betyr at musikken du har på iPoden nå blir borte, det er det ingen vei utenom.
4: Velg iPoden din i menyen på venstre side (under "Devices" eller "Enheter"). Velg arkfanen "musikk" på toppen av skjermen, kryss av for "synkroniser musikk", men velg "synkroniser valgte spillelister" (eller hva det nå heter på norsk iTunes).kryss av for den spillelisten du akkurat lagde og trykk på synkroniser så overføres alt til iPoden.

Senere kan du bare legge til/fjerne låter i spillelisten på PC'en så vil det bli synkronisert automatisk når du kobler til iPoden. Du kan selvfølgelig lage flere enn en liste også, bare kryss av for de spillelistene du vil ha synkronisert.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:32   #13
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Du brukar iTunes-store til å laste ned podcastar eller kjøpe musikk. Lister lagar du ved å tykke på +-teiknet nederst til venstre. Om du vil at itunes/ipoden skal lage eigne lister aktiverer du genius-funksjonen. Lister og songar flyttar du enkelt mellom bibliotek og iPod ved å dra med pila.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:37   #14
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.118
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Takk, Juste.
Jeg ser nå at jeg har kastet bort 2-3 timer, fordi jeg har overført sanger og ikke laget spillelister fra starten av.

kan man få iPoden til å spille en miks av sanger fra de spillelistene man evt har inne på poden?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:38   #15
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.118
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Om du vil at itunes/ipoden skal lage eigne lister aktiverer du genius-funksjonen. .


Hva betyr dette? *blånn*

Masse bra innspill her, altså, jeg er alt en kilometer klokere.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:41   #16
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.406
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Jeg har diverse spillelister på iTunes. F.eks. heter en iPod, det er musikk som jeg vil ha over dit. Jeg har også en som heter trening.

Så klikker jeg på iPoden i listen til venstre og fliken musikk. Der velger jeg "Markerte spillelister, artister, album og sjangre" og "Fyll automatisk ledig plass med sanger".

Så markerer jeg spillelistene jeg vil ha med over. I dette tilfelle iPod og Trening og så fyller iTunes på med fler sanger om ikke iPoden blir helt full av spillelistene.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:44   #17
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hva betyr dette? *blånn*

Masse bra innspill her, altså, jeg er alt en kilometer klokere.

Du kan lage "smarte" spelelister ved å markere ein song og så trykke på det ikonet med fleire spiralar heilt nede til høgre. Då vert det bygt opp ei eiga speleliste som tek utgangspunkt i den markerte songen.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:45   #18
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.118
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Men hva skjer da? Hvorfor er de smarte?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:47   #19
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men hva skjer da? Hvorfor er de smarte?

Eg brukar dei sjelden, altså, men dei tek utgagspunkt i lagra info om songen du markerer - og bygger opp ei liste basert på visse element frå den songen.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 21:48   #20
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.118
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan begynne med iPod?

Å, så den finner andre sanger av samme sjanger og sånn?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no