Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Krim

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-07, 13:49   #1
hæppi
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8
hæppi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Krim

Hei!

Er det noen der ute som kan anbefale meg en god krimbok?

hæppi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 13:53   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krim

Robert Wilson, Et lite drap i Lisboa.

Minette Walters har også skrevet mye bra.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 14:00   #3
hæppi
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8
hæppi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Krim

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Robert Wilson, Et lite drap i Lisboa.

Minette Walters har også skrevet mye bra.


Har lest alt Minette Walters har skrevet tror jeg , liker henne kjempe godt.
Får prøve meg på Robert Wilson nå da kanskje.
Takk for tips

hæppi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 14:01   #4
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krim

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Robert Wilson, Et lite drap i Lisboa.

Minette Walters har også skrevet mye bra.



Av norske krimforfattere liker jeg godt Jo Nesbø.
Svenskene Henning Mankell og Håkan Nesser skriver og gode bøker.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 15:59   #5
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krim

Stieg Larsson : Menn som hater kvinner

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 16:13   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krim

Jeg liker svenske Karin Alvtegens böker veldig godt. Det er frittstående, spennende og utradisjonelle böker som har flere dimensjoner enn den rene krimspenningen. Forelöpig har jeg lest Skuld og Svek, og er snart ferdig med Skam. Hjemme venter Saknad. Det er moro å lese på svensk, og svenske pocketböker er rimeligere enn norske. Du får dem til rundt 50 kr på www.norli.no, for eksempel.

Hvis svensk faller i smak, vil jeg også anbefale Smärtbäraren av Åsa Nilsonne.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 18:15   #7
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krim

Siden Robert Wilson er nevnt: Den blinde mannen i Sevilla! Ellers er jeg veldig glad i Jo Nesbø, han skriver godt.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 18:37   #8
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krim

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.



Av norske krimforfattere liker jeg godt Jo Nesbø.
Svenskene Henning Mankell og Håkan Nesser skriver og gode bøker.

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Stieg Larsson : Menn som hater kvinner

som jeg skulle anbefale!

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 18:40   #9
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krim

Hendelser ved vann av Kerstin Ekman er en veldig god krimroman, synes jeg.



I begynnelsen av 1970-årene skjer et dobbeltmord i ei bygd i Nord-Sverige. En ung kvinne får et glimt av en mann som kan være morderen. Atten år senere ser hun ham igjen, og fortiden vender tilbake. Det uoppklarte drapet har virket sterkt inn på bygda. Først nå begynner de å ane sannheten.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 18:48   #10
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krim

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Stieg Larsson : Menn som hater kvinner



Den er GLIMRENDE!

Fikk nr 2 i posten idag!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 19:06   #11
hæppi
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8
hæppi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Krim

Tusen takk alle sammen!
Nå har jeg mange bøker jeg må teste ut.

hæppi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 19:55   #12
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krim

Leser mest britisk krim, og anbefaler Elizabeth George og Peter Robinson.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 22:24   #13
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krim

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Hendelser ved vann av Kerstin Ekman er en veldig god krimroman, synes jeg.

Det er en av de beste jeg har lest.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 21:21   #14
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krim

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.



Av norske krimforfattere liker jeg godt Jo Nesbø.
Svenskene Henning Mankell og Håkan Nesser skriver og gode bøker.

Både Jo Nesbø og de to svenskene skriver veldig bra.
En annen svenske er Liza Bengtson, hun har mange gode bøker.
Flere gode svenske krimforfattere, men husker jo ikke flere navn.

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Leser mest britisk krim, og anbefaler Elizabeth George og Peter Robinson.

Elizabetj George skriver bra ja.

Ellers John Grisham, Sandra Brown, Helene Tursten (svensk), Åke Edwarson (også svensk og skrivr bøkene om Erik Winter) og P.D James (bøkene om Dagliesh)

Får ta med at jeg liker godt bøkene til Anne Holt også.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 21:26   #15
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krim

Patricia Cornwell (skrives det slik?).

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 21:34   #16
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Krim

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Patricia Cornwell (skrives det slik?).

I tillegg kan jeg nevne svenske Helene Tursten.

Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 21:39   #17
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krim

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Patricia Cornwell (skrives det slik?).

De første bøkene hennes om Kay Scarpetta er bra. De siste liker jeg ikke; synes konseptet er oppbrukt.

(Har lest mye krim og annen lett litteratur etter at jeg fikk unger... )

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 21:44   #18
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krim

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

De første bøkene hennes om Kay Scarpetta er bra. De siste liker jeg ikke; synes konseptet er oppbrukt.

(Har lest mye krim og annen lett litteratur etter at jeg fikk unger... )


Åååå, er det hun som har skrevet om henne.
Da anbefales hun også.
(litt enig i at de siste er ikke like bra)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 12:39   #19
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krim

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

De første bøkene hennes om Kay Scarpetta er bra. De siste liker jeg ikke; synes konseptet er oppbrukt.

(Har lest mye krim og annen lett litteratur etter at jeg fikk unger... )

Enig, bøkene om Kay Scarpetta er knallbra!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 13:13   #20
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krim

En krim/thrillerforfatter ingen har anbefalt enda, og som jeg liker godt er Jeffery Deaver.

http://www.jefferydeaver.com/

http://www.cappelen.no/main/Katalog.aspx?f=7013

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no