Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-13, 01:46   #1
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Etter mye tenking har jeg bestemt meg for å sy Romeriksbunad. Jeg har meldt meg på kurs, kjøpt prøvelapp, bok om bunadssøm og bestilt materialpakke.

På lørdag var jeg på Heimen og etter å brukt i hvert fall en time på å velge mellom L40 og L55 falt valget til slutt på den røde varianten av L40 med høglue.



Med ryggrosen



Bunaden kan brukes både med og uten forkle. Jeg skal ha uten forkle, etter anbefaling fra den ansatte som hjalp meg. (Jeg kan bestille forkle senere, men da må jeg passe på å få samme innfarging av stoffet.)

Skjorten kommer i to varianter og man kan i tillegg velge mellom lin og bomull. Men jeg venter med å bestille dette til senere. Jeg har også planer om å sy den lange svarte capen.

Forrige gang jeg broderte noe var korssting på ungdomsskolen så jeg er spent på hvordan dette vil gå! Lampe som gir godt lys må kjøpes inn i løpet av sommeren.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-13, 01:49   #2
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Så utrolig gøy! Gleder meg til å følge deg under arbeidet. Min neste bunad blir denne, den er utrolig lekker. Kan jeg spørre hvor du skal gå på kurs?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-13, 01:54   #3
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Kurs hos Folkeuniversitetet/Husflidlaget i Bergen. Kurset er egentlig for å sy kvinnebunad fra Hordaland og Sogn & Fjordane, men kursleder har sagt hun kan hjelpe meg med min.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-13, 07:54   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.010
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Imponert! Skal bli spennende å følge deg.
Får mer og mer sansen for Romeriksbunaden, men jeg hadde jo aldri klart å bestemme meg for hvilken variant. Det er jo så mange å velge mellom.
Lykke til!

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-13, 08:08   #5
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Så gøy og spennende! Dette blir bra vettu - skal heie deg i mål!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-13, 08:28   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Kult! Du er tøff som gjør ting du ikke kan!

Jeg anbefaler lin-skjorte, den er penere enn bomull. Men skal den sitte så løst i livet? Den på bildet virket litt for stor?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-13, 08:48   #7
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Imponert! Skal bli spennende å følge deg.
Får mer og mer sansen for Romeriksbunaden, men jeg hadde jo aldri klart å bestemme meg for hvilken variant. Det er jo så mange å velge mellom.
Lykke til!

Søsteren min endte opp med å gå på shopping mens jeg sto og kikket fra den ene varianten til den andre for å velge. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for L55 med gull brokadeliv og rød stakk, men endte altså opp med rød L40. Jeg var ikke engang klar over det selv at jeg likte denne bedre, det var søsteren min som påpekte at jeg snakket mye mer positivt om den modellen enn L55.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Kult! Du er tøff som gjør ting du ikke kan!

Jeg anbefaler lin-skjorte, den er penere enn bomull. Men skal den sitte så løst i livet? Den på bildet virket litt for stor?

Takk!

Jeg tror den røde er litt for stor for modellen. Ser ut til at den sitter tettere på bildet av den blå.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-13, 09:35   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.567
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Så spennende!

Jeg synes du har valgt riktig, L40 er finere enn L55.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-13, 10:23   #9
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Så gøy.

Jeg vurderer kurs for å sy til storesøster om hun vil ha om noen år. Med litt skrekkblandet fryd.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-13, 10:26   #10
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Jeg har akkurat lik bunad! Nydelig!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 21:08   #11
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Da er jeg i gang!

Første kurskveld i går. Jeg øvde på "politimønsteret" på prøvelappen. Stingene i seg selv er ikke vanskelig, men det er vanskelig å få det pent. Det blir litt mer øving før jeg setter i gang med å brodere på stakken.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 23:03   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Å, så kjekt! Skal bli artig å følge deg i prosessen! Jeg har lik, bare blå. Jeg har ikke den store rosetten i ryggen, og jeg har ikke forkle. Men ellers er den bare helt nydelig, den og.

Bestemor har brodert min.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 23:04   #13
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Jeg har bestilt forkle. Godt det er åpent for overtid på jobb.

Jeg har avspasert i dag grunnet planleggingsdag og har brodert mesteparten av dagen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 08:56   #14
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Nydeleg bunad! Eg er så imponert over alle som tør å kaste seg over noko slikt.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-13, 20:31   #15
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Jeg er ferdig med rammen rundt "politimønsteret" på den ene halvdelen av stakken. Må øve litt til før jeg fyller inn.


Sist redigert av Éowyn : 14-09-13 kl 20:45.
Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-13, 20:56   #16
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Du er tøff som hiver deg i gang med dette. Og den bunaden var bare helt nydelig.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 21:16   #17
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Takk!

Noen av damene jeg går på kurs med har en stor lupe hengende rundt halsen og støttet på brystet. Jeg kan få låne en slik av ei venninne, hvis hun finner den igjen. Hun fortalte at flere av de hun hadde gått på kurs med ikke brukte lupe, men leserbriller. Så i dag har jeg vært på Nille og kjøpt leserbriller i styrke +1. (Større styrke ble jeg svimmel av.) Butikken hadde ikke lilla briller i +1 så da ble det det nest beste, nemlig rød. Veldig greit for da matcher jeg bunaden.

Min eldste sønn mente jeg så ut som en lærer når jeg har brillene langt nedpå nesen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-13, 00:21   #18
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Éowyn gjør ting hun ikke kan: Sy bunad

Den blir lekker!! Jeg bruker lesebriller når jeg driver med finsøm jeg også, selv om jeg har progressive linser. De forstørrer en hel del mer.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no