Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hvordan beholde mørke olabukser mørke?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-07, 18:08   #1
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hvordan beholde mørke olabukser mørke?

Når jeg kjøper mørke blå olabukser så prøver jeg å behandle dem pent for å beholde fargen. Har fått tips om å vaske dem med Milo for å unngå skjolder, men de mister litt fargen etterhvert uansett. Har noen som bare kan vaskes på 30 grader, og da gjør jeg bestandig det.

Stemmer det at eddik kan fiksere fargen på mørke olabukser? Hvordan gjør jeg det i tilfelle? Har en ny en jeg skal vaske for første gang i dag før jeg bruker den, og skulle gjerne vite hvordan jeg beholder den best i den fargen den har nå.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 18:22   #2
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan beholde mørke olabukser mørke?

Vask de på vrangen.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 18:31   #3
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan beholde mørke olabukser mørke?

Jeg googlet litt, her er noen tips;

Sitat:

1) Å legge seg i badekaret med buksen på en halvtimes tid eller noe sånt og så la buksen tørke PÅ. Dette gjør at fibrene trekker seg sammen ettersom kroppen din er formet og vil gi kjempefin passform spesielt for de som liker buksene tight. Indigoen vil reagere på samme måte som punktet under.

2) Å legge buksen i badekaret alene. Vei den ned med et eller annet slik at den ikke flyter opp å bare ligger å dupper i vannet. Denne metoden brukes på bukser der "tightness" ikke er så viktig og vil gi best kontrast mellom slitte og ikke slitte områder på buksen fordi indigoen kun slipper der den er slitt i motsetning til vaskemaskin der hele buksen vil miste mere indigo også der hvor buksen ikke er slitt. For best resultat burde visstnok buksen tørke på en buksehenger i sola, men det funker sikkert bra hengende over varmekablene på badet.

Får å virkelig få satt "honeycombs" og "whiskers" skikkelig er det noen som bruker stivelse på disse områdene for å få den lille ekstra "knekken" i
dongerien.

Sitat:

For det første handler ikke det at man skal gå lenge uten å vaske rådenim først og fremst om å beholde indigoen på jeansene. Målet er å få mest mulig kontrast - eller rettere sagt; mest mulig definerte og skarpe slitasjer. Det kan virke som om jeansene har blitt lysere når man er ferdige med å vaske de, men de vil bli mørkere igjen etterhvert som de oksideres. Enkelte unnlater også å vaske jeans for en periode for å bevare glansen som tørre jeans har lengst mulig.

Indigo er ikke løsbart i vann. Det vil si at det ikke er kontakten med vann som gjør at jeans mister farge, men friksjonen denimen gjennomgår ved vasking (om det så er fordi den blir kastet rundt i en vaskemaskin eller om man gnikker denimstykker mot hverandre i håndvask). Forutenom friksjon er det andre hovedpunktet som gjør at denim mister farge bruken av kjemikalier i vaskemiddelet. Gå for et ph-nøytralt vaskemiddel uten enzymer, optiske hvitemidler og blekningsmiddel.

Ulempen ved å ikke vaske jeansene over lange perioder er at svette og skitt trekker inn i stoffet og gjør denimen mykere og mindre resistent mot friksjon. Dette kan føre til at denimen revner. Så om man vil at denimen skal vare lenge bør man vaske den relativt ofte. Hvis man velger å gå med jeansen lenge for å få kontraster, bør man i det minste bløtlegge den slik at man blir kvitt noe stivelse. Og husk på at det kun er noe videre poeng i å gå med jeansene lenge uten å vaske de hvis de er mørke til å begynne med. Slitte jeans vil uansett ha gått igjennom så mange prosesser på fabrikk at det ikke er mye en vanlig vaskemaskin vil gjøre med den.

Aperio; Hvis du vasker jeansen din på 60 grader er det ikke så rart at du sliter med at de vider seg mye ut. ;-)

Serge: Bruk av stivelse er et voldsomt sjansespill ettersom det lett kan føre til at buksa revner i slitasjene.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 18:50   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan beholde mørke olabukser mørke?

Jøss. Jeg tror aldri jeg kommer til å legge meg i badekaret (som jeg ikke har) med buksa på og la den tørke på kroppen etterpå.

Men jeg har hørt at dongeri SKAL vaskes på minst 60 grader, nettopp for å fiksere fargen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 19:37   #5
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan beholde mørke olabukser mørke?

Jeg har jeansprogram på maskinen. Det bruker 40grader og 900 omdreininger som standard. Vasker buksene på vrangen. Fargen holder seg bra synes jeg. Først nå i det siste jeg har brukt jeansprogrammet. Har alltid tatt dem på vanlig 40grader før.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW

Sist redigert av Stikka : 03-11-07 kl 19:39. Årsak: Bukser, ikke busker.
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 19:39   #6
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan beholde mørke olabukser mørke?

Jeg spurte om dette i en butikk i dag og de anbefalte ullprogram og Milo.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 20:37   #7
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan beholde mørke olabukser mørke?

Ingen som har hørt noe om at buksa kan legges i eddik så og så lenge med en viss dose før den vaskes første gangen? Ikke aktuelt med noe badekar her heller, og ei heller å bruke buksene til de "står" av seg selv.

Jeg tørr ikke å vaske på 60 grader bukser det står 30 og 40 grader på vaskeanvisningen. Blir ikke stretchen ødelagt fort på 60 grader? Eller var det tørketrommel som tar knekken på den?

Buksene vaskes bestandig på vranga, og jeg bruker ikke trommel på de buksene jeg vil bevare pene.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no