Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-10, 11:49   #1
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Ja, på mandag ble jeg kraftig provosert da jeg leste denne artikkelen i Aftenposten.

Sitat:

Urbanets rapport, som nå foreligger i et utkast, er unntatt offentlighet. Aftenposten kjenner likevel innholdet og konklusjonen:
Flytogets og deres passasjerer kommer godt ut, bedre enn NSBs ønsker for sine jobbpendlere. Hvorfor? Jo, fordi dette blir billigst for staten.
....
I rapporten er det presisert at det er viktig å se på hvor mye nytte hver skattekrone vil gjøre i den nye ruteplanen. Når Flytoget kjører uten offentlige driftstilskudd, «betyr dette at en økning i rutetilbudet ikke vil medføre økte kostnader i form av økt driftsstøtte», heter det.
NSBs avganger er subsidiert, hvilket betyr at flere avganger gir høyere utgifter. Enkelt sagt koster det staten penger hvis NSB øker antall avganger.

Jeg har lagt til fet skrift for det jeg blir ganske irritert over å lese.

Er det bare jeg som synes at denne konklusjonen høres ut som at man har satt opp et veldig enkelt regnestykke. Dvs. man har kun sett på "direkte" utgifter rundt dette, ikke tatt hensyn til makroøkonomi/samfunnsøkonomi?

Det jeg mener er at pendlerne er stort sett dagens og fremtidens arbeidstakere, og dermed de som skal stå for mye av samfunnets verdiskapning. Indirekte fører forsinkelser for pendlere til store kostnader for samfunnet vil jeg tro. Kostnader for samfunnet er også kostnader for staten, i mine øyne.

Når jeg ser konklusjonen fra denne rapporten, slik som det er fremstilt i Aftenposten så blir jeg ganske frustrert utifra hvordan jeg forstår at man har kommet fram til denne. Er det noen annen måte å lese den på?

Burde ikke slike rapporter se på hva som er best for samfunnet som en helhet? Kan staten ha bedt om en rapport der premissene er at man kun skal se på "direkte" utgifter?

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 11:58   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Jeg skjønner at flytogpassasjerer blir prioritert foran pendlere, selv om jeg selvsagt skulle ønske at vi hadde et tognett som kunne håndtert begge deler.

Jeg tror ikke pendlere egentlig mister så mye arbeid som er merkbart for samfunnet, fordi de mest sannsynlig vil ta det igjen på kveldstid/i lunchen osv. Massevis av passasjerer som mister flyet sitt får kraftigere ringvirkninger, både umiddelbart og på lang sikt. Flypassasjerer er ikke bare turister, men mange som reiser i jobb.

Som pendler så skjønner jeg at det er skikkelig frustrerende.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 12:06   #3
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Jeg kjenner at jeg ikke er helt enig i at pendlere kan ta igjen arbeidstiden. Personlig kan jeg det, men hva med de som jobber i yrker som sykepleier, lege, lærer, butikkansatt. Dvs. de med yrker der man skal være et sted til en viss tid. Yrker som avhengige av å være på plass "on time" og ikke har mulighet til å "ta" det igjen.

Jeg skal ikke si så mye om hvem som er mest verdt altså, jeg er både flytogpassasjer og pendler og synes at man kanskje kunne fordelt det som blir av ekstra kapasitet i oslo-tunnelen mellom flytoget og pendlertog.

Det som irriterer meg er det regnestykket som jeg antar ligger til grunn for konklusjonen. At flytoget et "billigere" å prioritere fordi nsb blir subsidiert.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli

Sist redigert av sindrome : 15-01-10 kl 12:07. Årsak: Prøvde å formulere meg litt klarere.
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 12:09   #4
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Videre tenker jeg at de som er avhengige av å være på plass "on time" da slutter å ta tog, kjører bil isteden. Da får vi mere forurensning og det koster også samfunnet noe. Det er sikkert ikke tatt med i rapporten.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 12:12   #5
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Jeg irriterer meg også kraftig over dette, og kanskje enda mer over Flytoget som fenomen i det store og hele. (Ja, jeg pendler den strekningen. ) Hvorfor måtte Flytoget være eget selskap i utgangspunktet? Ville det ikke være mer fornuftig om det lå under NSB, sånn at også pendlerne kunne benytte seg av høyhastighetstog og mange avganger? Da ville man fordelt trykket på en helt annen måte. Jeg greier ikke, selv om jeg legger godviljen til, se noen vektige argumenter for at Flytogets passasjerer skulle ha forgang på både avganger og teknologi.

Det er ikke riktig at folk som pendler kan ta igjen jobben sin, og uansett er det helt håpløs tankegang at dagpendlere skal måtte bruke enda mer av fritiden sin på jobben enn de allerede gjør. Folk som reiser mye har en del dødtid i utgangspunktet, og de som skal på ferie er det ikke noe synd på.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 12:19   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Opprinnelig lagt inn av Ingjerd Schou

Men når rapporten gir Flytoget fordeler, må NSB tenke at de skal konkurrere, på punktlighet og lønnsomhet, evt. supplere med busser, og ikke tenke som et gammeldags statsbaneselskap.

Unnskyld meg, men jeg må bare av denne her, altså. Både konkurrere OG tilby busser. Ja, det går nok opp. Det er sikkert sjikkeli mange togpendlere som kunne tenke seg å tredoble reisetiden med å ta buss i stedet. For ikke å snakke om komforten.

(Og hvordan kan de egentlig konkurrere på punktlighet, når de ikke får god nok kapasitet i flaskehalsen?)

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 12:21   #7
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

(Og hvordan kan de egentlig konkurrere på punktlighet, når de ikke får god nok kapasitet i flaskehalsen?)

Dette har jeg også tenkt. Hvordan skal NSB klare å rette opp sitt omdømme hvis de ikke engang får "kjøretid". Det blir liksom bare så feil...

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 12:26   #8
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Dette har jeg også tenkt. Hvordan skal NSB klare å rette opp sitt omdømme hvis de ikke engang får "kjøretid". Det blir liksom bare så feil...

Jeg har nå pendlet i 3 år, og må si at jeg ikke har så dårlig inntrykk av NSB. De gangene det er forsinkelser på akkurat mitt tog skyldes det nesten utelukkende Jernbaneverket (= Staten). Jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger det har vært forsinkelser pga. tekniske problemer med togsettet, personale eller andre ting som NSB sørger for selv. Det trengs ganske mange hender for å telle de statlig forårsakede forsinkelsene.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 12:32   #9
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Nei, akkurat grunnen til forsinkelsene synes jeg ikke at det er nsb som er verst på. Det de er spesielt dårlige på er informasjon. F.eks hadde det vært greit å vite, når jeg står på Skøyen og venter på Mossetoget, om det er en annen grunn enn forsinkelse, at toget er forsinket. Dvs. jeg bryr meg ikke så mye om toget er sent ute så lenge det er på vei. Men hvis det er forsinkelse grunnet at toget står på en stasjon og ikke får startet, eller andre ting, som man er usikre på når kommer til å bli løst, så setter jeg pris på å få vite det. Da kan jeg nemlig ta et annet tog til Oslo S og ta et innsatstog som starter på Oslo S. Det er liksom det der med å la passasjerene vite hva som foregår slik at man kan finne andre måter å komme seg hjem på. Når forsinkelsen på tavla bare øker og øker og ingen sier hva som er grunnen så begynner man jo å lure på hva som skjer, men det er ikke så fristende å forlate perrongen for å finne ut hva som skjer. Da kan du jo være sikker på at toget dukker opp og kjører uten deg...

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 12:34   #10
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Nei, akkurat grunnen til forsinkelsene synes jeg ikke at det er nsb som er verst på. Det de er spesielt dårlige på er informasjon. F.eks hadde det vært greit å vite, når jeg står på Skøyen og venter på Mossetoget, om det er en annen grunn enn forsinkelse, at toget er forsinket. Dvs. jeg bryr meg ikke så mye om toget er sent ute så lenge det er på vei. Men hvis det er forsinkelse grunnet at toget står på en stasjon og ikke får startet, eller andre ting, som man er usikre på når kommer til å bli løst, så setter jeg pris på å få vite det. Da kan jeg nemlig ta et annet tog til Oslo S og ta et innsatstog som starter på Oslo S. Det er liksom det der med å la passasjerene vite hva som foregår slik at man kan finne andre måter å komme seg hjem på. Når forsinkelsen på tavla bare øker og øker og ingen sier hva som er grunnen så begynner man jo å lure på hva som skjer, men det er ikke så fristende å forlate perrongen for å finne ut hva som skjer. Da kan du jo være sikker på at toget dukker opp og kjører uten deg...

Ja, det er nok et poeng. Jeg er såpass heldig at jeg bare kjører til Oslo S og Nasjonal, og der får vi vite sånne ting. Om morgenen er toget alltid (bank i bordet) presis, så der vet jeg ikke hvordan det ville vært.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 12:45   #11
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Om morgenen er toget alltid (bank i bordet) presis,...

Du bør banke i bordet!

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 12:55   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Videre tenker jeg at de som er avhengige av å være på plass "on time" da slutter å ta tog, kjører bil isteden. Da får vi mere forurensning og det koster også samfunnet noe. Det er sikkert ikke tatt med i rapporten.

Om det er tatt med i rapporten vet jeg ikke, men det er uansett noe som bør vektlegges sterkt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 13:05   #13
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Om det er tatt med i rapporten vet jeg ikke, men det er uansett noe som bør vektlegges sterkt.

Det er ikke bare pendlere som må være presise på jobb som vil slutte å ta toget. Det er ingen som gidder å pendle med tog når man må belage seg på at arbeidsdagen tar 3 timer lenger enn normert opptil flere dager i uka. Veinettet inn til Oslo vil heller ikke takle så voldsomt mye mer trafikk.

Forsinkede pendlere gir ikke bare kostnader på egen arbeidsplass, de har også gjerne barn i barnehage eller på SFO, og forsinkelser der er garantert ikke tatt med.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 13:55   #14
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Det er det jeg mener, togforsinkelser for pendlere har ganske mange ringvirkninger og dette bør tas i betrakning i en slik rapport, synes nå jeg. Derfor ble jeg så oppgitt når jeg leste denne artikkelen. For rapporten kan se ut som bygget på et veldig enkelt regnestykke.

Jeg så på Debatten på nrk igår og ble litt skuffet at ingen tok opp denne rapporten for å diskutere den litt. Jeg skulle gjerne hatt litt bedre innsyn i bakgrunnen for konklusjonen.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 14:10   #15
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Hvor mye hadde det hjulpet for pendlerne om Flytoget ikke var blitt prioriert og at de hadde tatt med andre passasjerer? Jeg er totalt kunnskapsløs om dette altså, men ser for meg at det ikke hadde gjort så veldig stor forskjell for pendlerne uansett?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 14:23   #16
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Vel, jeg kan ikke si noe om hvor mye bedre kapasitet det vil bli igjennom Oslotunnelen etter utbedringer, men jeg mener at det er snakk om betydelig bedre kapasitet. NSBs 2012 målsetning avhenger iallefall av at de får flere avganger igjennom tunnelen er konklusjonen jeg trekker fra deres uttalelser.

Sånn som det er idag er det en helt annen hverdag å ha en jobb der man kan gå av på Oslo S enn på Skøyen, Oslotunnelen skaper mye kø og det har vært mye signalfeil etc. i den og i området rundt Skøyen.

Konsekvensen av å la pendlere bruke Flytoget er at de får flere avganger, og pendlermengden blir fordelt over flere tog og det er større sjanser for å rekke et tog og ved forsinkelser på lokaltogene vil man ha flere alternative tog. I tillegg vil det gi NSBs kunder følelsen av å være prioritert, det hadde vært ganske bra det også.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 14:26   #17
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hvor mye hadde det hjulpet for pendlerne om Flytoget ikke var blitt prioriert og at de hadde tatt med andre passasjerer? Jeg er totalt kunnskapsløs om dette altså, men ser for meg at det ikke hadde gjort så veldig stor forskjell for pendlerne uansett?

Selvsagt er det en forskjell for pendlere med lokal- og regionaltog dersom alle nye ruter som settes opp er Flytog, og ikke kommer dem til gode? Pendlere med lokal- og regionaltog opplever sprengt kapasitet og ståplasser på de aller fleste avganger, da virker det meningsløst å bruke opp den kommende økte kapasiteten i Oslo-tunnelen på halvfulle Flytog som man ikke har økonomi til å ta.

Det er selvsagt mulig for pendlere Oslo-Lillestrøm å ta Flytoget den dag i dag, men det koster minst dobbelt så mye. Om de togene var beregnet for pendlere også, ville det bedret hverdagen betraktelig for mange mennesker. Ikke minst ville det ta kortere tid å komme seg til jobb, og man ville få nesten doblet antallet avganger man kunne velge mellom.

Flytoget går ikke til min stasjon, men det kunne det gjort. Da hadde jeg fått halvert reisetiden min til jobb.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 19:01   #18
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Flytoget er dyrere. Jeg synes for så vidt at det kunne være greit, til en viss grad, at dette fikk prioritet. Det da uten at ulempene for andre ble for stor.

Personlig tar jeg som regel vanlig Intercity eller lokaltog til og fra Gardermoen (i jobbsammenheng også). Jeg er ellers av dem som pendler langs Drammensbanen hver dag....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 19:09   #19
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flytogpassasjerer skal prioriteres foran pendlere, anbefaling fra Urbanet

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Selvsagt er det en forskjell for pendlere med lokal- og regionaltog dersom alle nye ruter som settes opp er Flytog, og ikke kommer dem til gode? Pendlere med lokal- og regionaltog opplever sprengt kapasitet og ståplasser på de aller fleste avganger, da virker det meningsløst å bruke opp den kommende økte kapasiteten i Oslo-tunnelen på halvfulle Flytog som man ikke har økonomi til å ta.

Det er selvsagt mulig for pendlere Oslo-Lillestrøm å ta Flytoget den dag i dag, men det koster minst dobbelt så mye. Om de togene var beregnet for pendlere også, ville det bedret hverdagen betraktelig for mange mennesker. Ikke minst ville det ta kortere tid å komme seg til jobb, og man ville få nesten doblet antallet avganger man kunne velge mellom.

Flytoget går ikke til min stasjon, men det kunne det gjort. Da hadde jeg fått halvert reisetiden min til jobb.

Det er ikke riktig. Det er ikke tillatt å ta flytoget med mindre man skal til eller kommer fra Gardermoen. Selv om man i en nødsituasjon ville vært villig til å betale 170 kroner for å komme fra Asker til Lillestrøm med Flytoget så er det ikke lov å gå av før på Gardermoen.

(At det ikke går an å kontrollere dette i praksis blir noe helt annet igjen)

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no